Vilken är den bästa globala börshandlade fonden i Sverige?

Jag har roat mig med att sammanställa några globala Index-ETF:er som är köpbara i Sverige och försöker utse vilken som är “bäst”. Min lista ser ut så här för stunden:

Index Namn Ticker ISIN Utdelande Förvaltnings-
avgift (exkl. transakt.kostn)
Lanserad Förvaltat
kapital
MSCI World Index iShares Core MSCI World EUNL IE00B4L5Y983 Nej 0,20% 2009 74 G$
MSCI Total Return Net World Index Xtrackers MSCI World UCITS ETF 1D XDWL IE00BK1PV551 Ja 0,12% 2014 2,5 G€
MSCI Total Return Net World Index Xtrackers MSCI World UCITS ETF 1C USD XDWD IE00BJ0KDQ92 Nej 0,20% 2014 10,6 G€
MSCI ACWI Amundi MSCI All Country World UCITS ETF EUR Acc ACWIp LU1829220216 Nej 0,45% 2018 1,2 G€
MSCI ACWI BlackRock iShares MSCI ACWI UCITS ETF USD (Acc) IUSQ IE00B6R52259 Nej 0,20% 2011 12,7 G$
MSCI ACWI SPDR MSCI ACWI UCITS ETF SPYY IE00B44Z5B48 Nej 0,40% 2011 3,4 G$
MSCI ACWI IMI SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF SPYI IE00B3YLTY66 Nej 0,17% 2011 1,3 G$
FTSE All-World Index Vanguard FTSE All-World UCITS ETF - (USD) Acc VWCE IE00BK5BQT80 Nej 0,22% 2019 24,8 G$
FTSE All-World Index Vanguard FTSE All-World UCITS ETF - (USD) Dist VGWL IE00B3RBWM25 Ja 0,22% 2012 14 G$
FTSE All-World Index Invesco FTSE All-World UCITS ETF Dist FTWD IE0000QLH0G6 Ja 0,15% 2023 188 M$
FTSE All-World Index Invesco FTSE All-World UCITS ETF Acc FWIA IE000716YHJ7 Nej 0,15% 2023 188 M$
FTSE Developed Index Vanguard FTSE Developed World UCITS ETF - (USD) Acc VGVF IE00BK5BQV03 Nej 0,12% 2019 4,5G$
FTSE Developed Index Vanguard FTSE Developed World UCITS ETF - (USD) Dist VGVE IE00BKX55T58 Ja 0,12% 2014 4,5G$

Det verkar alltså som Invescos fonder ligger bra till, då FTSE-indexet är väldigt brett, samt att avgiften är låg. Något annat jag borde tänka på? Exempelvis vilket land som är skattemässig hemvist, eller vilken marknad den handlas på?

Föreslå gärna fler ETF:er om jag missat någon.

11 gillningar

Det var ca ett år sedan jag tittade på detta men då var i alla fall avgifterna lägre om man pusslade ihop det genom att köpa det underliggande (Nordamerika + Europa + Japan).
Ca 0,05-0,1% avgift beroende på proportioner.
Tycker att det ser liknande ut nu när jag snabbkollar i Nordnets ETF-lista.

Om ETF:erna kostar nästan lika mycket eller mer än vanliga fonder ser jag inte riktigt poängen i att köpa det istället då det tillkommer courtage och växlingsavgift.

Skillnaden i avgift behöver vara stor för att kunna motivera köpet (för mig) och då tittade jag bara på sådant som kom ner till 0,1% avgift eller lägre.

Då kan man dessutom köpa USA-ETF:en från t.ex. iShares/Blackrock som är registrerade på Irland och därför inte torskar amerikansk källskatt som Amundi/Lyxor som är registrerade i Luxemburg.
Övrigt innehav kan man då köpa från vem som helst, vilket ökar alternativen i förhållande till om man ska köpa allt i samma ETF.

Av samma skäl vill man nog helst inte köpa en global-ETF registrerad i Luxemburg utan hellre t.ex. Irland.

Annat att ta hänsyn till i praktiken är om man kan slippa courtage eller växlingsavgift för vissa ETF:er, som på Kiwitrader och Nordnet.
Då kan det också vara en faktor att ta hänsyn till om man tittar på två liknande ETF:er men bara den ena har den fördelen.

Att ETF:en är accumulating (återinvesterande) och inte distributing (utdelande) är fördelaktigt om man vill slippa onödiga växlingsavgifter och inte har valutaficka.

Det kan vara bra att ha alla ETF:er i samma valuta (förmodligen EUR då utbudet är störst där) om man har valutaficka eller kan få det i framtiden så att man kan byta mellan fonder utan valutaväxlingsavgift.

