Hur bör mitt sparande se ut på en 10 års tidshorisont?

Hej kan du hjälpa mig med omfördelning?

Jag behöver inte pengarna på över 10 år och kommer månadsspara.

Kör i nuläget:
92/8 Lysa 33%
Lf global indexnära 33%
Guld 5%
Buffert/sparkonto 10%
Savelend/Kameo 20%

Vilka fonder ur portföljerna ska jag lägga till? Tänker bla på Plus allabolag Sverige, Handelsbanken Gi småbolag och Avanza emergin markets.

Funderar på om det är bättre att omfördela andelen Kameo och Savelend in i annat?
Funderar även på att utöka till 10-15% guld.

Hej Pontus,

Det första du bör börja med är att fundera på hur mycket tid du vill lägga ned i ditt fondsparande.
Varför jag säger så är för att du har Lysa som en bas, men även sedan skapat en egen portfölj?
Jag ser inte någon anledning att ha både och, antingen så väljer man Lysa för att man själv inte vill hålla på med sitt sparande alls, utan man sätter en riskprofil och sedan rullar det på. Det andra man kan välja är då att skapa en egen portfölj, t.ex någon utav Jans modellportföljer, som man sedan får ombalansera varje år.

Just Kameo och Savelend är ett helt annat typ av sparande, egentligen likt en räntefond fast däremot till en väldigt hög risk och därav en förväntad hög avkastning. Absolut något man kan ha men passar kanske till en ”lekhink”?

Just ett sparande för en sparhorisont på 10år så hade jag själv valt att köra 100% aktiefonder och sedan för varje år som går balansera ned risken med 10% mot räntefonder/sparkonto med ränta. En portfölj hade då kunnat vara enligt t.ex Basportföljen, eller enligt ”Globala Barnportföljen”.
Det andra man då kan välja är att köra allt på Lysa och låta dom förvalta pengarna åt dig, men då till en liten extra avgift :slight_smile:

1 gillning

Jag gillar Lysa som bas.
Anledningen till portfölj är en önskan att även få tillgång till superlånet. Sen trodde jag att man kunde kombinera lysa med en av portföljerna.

Kameo och Savelend kommer jag fasa ut det mesta och in i basen istället. Eller lekhink som du säger.

Så om ett år 90/10 på lysa sen om 2 år 80/20 på lysa?

Även om jag har lysa som bas kommer jag köra minst 15% guld.

Självklart kan du det, jag ser bara ingen anledning till det då du gör samma jobb själv och slipper betala lysa om du kör allt själv, du gör ju redan jobbet genom att du har en portfölj :slight_smile:

Bas och lekhink skulle jag inte säga är samma sak, en lekhink är väl mer till för att testa på alternativa investeringar utöver traditionella fonder. Vill man ha lite aktier så passar det utmärkt där som ett komplement till din portfölj av fonder, vill du ha lite Savelend/Kameo så passar det också i den delen. Lekhinken brukar man prata om ca 10% av sin “bas”.
Så har du 100000kr att disponera så hamnar t.ex 90000 hos Lysa i en 100/0 portfölj och sedan 10000kr i andra investeringar, men detta är inget man måste ha!
Du kan läsa mer om “lekhinken” här.

Exakt.

Tycker lysa är värd den lilla avgiften så kan jag göra annat även om det är intressant att följa vad som händer i världen.

Nej menade inte att mitt kameo och savelend är en bas. Däremot att jag ska sälja av från dom och lägga in i Lysa istället :slight_smile:

Varför inte ha 100% aktier i 10 år på lysa? Om allt är kraschat om 10 år så väntar jag bara ännu längre :slight_smile:

Tänkte att du hade en sparhorisont på 10 år, därav att man bör skala av under tidens gång.

Men om du resonerar på det sättet hade jag absolut kört 100/0😊

1 gillning