Trött, fet, 50+ önskar hjälp med hinkarna

Hej på er!

Det här är mitt första inlägg och jag behöver hjälp att strukturera mitt sparande.

Lite bakgrund om mig.

50+, nyligen varit sjukskriven p.g.a. utmattningssyndrom under en längre tid i varierande utsträckning under ett år och har nu lyckats jobbat heltid ca.6 månader. (Eftersom Försäkringskassan tyckte att jag var frisk) Kan tänka mig att jag har kanske 15 år kvar innan pension.

Statligt anställd och därmed inte så hög lön, fast allt är väl relativt. Sambo och två utflugna barn. Bostadsrätt.

Förlorande för 3 år sen ca.250.000kr av sparade pengar i ett eget företag. Därför känns det som att jag liksom har fått starta om på nytt, rent ekonomiskt.

4-hinkars-principen känns som ett bra sätt att tänka men hjärnverksamheten har en rehab-resa att göra och är fortfarande inte på topp så därför tänkte jag att ni kanske kunde hjälpa mig.

Så här ser det ut för mig just nu:

LÅGRISK

Coop Sparkonto (0.75%) 100.000
Egen buffert. Tänker inte fylla på den mer.

Forex Sparkonto (0.15%, 3000/mån) 100.000
Del av gemensamt sparande. Här är väl tanken om nått händer i vår lägenhet, handpenning till bil om den nuvarande säger upp sig, samt handpenning till en framtida sommarstuga. Vi funderar på att dela upp det och spara separat på t.ex. Coop eller Klarna. Har försökt introdusera sambon till LYSA men hon blir trött bara hon tänker ekonomi. Vi har dock samma grundtanke om hur vi lever och spenderar pengar. Det här kontot kanske är mer uppskjuten konsumtion än rent sparande.

LYSA 80 ränta 20 aktie (500/mån) 12.000

Sparkonto (0%) 12.000
Det här är min egen variant på lekhink fast på köp/sälj hi-fi, böcker, lampor m.m. =) Lampsken på Insta.

MELLAN

LYSA 40 ränta 60 aktie (500/mån) 20.000

Robur access Global(0.2% avgift 200/mån) 24.000

Robur Allemansf. Komplett (1.25% 200/m) 1.000
Har precis börjat föra över från denna till Access Global. Blev kvar några kronor då det krånglade tekniskt.

Boende (Värdering minus lån) 245.000
Min del av bostaden. Ca.50% avbetald. Amorterar 1000/mån/person.

HÖG

Lysa 20 ränta 80 aktier(500/mån) 12.000

Har liksom inte hunnit komma så långt här. Det jag framöver kan spara utöver det månatliga sparandet tänker jag kan sättas in här. Tänker att jag börjar med bufferthinken först och sen allt eftersom fyller jag på de andra.

Kommentarer

Har nyligen hittat till LYSA och Rika Tillsammans. Min trygghetsbuffert är stor p.g.a. tidigare förlorade sparande samt risken för att inte kunna komma tillbaka helt till jobbet. Det går nu, men vet inte hur det funkar i framtiden. Troligen gör utmattningen att behovet av trygghet gör att jag vill ha 100.000 i egen buffert. Kanske måste jag säga upp mig och inte har möjlighet att få nytt arbete på ett tag.

Men jag säger som Björn ”Natthiko” Lindblands mentor i munkklostret sa när han skulle ge sina adepter ett nytt fantastiskt mantra – ”Jag kan ha fel – jag kan ha fel – jag kan ha fel”.

I dagsläget, när jag inte pendlar 4 timmar per dag utan kan jobba hemifrån på heltid, Kan jag spara ungefär 5-8.000/mån.

Nu skulle jag behöva hjälp med hur jag på bästa sätt ska strukturera upp mitt sparande. Har väl egentligen inget speciellt mål, förutom bil-buffert och sommarstugan och där är vi två som sparar tillsammans. Köper ny jacka vart 10:e år, typ (Köpte en ny skaljacka igår. Den gamla köpte jag runt 2005) På Minpension.se har jag nu 17.000/mån före skatt i pension så det känns väl sådär. Visserligen ligger den över mina utgifter i dagsläget men livet kan ändras både fort och drastiskt.

Har skapat konto på Avansa och Klarna men inte satt in några pengar. Känns som om jag mest irrar runt och öppnar lite här och där. =) Funderar på Avansas Zero-konto och Klarnas sparkonto (0.85%) men tror att just Klarna ger så lite pengar kanske nån hundralapp per år att det inte är värt det.

Tänker väl egentligen att jag borde ta av mina 100.000 på Coop och sätta dem i nåt med mer trolig avkastning och samtidigt känner jag att det är jobbigt att ta från dem.

Känns som att jag ibland jagar enkronor och så ramlar det ut tusenlappar nån annanstans.
Kan ni ge mig lite tips om vart jag kan börja.

Tack för att du har läst ända hit.

Ha en bra fortsättning på veckan! Nu är det helg!

2 gillningar

Hej Tommy,

Kul att du har hittat hit och att du vill ta tag i dett sparande! :slight_smile:

För att sammanfatta ditt sparande för tillfället så har du börjat spara enligt hinkarna redan, men vill ha lite åsikter på hur du kan placera i de olika hinkarna samt lite tips om hur du kan hitta mer pengar i ditt liv som bara “ramlar” ur fickan.

Först till ditt sparande, eftersom du pratar om att flytta pengarna till Avanza så utgår jag ifrån just Avanzas utbud.

Bufferten kan du ha där, då får du ränta på dina pengar, just nu 0.6% per år, öppna ett sparkonto + och sätt in din buffert där så får du iaf lite ränta på dom!

