Önskar feedback om mitt sparande

Hej allihopa.

Jag upptäckte för en tid sedan RT, vilket jag är tacksam för. Jag är nybörjare, men har läst runt, blivit inspirerad och försöker förstå.

Jag har ett befintligt sparade redan nu på en storbank. Dock har jag insett att förvaltningsavgiften där är på tok för hög (vilket är anledningen till att jag vill flytta mitt kapital).

Jag tänkte utgå ifrån 4 hinkars principen, men utan lekhink. Jag behöver även ett barnsparande. Jag funderar på att flytta allt (månadssparade och pengar) till LYSA.

Anledningen till det är väl främst för det här med ombalansering, vilket jag inte riktigt förstår. Samt att LYSA verkar väldigt enkelt, har fått intrycket av att allt sköter sig själv mot en lite högre kostnad.

Min tanke om fördelning är;
◇Buffert (20/80?) - (läste någonstans att bufferten kan vara med lite aktier, rätt mig gärna om jag förstod det fel)
◇Mellan (60/40)
◇Passiv (100)
◇Barn (80/20)

Vad tycker ni som är mer insatta i detta än jag. Är LYSA ett bra alternativ?

Och om man väljer LYSA, går det att ändra fördelning själv efter några år? Exempelvis när barnet närmar sig 18 år.

Är det för övrigt något jag ska tänka på vid flytt av mitt kapital?

Tacksam för feedback

Jag skulle personligen ta ut 80% av bufferten och lägga det på sparkonto, sen ta resterande 20% och lägga i passiva hinken. Det blir lite samma sak utöver att du har bufferten på sparkonto istället för i fonder, vilket gör dem lättare att ta ut när de där oförutsedda kostnaderna väl kommer.

Jag gissar på att det som alltid kommer komma en diskussion ang om det är värt att ha 100% aktier i LYSA eller om man hellre bara ska lägga in de pengarna i en indexfond för att minska avgiften, men låter någon annan ta den diskussionen.

Du kan ändra fördelning närsomhelst iallafall när det kommer till konton i ditt eget namn

Tack för din feedback :slight_smile:

Är det bättre att öppna ett Passiv-sparande med 90/10 eller 80/20 i LYSA då?

Passivt = långsiktigt? Jag hade hellre kört 90/10 än 80/20.
Men hellre 100/0… Och varför använda LYSA isåfall :slight_smile:

Ja, med passivt menar jag ett långsiktigt sparande (pension) :slight_smile:

Jag vet inte vilket som är bäst, LYSA eller indexfond. Och jag känner heller ingen privat som är varesig intresserad av eller kan sparande. Därför frågar jag här.

Men om jag lägger;
Buffert på ett sparkonto (50.000)

Mellanhink (2-9år) på 60/40 på LYSA (månadsspara 2000kr/mån).

Passivhink (+10år) på … vad är bäst då/minst jobb med? (Månadsspara 2000kr/mån).

Barnhink (+10år) på 80/20 på LYSA … eller? (Månadsspara 2000kr/mån)

Vad är skillnaden “arbetsmässigt” mellan LYSA och indexfond?
Alltså jag har förstått att med LYSA sköter de “allt”. Men hur är det med indexfond?

Jag vill ju helst bara öppna ett konto, göra ett månadssparande och sen bara låta tiden gå. Och så småningom ta ut pengar (på typ +20år).

Hur skulle ni lägga upp “hinkarna”?

1 gillning

Hoppas du inte tycker jag är ohyfsad! Man vet aldrig vilken nivå folk är på här inne :slight_smile:

Lysa är smidigt om du vill hålla en jämn balansering. Om du börjar med 80 % aktier och 20 % räntor och aktierna ger bra avkastning kan det till exempel leda till att aktierna helt plötsligt håller 85 % av värdet i portföljen, och räntorna enbart 15 %. Lysa säljer då en del aktiefonder och köper räntefonder, för att bibehålla 80/20-balansen. Det är denna service som Lysa tar betalt för.

Om du inte ska ta ut pengarna under lång tid, och därmed har tid att rida ut eventuella börsdippar, är det vanligt att ha 100 % aktiefonder. Så sätts till exempel många pensioner upp även RT:s Globala Barnportföljen Men om du ska ha 100 % aktier så finns det ju inget att balansera med. Då kan du lika gärna själv köpa och/eller månadsspara i lämpliga aktiefonder - till exempel de som Jan och Caroline ger förslag på i sina portföljer, och/eller något annat.

Sätter du upp ett månadssparande på avanza kommer de också sköta allt åt dig - ta pengar via autogiro från valfritt konto och köper fonder automatiskt.

För mig personligen ser det ut såhär:
65k buffert på sparkonto
8k/mån till “målsparande” (mellanriskhink men jag tar väldigt stor risk här, tänker mig balansera om någon gång inom några år)
500/mån till “pension” (högriskhink).

När min mellanriskhink är “full” så kommer jag dra ner månadssparandet hit, kanske hela vägen ner till 0, och öka på månadssparandet i passiva hinken. Mellanriskhinken är trots allt pengar jag inte har än, men som jag kommer behöva spara ihop de närmsta åren, därför väljer jag att spara mer där nu. Råkar jag spara ihop för mycket, eller om nästa tänkta boende blir billigare än jag räknat med, kan jag ju enkelt flytta över pengar till passiva hinken, eftersom månadssparandet är väldigt lågt där.

Jag har allt mitt på Avanza.

1 gillning

Att tillägga: du säger att din pension ska användas om 20+ år. Borde inte samma gälla barnsparandet? I alla fall 15+ år… Jag skulle överväga att ha större andel aktier här också - till exempel 100 %. Så tänker jag mig att jag ska spara till mina barn.

