Vill göra mer med mitt sparande

Hej,

jag har under 1 års tid sparat under Lysa och har älskat hur lätt det var att komma igång för en nybörjare tillsammans med hjälpen från Rika tillsammans med 4-hinkar-principen. Innan jag hittade Lysa och Rika tillsammans så hade jag velat i flera år för jag visste inte vart jag skulle börja då jag inte ville göra fel (vilket jag märker att 95%+ av mina bekanta och vänner fortfarande är fast i).

Vad jag har märkt efter detta år är att jag tycker det här är väldigt kul och jag känner att jag vill engagera mig mer än att bara fylla på mina “hinkar” på Lysa. Jag har lärt mig under detta händelserika år att den så kallade “kraschen” med corona hade noll påverkan på mig utan istället gav det mig en känsla av gemenskap med andra som genomgick samma resa (även om det blev extra kul när det vände tillbaka). Så jag vill gärna ta en högre risk då jag ser detta som en stor hobby för mig (hyresrätt, fast arbete, inga barn, 29år osv osv).

Det jag har gjort sen några månader tillbaka är att sälja av mina gamla dyra fonder som föräldrarna gav mig som liten och flyttat dessa till en 100% LF global indexnära via Avanza. Tänkt att komplettera detta med tillväxtmarknad (ja jag har kollat på youtube-videosarna). En babystep från att bara använda mig av Lysa, även om jag fortfarande har kvar Lysa.

Jag vill ändå inte överge Lysa då jag tycker det är en bra produkt och jag tror på dess framtida avkastning. Har dock läst att det är lite kaka på kaka att använda både Lysa och andra Globalfonder men då får det väl vara så. Min spontana tanke är att ha kvar en 60/40 på Lysa sen kombinera detta med en Rika tillsammans portfölj på Avanza med mindre räntedelar (då jag får räntedelar från Lysa). Jag är alltså ute efter att få ombalansera och fylla på här och där för jag tycker det är så kul att engagera mig i detta :slight_smile:

Hej David,

Kul att du har kommit igång och att du vill utveckla ditt sparande!

Du pratar om att du vill ta “högre risk” än din 60/40-portfölj, en RikaTillsammans-portfölj är inte så mycket mer risk. Du kanske ska kolla in de nya modellportföljerna som Jan publicerade i söndags, där har du en portfölj som heter “Basportföljen” som jag tror hade passat bra till en portfölj med högre risk men för en längre tidshorisont!

Kolla in avsnittet och återkom med lite mer tankar! :slight_smile:

1 gillning

Hej, tack för din återkoppling. Du har rätt i det du säger och här är mina tankar:

50% 40/60 Lysa
30% LF Global indexnära
10% avanza Avanza Emerging Markets
5% guld (Xetra-gold)
5% Små bolag (här tar jag gärna extra råd. Har jag förstått det rätt att Lysa är mycket Sverige inriktad? är det kanske vettigare att ta Handelsbanken småbolag då den är global då? eller har inte lysa med små bolag alls? tänker att den Handelsbanken småbolag är rätt dyr i avgift :slight_smile: . Tänker alternativt “Sverige alla bolag”.

En annan parantes, går det att göra ISK flytt från Lysa till Avanza?

Ja, dom äger lite mer i Sverige än en global exponering.
Här har du en länk till deras “Whitepaper”, som visar exakt vad som ingår i Lysa :slight_smile:

Det går att göra en flytt till Lysa så bör även gå att göra en flytt från. Testa genom att gå in på Avanza och göra en flytt :slight_smile:
Kan däremot vara så att det inte går att flytta innehaven eftersom du inte har tillgång till alla dom fonderna via Avanza, så isåfall blir det en flytt med endast cash :slight_smile:

Tycker att du kan fundera på om du ska börja efterlikna “Fyra-Hinkar-Strategin”, du skriver att du gör det men när du nu visar din fördelning så ser allt ut som en stor massa.
Men du kanske har det bra uppdelat ändå! :slight_smile:

Ursäkta min otydlighet!

Har inte 4 hinkar men 3 :slight_smile: nästa år kanske blir födelsen av den 4e hinken.

Jag tänker så här:

Högriskhink:
30% LF Global indexnära
10% avanza Avanza Emerging Markets
5% guld (Xetra-gold)
5% Små bolag

Mellanriskhink:
50% 40/60 Lysa

Bufferthink:
Det här nämnde jag inte i kalkylen. Men då jag anser att jag inte behöver mer buffert än det som blir över efter räkningarna så lämnar jag det lite osagt. Jag arbetar istället med att månadsspara i slutet av månaden med det som blir över, har fungerat bra för mig och jag klarar utan problem att lägga undan 40% (ofta mera).

Borde jag ha mer räntor i min högrisk kanske?

Jag skulle kört buffert på bankkonto med insättninggaranti.
Portföljen hade fått vara allt i 90/10 LYSA, enkelt & effektivt. Bra investeringar är tråkiga.
Lekhinken för ditt trixande och donande efter hur “kul” det är.

1 gillning

Kul är väl relativt. Tyckte det var kul att bara ha det på Lysa fram tills nu :slight_smile: . Men vill ju testa lite andra banor så kanske man lär sig nånting under resan

Utbildad dig med lekhinken då :wink: Så vet du att majoriteten är investerat enligt bra strategi.

2 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Hur bör mitt sparande se ut på en 10 års tidshorisont?