Mellanrisken, jag ser att du blandar lite Lysa samt egen portfölj, vad känner du att anledning till detta är?
Jag ser det på detta sättet, väljer man Lysa så har man valt att man själv inte vill skapa en egen portfölj utan låta Lysa göra jobbet och betala en liten slant för det. Väljer man att skapa en egen portfölj som man sedan obalanserad varje år så ser jag ingen anledning att ha Lysa också, blir bara en extra kostnad.

Så för att sammanfatta min syn på mellanrisken.
Antingen kör du en Lysa-portfölj med 60% aktier och 40% räntor (brukar vara en bra fördelning), eller så kör du en egen portfölj hos Avanza och följer förslagsvis Jans portfölj “Nybörjarportföljen” som du hittar den nyaste uppdateringen på via länken.

Till Passiva hinken, eller högrisken.
Här har du själv valt Lysa, ser inget fel på det så länge du tycker det känns som ett bra val.
Sedan kan man fundera på om det ska vara 100% aktier, 90% eller till och med 80% som du har valt. Handlar om din riskvilja, men ganska vanligt att välja 100/0 eller 90/10 här då det handlar om en tidshorisont på över 10 år.

Du hittar förslag på portföljer i denna länken:

För att jag själv ska undvika att spendera pengar ibland på saker utan att verkligen ha funderat ut om jag verkligen vill ha det eller behöver det, så brukar jag försöka sätta den mängden pengar jag precis har tänkt spendera i relation till vad för annat jag får för dessa. Antingen i form av “hur många aktier for jag för detta?” eller “detta är en månads utgifter på mat?”.
Så mitt tips är att försöka hitta något du själv tycker när viktigt som “kostar” pengar och sätt din konsumtion i relation till vad du hade annars fått för dom pengarna så kanske det blir lättare att hålla i dom :slight_smile:

Hoppas detta hjälpte dig något iaf!

1 gillning

Hej!

Tack Robin för en bra analys och att du har tagit dig tid att gå igenom allt. Ska försöka svara så gott det går och hur jag tänker framåt.

Först till ditt sparande, eftersom du pratar om att flytta pengarna till Avanza så utgår jag ifrån just Avanzas utbud. Bufferten kan du ha där, då får du ränta på dina pengar, just nu 0.6% per år, öppna ett sparkonto + och sätt in din buffert där så får du iaf lite ränta på dom!

Nej, egentligen inte. Läste nåt om Avanza Zero, blev nyfiken, reggade konto. Längre än så gick inte tanken. Coop ger 0.75% just nu så sparkonto hos Avanza känns inte intressant. Om det nu inte är så att man har andra fördelar förstås.? Får nog läsa på mer om Avanza Zero och se vad det är för nåt.

Så för att sammanfatta min syn på mellanrisken.
Antingen kör du en Lysa-portfölj med 60% aktier och 40% räntor (brukar vara en bra fördelning), eller så kör du en egen portfölj hos Avanza och följer förslagsvis Jans portfölj “Nybörjarportföljen” som du hittar den nyaste uppdateringen på via länken.

Allemans Robur Fonden är nåt som legat sen länge. “Det är ju bra att spara i fonder”. För att göra nåt med den så kollade jag avgiften och ville ha en som var billigare. Köpte då Global mest för att få ner avgiften. Kan nog både ha och mista dem. Kanske sälja dem och föra över till LYSA 60 aktier och 40 ränta?

Till Passiva hinken, eller högrisken.
Här har du själv valt Lysa, ser inget fel på det så länge du tycker det känns som ett bra val.
Sedan kan man fundera på om det ska vara 100% aktier, 90% eller till och med 80% som du har valt. Handlar om din riskvilja, men ganska vanligt att välja 100/0 eller 90/10 här då det handlar om en tidshorisont på över 10 år.

Ska nog ändra till 90/10. Ren tillfällighet att det blev 80/20.

Har nu försökt läsa “Ombalansering av 4-Hinkars 2021”.

Om jag ska försöka följa den så hamnar jag (om jag gör en omfördelning) nånstans så här:

LÅG
60.000kr (3 månaders utgifter - Uppfylld)
Coop 0.75% 50.000kr
LYSA 20/80 10.000kr

MELLAN
400.000kr (7 x LÅG - saknas 70.000kr)
LYSA 60/40 85.000kr
Bostad 245.000kr

HÖG
Resten
LYSA 90/10 12.000kr

Som synes har jag inte med min egna lekhink och det gemensamma sparande i HINK-principen då jag inser att det bara är förskjuten konsumtion.
Jag har alltså tagit bort Roburfonderna och lagt dem i LYSA 60/40.

Månadsspar framöver :

• 500 LYSA 20/80
  • 2000 LYSA 60/40
  • 500 LYSA 90/10
  • (3000 FOREX Gemensam buffert)
  • (1000 Amortering)

Är det här en förenkling och förbättring?
Tidigare har jag liksom spritt mina pengar här och där, mest för att sprida riskerna, men inte tänkt igenom vad det innebär. Vill egentligen samla allt mer översiktligt.

Tack för din hjälp och du får gärna kommentera mina tankar igen!

Just fonden ”Avanza Zero” är en fond som investerar i dom mest omsatta bolagen på Stockholmsbörsen, den följer alltså indexet OMXS30 :slightly_smiling_face:
Jag själv tycker den fonden är för smal och skulle istället ha kört på en bredare svensk fond om det är vad jag hade varit ute efter. T.ex Spiltan Aktiefond Investmentbolag eller SEB Hållbar Sverige Indexnära.

Ahh, förstår.
Ja, om du inte vill ha en egen portfölj så passar pengarna bra hos Lysa istället :ok_hand:t2:

Tycker din sammanfattning ser väldigt strukturerat och snyggt ut👏🏻

Kör på!