Lysa fonder - forskning & diversifiering, en investering i ~ 9600 st små bolag, medelstora & stora bolag globalt!

Älskar att det är så många fullblodsproffs på detta forumet så man som konsument kan få olika infallsvinklar på hur man bör investera. :+1: Stor cred till @janbolmeson som lyckats få till det!

@Jonas-Opti är av en annan åsikt och hade personligen hellre valt en ACWI fond trots den högre avgiften:

Japp, om man har kunskap (och vilja) om hur man rebalanserar 1ggr/år så blir det helt klart billigare att bygga en egen marknadsportfölj. Men mina vänner och släktingar varken kan eller har lust med det. Därav skönt att ha automatiskt sparande.

Ränteläget ställer ju tyvärr till det en del om man vill ha ett automatiskt sparande till lägre risk. Försökte hjälpa min mor (som börjar närma sig pension) hur hon ska fördela sitt privata kapital. Kom fram till att 50/50 är en lagom nivå. Då tycker jag Lysa ett attraktivt alternativ att ge som råd till någon som har 0 koll på hur man rebalanserar osv, trots att räntorna troligtvis inte kommer ge någon real avkastning till större risk än sparkonto.

Själv har jag byggt en egen portfölj där jag försökt hitta russinen i kakorna hos alla som gästat RT, eftersom det ändå aldrig råder koncensus om vad som är bäst :slight_smile:
Du får gärna såga den vid fotknölarna om du vill: Optimera en marknadsviktad portfölj, öka förväntad absolutavkastning, bäst sätt att göra det? - Nr 15 av Anonym

4 gillningar