- 58% global aktiefond
- 6% småbolagsfond
- 6% home bias
- 10% långa räntor
- 10% korta räntor
- 10% guld
Vad skulle ni säga om jag sa att till mig är denna en fantastisk 60/40 portfölj? Comments?
(kommer att fortsätta tråden senare idag)
Vad skulle ni säga om jag sa att till mig är denna en fantastisk 60/40 portfölj? Comments?
(kommer att fortsätta tråden senare idag)
Skulle väl säga grattis vad bra att du har hittat/jobbat fram en portfölj som funkar bra för dig och som du trivs med 
Inte exakt vad jag menade men stort tack! 
(btw Mattias, kör inte denna portfölj, men har hittat skäl att jag kunde göra på det viset)
Okej hur var frågan tänkt att tolkas då? 
Jag tolkade det som att du ville veta vad vi skulle säga, om du sa att detta var din portfölj och den funkade bra för dig?
Vad är långa räntor här?
Sverige tycks inte behöva låna på 50-100-evighetens års sikt som många andra länder.
Ok, det jag är efter är att en sån portfölj som ser ut som 70/30 kan också fördelas på detta vis:
Alltså, 40% Permanent Portfolio och 60 % RT-aktier!
Jag har pratat med många proffs och många av dom tycker att i nuvarande ränteläget kan det vara klokt att investera 50-70% i aktiefonder och 30-50% i marknadsneutrala/hedge/multiasset-fonder (BTW, Erik Strand sa det samma i avsnittet om hedgefonder, avsnitt 50?). Och Harry Browne’s permanent portfölj är ju sådan. With proven track record.
Tänk på detta noggrant. Om du följer denna “fake” 60/40 bör du inte bry dig om olika hinkar eller ombalansering mellan hinkarna, för att du har faktiskt mellanriskhink (PP) och högriskhink (aktier) i samma portfölj samtidigt. Och mer eller mindre per automatique! Enkelt?
Men hurdan 60/40 skulle Harry Browne ha? Jag gissar att det skulle vara typ:
Alltså 60% PP, 40% jättehögrisk. Många minns Harry Browne för just PP, men få vet att andra sidan av hans lärdom var VP, “variable portfolio”, som liknar väldigt mycket @janbolmeson 's “lekhink”. HB tyckte dock att VP borde vara ganska liten, typ 20% - vänta lite, det menar ju egentligen 5x20%…Golden Butterfly, anyone?
Man kan ju utnyttja denna modell baserad på ens riskvillighet med en ganska enkel formula. Först måste man bestämma sig andel aktiefonder (nedanför aktie%) vs PP.
Makes sense? Länge leve mental bokföring! ![]()
Mvh,
The Contrarian Finn
För att detta ska gälla måste det betyda att du över tid ser ett konstant behov av att ha 40 % av ditt totala kapital (oavsett storlek) på en tidshorisont av 5-10 år ? I Annat fall behöver du väl ändå ombalansera, tex så att det blir 30% PP / 70% Aktieportfölj ?
Hinkarna är för mig ett bra sätt att ha koll på hur mycket jag tänker att jag kommer behöva inom 5-10år , resp >10 år. Låt oss leka med att jag inte ser något behov av att plocka ut något av mitt kapital inom närmaste 10 åren. Jag skulle då blansera om så att jag hade allt i högriskhinken (aktier), och inget (eller minimalt) i mellanriskhinken. Hur skulle du hantera ett sådant scenario med ditt upplägg utan ombalansering ?
Det här är ju i princip “Daniel Nilsson-portföljen”. (Eller Golden Bålgeting som vi skojade i en annan tråd.) Finns många trådar om den fördelningen i forumet på sistone.
Sök och du skall finna. 
Har satt ihop en marknadsviktad variant som du eftersöker i denna tråden.
Försöker dock hitta vad jag ska vikta den mot för att öka på avkastningen något ![]()
Är lite inne på att försöka göra en variant av Opti 8 portföljen, men är svårt att hitta motsvarande fonder som dom har till rimliga priser. Detta är en variant som jag mer och mer börjar luta åt för att få mycket god diversifiering:
| Aktier | Andel | Avgift |
|---|---|---|
| LF Global | 40% | 0,22 |
| SHB Gl småbolag | 4% | 0,64 |
| LF Tillväxt | 12% | 0,45 |
| NN Sverigefond | 6% | 0 |
| Plus Småbolag | 6% | 0,43 |
| Räntor | ||
| AMF räntefond mix | 16% | 0,1 |
| Danske Invest Globala Realräntor | 6% | 0,69 |
| Råvaror/guld | ||
| Vontobel Commodity | 5% | 1,88 |
| Xetra Gold | 5% | 0 |
| Totalt | 0,3450% |
Att jämföra med Optis avgift på ungefär motsvarande 0,89%.
Men går ju alltid att diskutera Räntedelen i alla oändlighet känns det som, Kan vara en bättre investering att bara köra 10% extra långa räntor (Kolla RT-portföljen för inspiration), 10% sparkonto, 10% guld.
Viss övervikt mot EM, Sverige + Svenska småbolag i aktiedelen för att få upp förväntad avkastning. utan att ta allt för stor risk.
Den där portföljen tyckte jag såg riktigt fin ut!
I så fall kan du väl höja andelen aktier i totala portföljen, formulan för att räkna vikterna finns däruppe!
Tack Daniel, har missat det där! Intressant, väldigt liknande tankar från lite olika vinklar!