Önskar feedback om mitt sparande

Hej allihopa.

Jag upptäckte för en tid sedan RT, vilket jag är tacksam för. Jag är nybörjare, men har läst runt, blivit inspirerad och försöker förstå.

Jag har ett befintligt sparade redan nu på en storbank. Dock har jag insett att förvaltningsavgiften där är på tok för hög (vilket är anledningen till att jag vill flytta mitt kapital).

Jag tänkte utgå ifrån 4 hinkars principen, men utan lekhink. Jag behöver även ett barnsparande. Jag funderar på att flytta allt (månadssparade och pengar) till LYSA.

Anledningen till det är väl främst för det här med ombalansering, vilket jag inte riktigt förstår. Samt att LYSA verkar väldigt enkelt, har fått intrycket av att allt sköter sig själv mot en lite högre kostnad.

Min tanke om fördelning är;
◇Buffert (20/80?) - (läste någonstans att bufferten kan vara med lite aktier, rätt mig gärna om jag förstod det fel)
◇Mellan (60/40)
◇Passiv (100)
◇Barn (80/20)

Vad tycker ni som är mer insatta i detta än jag. Är LYSA ett bra alternativ?

Och om man väljer LYSA, går det att ändra fördelning själv efter några år? Exempelvis när barnet närmar sig 18 år.

Är det för övrigt något jag ska tänka på vid flytt av mitt kapital?

Tacksam för feedback

Jag skulle personligen ta ut 80% av bufferten och lägga det på sparkonto, sen ta resterande 20% och lägga i passiva hinken. Det blir lite samma sak utöver att du har bufferten på sparkonto istället för i fonder, vilket gör dem lättare att ta ut när de där oförutsedda kostnaderna väl kommer.

Jag gissar på att det som alltid kommer komma en diskussion ang om det är värt att ha 100% aktier i LYSA eller om man hellre bara ska lägga in de pengarna i en indexfond för att minska avgiften, men låter någon annan ta den diskussionen.

Du kan ändra fördelning närsomhelst iallafall när det kommer till konton i ditt eget namn

Tack för din feedback :slight_smile:

Är det bättre att öppna ett Passiv-sparande med 90/10 eller 80/20 i LYSA då?