Eftersom jag inte är helt nöjd med Lysas portfölj (får se om dom ger något svar innan kvartalsskiftet), så sitter och knåpar på en framtida egen portfölj med inspiration från Daniel Nilsson, Golden Butterfly, Norska oljefonden, AP7 Såfa, Permanent portfolio mfl.
Jag bygger portföljen hos helt hos Nordnet då jag vill ha allt samlat och jag tycker dom har mindre beroendeframkallande interface än Avanza. Målet med portföljen är att den ska överavkasta mitt nuvarande sparande som är Lysa 80/20 + ca 10% Sparkonto, till lägre risk och en lägre avgift.
Jag har enligt min egna riskpreferenser (någonstans mittemellan get rich och stay rich) kommit fram till att jag vill ha en fördelning på 70/10/10/10, Aktier / Långa räntor /korta räntor (sparkonto) / guld.
Basen i portföljen har hittills innehållit en i princip marknadsviktad aktiedel med liten home bias, ungefär som basportföljen, där (10% bankkonto är min buffert):
| Aktier | Andel | Avgift |
|---|---|---|
| LF Global | 50% | 0,22 |
| SHB Gl småbolag | 5% | 0,64 |
| LF Tillväxt | 8% | 0,45 |
| Nordnet Sverigefond | 4% | 0 |
| Plus Småbolag | 3% | 0,43 |
| Räntor långa | ||
| iShares $ Treasury Bond 20+yr | 10% | 0,07 |
| Räntor korta | ||
| Sparkonto | 10% | 0 |
| Guld | ||
| Xetra Gold | 10% | 0 |
| Totalt | 0,1979% |
Förväntad genomsnittsavkastning ca 5,4% (kan vara fel, har ej gjort någon “riktig” simulering) minus avgift på 0,2%, skatt på 0,375% och inflation på 2% = Real avkastning 2,825%
Eftersom portföljen innehåller enligt mig rätt stora “krockkuddar” vid nedgång i form av räntor/sparkonto/guld, så tänkte jag tillåta mig att optimera portföljen och försöka få upp den förväntade absoluta avkastningen, och funderar på vilken metod som är “bäst” att göra detta på.
Skulle vilja få upp den förväntade avkastningen före avgifter till minst 6% med minsta möjliga risk.
Olika alternativ:
- AP7 Såfa alternativet, hävstång/belåning. Tänkte använda mig av bostadsbelåning/uppskov på vinstskatt.
-
Fördelar: Billigt sätt att höja förväntade avkastningen, gör inget “bet” på att någon marknad ska gå bättre än andra.
-
Nackdelar: Risk om räntorna skulle höjas kraftigt i kombination med börskrasch (otroligt osannolikt?), Risk för om reglerna för uppskov ändras (igen)
- Opti Alternativet, Övervikta mot EM. Helt enkelt höja upp skruva upp EM fonden rejält så den utgör upp mot 25% av aktiedelen.
-
Fördelar: Enkelt, stora stabila bolag i EM fonden, lägre korrelation med utvecklade marknader.
-
Nackdelar: Rätt mycket högre avgift i portföljen, risk att tillväxtmarknader inte överavkastar som tänkt, handelsproblematik och korruption i tillväxtländer.
- Globala småbolag alternativet Övervikta mot SHB Globala småbolag
-
Fördelar: Enkelt, känns tryggt med globala utvecklade marknader
-
Nackdelar: Dyr fond, källskatt på amerikanska bolag
- Daniel Nilsson-metoden. Övervikta mot Sverige och svenska småbolag, genom att skruva upp NN sverigeindex och Plus småbolag rejält.
-
Fördelar: Billiga fonder, låg källskatt, lägre valutarisk, hög korrelation med utvecklade marknader. Historiskt mycket välmående börs.
-
Nackdelar: Risk med att övervikta mot så pass liten marknad som Sverige
Vilket eller vilka av dessa alternativ hade ni valt? Finns det fler för/nackdelar som jag missat?
(Personligen är jag inne på att kombinera Alternativ 1 och 4.)
Ett annat alternativ kan ju helt enkelt vara att skruva upp den totala aktiedelen och sänka övriga.
Ja som ni förstår så finns det många olika alternativ och antagligen ännu fler svar, vore kul att höra hur ni resonerar.

Har du funderat på att skruva upp IS04 till 10 och ned AMF mix till 5, för ökad negativ korrelation vid ras?