Försöker förstå hur 4 hinkar passar mig

Hej allesamman! Är ny här och har lyssnat en del på podden förr och varit en sån klassisk “jag tar tag i ekonomin senare”-kille. Tiden har gått och senare är nu så dags att ta tag i det.

Så min ekonomiska situation ser ut som så att jag började, med hjälp av en vän, pensionspara för ett par år sen. Han tipsade att jag skulle öppna ISK konto på nordnet och investera i 5 olika fonder. Så jag har sen dess petat in pengar varje månad och planen är att inte röra dom förrän pension. Så långtidsplanen = check

Jag är med på att min buffert ska vara på banken men det som jag ska också spara till en lägenhet som jag tänker är mellan 3-? år bort och det är dom som jag inte helt vet vad jag ska göra med. Ska dom in i Lysa eller ska jag peta in dom tillsammans med pensionspengarna? För vad jag förstått så är det också indexfonder Lysa har? Kanske det är bra för att inte blanda ihop saker eller borde jag bara ha allt på samma ställe?

Kanske underlättar om ni vet fonderna som jag har pengar i. Det är:
-Länsförsäkringar Global Indexnära
-Nordnet indexfond Danmark
-Nordnet indexfond Norge
-Nordnet indexfond Sverige
-Storebrand Global Plus A

Tack på förhand!

Mvh/Förvirrad kille

1 gillning

Hej och välkommen! :slight_smile:

Ungefär såhär tänker jag och lägger upp själv.

• Hink 1 Buffert
    Sparkonto med insättningsgaranti och gärna med ränta. Här har jag pengar för oförutsedda utgifter. T.ex bilen går sönder, veterinärbesök, utebliven inkomst m.m. Vi har ca 6 månaders utgifter i buffert. Bor då i hyresrätt men sparar för att köpa hus. I den här hinken hamnar även målsparande (t.ex kontantinsats, resa, konsumtion) inom 0-3 år.

• Hink 2 Mellanrisk
    Investerande på ISK. Ca 40-50% aktieindexfonder. Resten på sparkonto eller räntefonder. Jag själv har även lite guld och råvaror i portföljen. Den här portföljen är till för målsparande på 4-8/9 år. T.ex ny bil, kontantinsats, större resa eller liknande. Den skyddar även bufferthinken lite mot inflation. Här hamnar även sparande för sådan som jag inte vet exakt tidshorisont på. Som du t.ex nämner med kontantinsats på 3-? År.

• Hink 3 Passiv/Högrisk/Långsiktig
    På ISK med upp till 100% (eller mer om man kör med belåning) aktieindexfonder. För sparande på lång sikt 10+ år. T.ex pension, barnspar m.m.

• Hink 4 lekhink
    Jag har ingen fjärde hink. Men en del väljer att ha ca 10% av den passiva hink ens storlek i denna hinken som de helt enkelt kan investera i vad som helst för att få utlopp för FOMO och kreativitet.

En enkel tumregel som jag använder själv ibland är:
0-3 år = sparkonto
Mer än 3 år = 10% aktieindexfonder per år i sparhorisont.

Så ett målsparande för t.ex en bil som jag vill köpa om 10 år kommer börja i hink 3 för att sedan hamna i hink 2 och tillslut i bufferthinken. Därmed kommer beloppen i varje hink hela tiden variera lite.

Lysa investerar brett och billigt och fungerar ungefär som en global indexfond. Men den kan också fungera som en blandfond mellan globala aktier och räntor för att hitta rätt risknivå för en själv.

Fina fonder! Är detta ditt långsiktiga sparande på Nordnet? Vilken fördelning i % har du i dessa? Någon särskild anledning till varför du valt just dessa? Personligen skulle jag skippa Danmark och Norge. För mig känns det udda att lägga till extra i något annat land än en marknadsviktad portfölj. Med undantaget Sverige, där har jag själv 10% i. Jag skulle lägga upp ca 70-80% i LF Global och resten i Sverigefonden. Blir en billig och bra portfölj.

3 gillningar

Jag har följt podden sedan väldigt länge, och jag har själv inte förstått hur 4 hinkar ska passa alla. För mig själv blir det lättare med tre hinkar (skippar mellanrisk-hinken). Känns lättare, både pedagogiskt och praktiskt, att lägga det i de andra hinkarna istället (1&3). Räntor har jag dock inkluderat i Hink 1, istället för Hink 2.

