Hjälp med placering av större summa pengar

Hej!
Undrar lite ifall jag tänker rätt här, är 29år har ett sparande idag på runt 600tkr som jag tänkte placera. Har flyttat pengarna från handelsbanken (där jag sparat 10år utan ränta…) till ett sparkonto+ hos Avanza med ränta. Min tanke idag är att jag placerar 500tkr hos lysa som en “mellan hink” 60/40 som jag inte fyller på, och 100tkr får ligga kvar som buffert på sparkonto+ sen kommer vi till sparandet varje månad där jag sparar mellan 10-12tkr/mån och där är tanken att jag börjar fylla den passiva hinken varje månad i ex Avanza global eller liknande varje månad i 10 års tid eller mer? eller om ni har förslag på hur ska jag sprida ut sparandet varje månad på 10-12 tkr ?

1 gillning

Hej Daniel!

Härligt att läsa att du vill ha dina pengar att arbete för dig lite… även om det tyvärr redan gått 10 år. Du tänker alldeles rätt! Det märks direkt att du fattat hur det kan fungera med sparhinkar och du har dessutom redan klurat ut hur stor du vill/behöver ha dina hinkar. Grattis!. :slight_smile:

Du skriver att storleken av ditt sparkontot (buffert) och mellanriskhink är bra som de är nu och därför kan jag tycka att alla dina 10-12k månadssparande borde hamna i din passiva/långsiktiga/högrisk hink.
Fonden Avanza Global är ett mycket bra val men LF Global Indexnära brukar vara ännu bättre om man vill spara en 1 enda fond.

Det finns en hel del här på forumet som har olika tanker om hur en passiv hink kan se ut och det finns många som istället sprider sitt sparande över ett fåtal fonder. Det kan anses vara viktigt att ha lite mera Sverige, tillväxtmarknad, småbolag eller hållbara fonder i sina portföljer. Det beror också helt på hur mycket energi och tid du vill lägga på det. Oavsett är 100% av ditt månadssparande i en enda globalfond en utmärkt lösning om du inte vill pilla mera. Eller 100% i en fondrobot.

Personligen kan jag tycka att 500K i en mellanriskhink är rätt mycket pengar men storlekarna av hinkarna är helt personligt och något som är mycket relaterat till din egen risknivå och tidshorisonter. Och sedan är beloppet kanske inte alls så dumt för någon som är 29 år gammal och möjligtvis kommer behöva en del pengar som t.ex. handpenning eller en renovering hemma om typ 5-6 år.

2 gillningar

Hej tack för svar!

Ja jag har sneglat igenom en del av forumet i 3 veckors tid och läst mycket om bland annat 4 hinkars principen, just nu bor jag i hyresrätt och känner mig okej med det fast det kan ju ändras i framtiden. Där av summan i mellersta hinken, Den passiva hinken ser jag som ett sparande på nytt där pengar varje månad åker in.

Anledningen till lysa är att jag inte riktigt vet hur jag får till riskspridningen 60/40 med egen portfölj.

Den passiva hinken ska jag fördela månadsprandet mellan kanske 3 fonder ?

Länsförsäkringar global indexnära
Spiltan aktiefond investmentbolag
Swedbank robur ny teknik ?

Ett sätt att få till en 60/40-hink är att sätta in 200k på sparkonto och köpa aktiefonder för 300k. Tex om du vill skippa räntefonder helt.
Vill man ha allt tydligt uppstyrt för sin egna mentala bokföring, så kan man ju dessutom ha egna namngivna konton för allt.

Sedan skulle jag tipsa om att leta upp Jans artikel om hantering av större summor, dvs resonemang kring att investera allt på en gång eller sprida ut över tid.

Håller helt med @Adde och grattis till att du sparar ihop så mycket :grinning::+1:

Glöm det med att 10 år gått. Du kunde lika gärna grävt ner det i en urdålig investering och förlorat allt om du inte var påläst då. Nu har du ett bra kapital och är ung så det är bara att se framåt!

Förstår tanken med mellanrisk hink 60/40 speciellt mht till om du vill köpa bostad inom en 5 år typ. Det är helt enligt 4 hinkars principen att först fylla på MR hinken. Du kan göra en egen portfölj på Avanza rätt lätt om du tittar på avsnittet nedan enligt Nybörjar portföljen (inte rättvisande namn, men det är så den kallas :slight_smile: ) Men visst Lysa är ett mycket bra alternativ om man inte vill ordna med det själv och slippa ombalansering.

Du kan också fundera på vad @Mr.P skrev om att lägga in pengarna i MR hinkens 60/40 i ett par steg. Tex 50 kkr i månaden i ett år. Inte teoretiskt optimalt men emotionellt kan det kännas bättre speciellt om det kommer ett 10-20% drop eller mer. Så kolla efter det avsnittet. Det var för någon månad sen så du hittar den i listan.

Tycker också att du tänker rätt med att lägga månadssparandet i passiva hinken eftersom du har en bra MR hink. Kolla på Globala barnportöfljen i samma avsnitt. 90/10 aktier/räntor är det jag föredrar. I nuläget när börsen känns dyr (ingen som vet om den är det dock) så tror jag att du kan hantera volatiliteten i en sådan portfölj eftersom den börjar på noll och växer varje månad.

Lycka till :grinning::+1:

Haha. Av precis samma anledning har jag också min mellanhink som 60/40 hos Lysa. :upside_down_face:

Jag skulle lätt kunna få till det hos Avanza men är för lat för det. Det räcker med kul för ombalansering i min passiva portfölj fyra gånger om året. Där har jag nämligen lite guld och en hållbar fond också. Mellanhinken får Lysa sköta.