Hej,

Bufferten är nog bra att ha på ett sparkonto (med insättningsgaranti och gärna lite ränta). Dessa pengar vill man ha lätt tillgängliga om det händer något och ska inte riskeras på aktiemarknaden etc. Hur stor buffert man behöver beror ju på om man är husägare, har familj etc. Men minst 3 månaders kostandet kan vara bra att utgå ifrån.

Jag tycker LYSA är jättebra om man inte är så intresserad och dessutom är det ganska ’tråkigt’, och man kan inte hålla på att ändra runt mellan olika fonder etc vilket faktiskt kan vara positivt. Man kan ju bli mer frestad att göra det på Avanza där det är så lätt att göra det. Jag har delat upp mitt sparande mellan Lysa och Avanza (enligt RT indexfonder) men mest för att jag tycker det är roligt. Att hålla sej till bara LYSA hade gått precis lika bra.

LYSA är en portfolio av olika aktie och räntefonder som de har plockat ihop till skillnad mot Avanza där du måste göra det själv.

Jag har 90/10 där jag tänker långsiktigt. Det är väldigt lätt att använda Lysa och när man har etablerat de olika kontona (som du kan ge olika namn) och ett månadssparande vilket är väldigt lätt kan man sen faktiskt ligga i hängmattan. Det passar ju inte alla men det är ju superbra för många.

2 gillningar

Tack för ditt svar Andreas. Tycker inte alls du var ohyfsad! Känner mig sjukt kass på detta och tar tacksamt emot tips :slight_smile:

Jag har funderat på Avanza också, men känt mig osäker inför att fördela och balansera själv. Men det behövs ju inte om jag har 100/0, som du skriver. Finns det (Jan och Carolines portföljer) färdigt att “bara” köpa på Avanza? Eller måste jag själv sitta och välja och hitta.

Du kan inte söka på “Jan och Carolines Globala Barnportfölj” på avanza. Men när du sätter upp ditt månadssparande, så väljer du fonder och fördelning. Då söker du bara på de fonder de rekommenderar, som du vill ha. Avanza kan hjälpa dig föreslå några fonder också. Du väljer fördelningen själv (men kan även här bara kopiera det RT eller Avanza föreslår).

Sen rullar det på av sig själv! :slight_smile:

Du kan även köra in en summa pengar och “boosta” ditt konto genom att köpa alla fonder på kontot, eller alla fonder du har i ditt månadssparande. Allt är väldigt enkelt och behöver inte ta mer än en kvart för att sätta upp och glömma bort :slight_smile:

Tack för ditt svar Catrin :slight_smile: Kanske måste jag öppna konton i både Avanza och LYSA och jämnföra.

Då kanske bufferten passar bättre på Avanzas sparkonto än någon annanstans.

Mellanhinken, kanske passar på LYSA 60/40.

Passiva och barn. Jag är inte så insatt i detta. Tyckte att LYSA verkar vara enkelt, men kanske är det lika “enkelt” att göra en portfölj själv på Avanza.

1 gillning

Tack för förklaringen Andreas :slight_smile:

Jag ska öppna konton i både Avanza och LYSA. Kanske blir det lättare att få en översikt och förståelse då.

Det lät spännande med att boosta kontot. Du menar typ att föra över en större summa på en gång?

1 gillning

Lysa är superenkelt, men är inte särskilt svårt att göra liknande själv på Avanza.

Aktiedelen: 80% SPP aktiefond Global, 20% Plus Allabolag Sverige.

Räntedelen: Sparkonto+ (Att föredra) eller AMF räntefond mix

Rebalansera innehavet 1ggr per år.

1 gillning

Hej!
Jag flyttade först mitt sparande till Nordnet och följde RT portföljer. Sedan kom Opti och jag tyckte det lät intressant och startade en portfölj där. Nu har jag flyttat allt sparande dit i mina tre hinkar. Tycker det är enkelt och jag slipper ombalansera.

2 gillningar

Ja, att boosta kontot är helt enkelt bara en genväg till att köpa alla fonder som du ändå brukar köpa, istället för att köpa dem en och en och behöva räkna ut hur mycket du vill köpa varje för :slight_smile:smidigt om man råkar ha pengar över, sålt en bil, fått skatteåterbäring, eller liknande.

1 gillning

Det är ju just den där ombalanseringen jag inte förstår hur jag ska göra :sweat_smile::see_no_evil:

Tack för ditt svar :slightly_smiling_face:

Hur du även bufferten i Opti?

Okej,

Det betyder alltså att man en gång per år, går in på sitt Avanzakonto och återställer balansen mellan dom innehaven man har till ursprungsfördelningen. Finns en fin excelmall som Jan har tagit fram som underlättar jobbet:

https://mailchi.mp/rikatillsammans/ombalansering-2020

Tex om man har en mellanriskportfölj med följande målfördelning från start:
40% SPP Aktiefond Global
10% Plus allabolag Sverige
50% Spakonto+

Som efter ett år ser ut så här:
35% SPP Aktiefond Global
13% Plus Allabolag Sverige
52 % Sparkonto+

Så säljer man lite av Sverigefonden, sätter in mer pengar från Sparkonto+ och köper mer av Globalfonden så fördelningen blir så som ursprungsmålet var.

1 gillning

@Raffi jag har en buffert på ett vanligt sparkonto, ca 50 000 kr. Sedan har jag tre hinkar på Opti, 1 lågrisk till resor, mina ungdomars planer närmsta 3 åren typ studentfirande och utlandsstudier. Mellanriskhink och högriskhink till pension.
Passar min intressenivå bra!

1 gillning