Dock har det inte funnits något som jag har behövt att spara till t.ex. Kontantinsats. Men när jag börjar få planer på att göra det så resonerar jag så att jag bara slänger in den del som behövs i Hink 1, och respektive överskott in i Hink 3. Ser många som blir förvirrade av antalet hinkar och det kanske skulle vara en idé att skära ner på antalet.

Angående fonderna, så är det en relativt fin selektion. Jag skulle göra liknande @MattiasA90 inlägg. Alltså ta bort Norge och Danmark, samt ha majoriteten I LF Global. Upp till 20% i sverigefonden max, samt så skulle jag krydda den med LF tillväxtmarknader Indexnära för extra diversifiering :slightly_smiling_face:

3 gillningar

jag kör en hink. allt långsiktigt för pensionen.

1 gillning

Förutom en liten buffert då hoppas jag? Eller lägger du alla kortsiktiga utgifter på kredit? :sweat_smile:

1 gillning

rätt stor buffert, därför jag sitter väldigt bra i min båt.
jag är inte ekonomisk jag är sparsam. två olika saker.
ska jag inte använda pengarna så kan man lika satsa långsiktigt.
hur vet man om man behöver använda pengarna? det vet man inte.

1 gillning

Tack för svar! Jag tror att jag borde formumerat mig såhär:

Jag har ju redan indexfonder, borde mina mellanriskpengar gå in och blandas ihop med min passiva eller birde jag sära åå dom helt genom att tex. Skaffa fler indexfonder eller ha min mellanrisk helt i Lysa?

Fonderna jag har har jag faktiskt inte tänkt igenom själv, det var vännen min som sa “ta dom” och det har gått bra =) fördelningen är egentligen samma i alla. Jag har satt in 700 i var och en av dom varje månad men ska öka till 1000 detta året.

1 gillning

Det viktiga är att se fyra hinkarna som en modell och inte som en sanning. Det är precis sådana här anpassningar som man måste göra. :slightly_smiling_face::+1:

2 gillningar

Det är en smaksak om man vill ha flera olika portföljer för varje hink eller om man vill ha en enda portfölj för alla hinkar. Effekten borde bli densamma men det handlar mest om mental bokföring. Jag gillar att hålla isär hinkarna/portföljerna för att lättare se vilka pengar som är till vad.

Jag har mina portföljer på en och samma bank men i tre olika portföljer. En portfölj för varje hink (har som sagt ingen fjärde hink). Men jag hade likaväl kunnat räkna ihop den totala fördelningen och sedan haft en enda portfölj för allt.

Det innebär att du har 40% globalt och 60% Norden. Behöver såklart inte vara fel men det avviker ganska rejält från globalt marknadsvikt. Med tanke på att Norden bara är några procent av globalt. Men tror man mycket på att de nordiska länderna ska gå bättre än allt annat så har du ju rätt fördelning utefter det antagandet :slight_smile:

1 gillning

Shit nu vart jag lite startstruck här hahahaha
Kan ju passa på att tacka för att ni ökat mitt intressse i privatekonomi och gjort det mindre “läskigt”, kan kännas ganska överväldigande när jag försökt läsa på på andra platser.

Jamen precis, hade nästa varit lättare om jag hade startat utan fonderna. Kanske bara lägger mellanhinken helt i LYSA som en good enough lösning, känns spontant som att det är lättare att hålla saker isär

3 gillningar

Jag ser hinkarna som etiketter på slantarna. Nu har det slumpat sig så att högriskjoxet ligger hos SAVR, men det har med avgifterna att göra.

Hinkarna är en pedagogisk modell, inte mer. Dessutom måste de ju anpassas till vardagen och ens personliga ekonomiska läge. :slight_smile:

2 gillningar

Jamen precis jag är inne lite på samma spår. Så jag tänker att jag kanske kör en LYSA på mellanhinken kombinerat med ett sparkonto så länge ränteläget är som det är. Alternativet är ju att peta in dom med passiva hinken och lite hålla koll på vad som är del av vad och sen ta ut i proportionerligt när det är dags att köpa lägenhet, något som jag skulle tippa på ligger 5-6 år fram i tid

2 gillningar