1 gillning

Denna tycker jag verkar mest intressant pga urvalsrymden dvs bredden. Annars tar ju Lysa cirka 0.07% i årlig förvaltningsavgift för sina underliggande fond & index etf innehav. (+ Dom andra avgifterna som gör att totalen hamnar kring 0.36% per år)

2 gillningar

Håller med om ovan. En bra artikel finns att läsa här om man vill sätta sig in lite i skillnaderna:

3 gillningar

https://www.vanguardinvestor.co.uk/investments/vanguard-ftse-developed-world-ucits-etf-usd-accumulating/overview

1 gillning

@Jacob_Skj Tackar så väldans mycket för den artikeln och även en extremt intressant hemsida i övrigt med väldigt mycket intressant och ett forum mm? :star_struck:

:wave:

@Passiv Många bra tankar!

Det finns självklart både argument för och emot ETF:er kontra vanliga fonder. De kan vara fördelaktiga byggblock i vissa portföljer då ETF:er tenderar att vara lite mer stabila över tid. Placeringspolicyn verkar inte ändras lika snabbt som för de svenska fonderna (ESG, godtycklig exkludering osv). Det är bra om man av skattetekniska skäl inte vill byta fond på sådär 15-20 års sikt… Dessutom är ju utbudet större.

Tack! Lade med den i tabellen!

Det har du helt rätt i och det är väl bl.a. därför jag ändå är intresserad av ETF:er.
Jag är trött på att behöva vara paranoid och ha koll på att fondförvaltarna inte godtyckligt börjar byta ut index och innehav utan ens meddela en om det.

Dock är det inte lika billigt att byta ut dem men när de någon gång framöver blir det kommer jag nog att gå över till ETF:er.

Valutakonto/valutaficka på ISK/KF med ok växlingsavgift är något jag tycker behövs och hoppas kommer mer snart.

Vilka av dem är ESG-fria?

2 gillningar

I tilläg till ovan så kommer nog den/de aktörer i Sverige som erbjuder detta med valutakonton inom ISK kunna kapitalisera rätt ordentligt på detta om de är först och kan attrahera kunder på det. I Danmark t:ex är det mer vanligt med ETF (danska skatteverket har till och med en “whitelist” för vilka ETF som är skattebefriade för barnspar). Sverige har först nyss börjat vakna känns det som :smile:

2 gillningar

Om inte ESG eller SRI finns i ETF namnet är det i regel ingen sådan tillämpning. Annars är det ofta lätt att lista ut vilket index varje ETF följer.
Se till exempel nedan:
(ESG):
https://www.vanguardinvestor.co.uk/investments/vanguard-esg-global-all-cap-ucits-etf-usd-accumulating/overview

(ingen ESG/SRI):
https://www.vanguardinvestor.co.uk/investments/vanguard-ftse-all-world-ucits-etf-usd-accumulating/overview

1 gillning

@dany - tack för att du gick igenom dessa.
Faktiskt valde jag efter noggrant att ha kollat SPYI att styra om nysparande i ETF från VWCE till just denna (som finns i din lista) eftersom det är ganska många fördelar med den - växande AUM (-> tracking lär förbättras över tid), låg spread, bra likviditet, sänkt årsavgift till 0,17%, täcker hela marknaden inklusive small cap, tillförlitlig utgivare, registrerad i Irland mm. Så stort tack för att du tog fram listan :cowboy_hat_face:

Det enda vi saknar är att Nordnet tar med den i månadsspar listan för ETF, samt att man kan hoppas på att Nordnet med flera kommer fixa så vi kan öppna valutakonton i EUR och USD i ISK. Enormt marknadspotential där för den svenska mäklaren som fixar detta först tror jag.

2 gillningar

Bra sammanställning! :grinning:

Mina favoriter är:
Global developed: IWDA
Global All Countries: VWCE, men köper nya andelar numera i FWIA

Jag är även på väg att gå över till de utdelande varianterna (för vissa nyköp) för cash flow i FIRE.

2 gillningar

Menar du verkligen IWDA? Det är samma som EUNL, men andelsklassen IWDA är listad på Amsterdam-börsen…

Kul att du blev inspirerad!

Skulle lägga till Vanguard FTSE All-World som finns både som ack och utd

Saknar en parameter som är storleken på ETFen. Är den för liten så är risken att de lägger ner den. Titta tex på Just ETF sajten för att se storleken i MEUR.

En annan sak att tänka på är att avgiften ofta inte är så mycket lägre än en global indexfond. Mht att 0,25% valutaväxlingsavgift är vanligt och drabbar både på både köp och sälj samt spread både vid köp och sälj så måste man sitta på global index ETF mycket länge för det ska löna sig.

Själv använder jag mest ETFer där det bara finns dyra fonder och man då kan markant sänka avgiften per år så att valutaväxling och spread ändå gör att man går plus inom ett år jämfört med en dyr fond. Tex branchfonder.

1 gillning

:point_up_2: Detta. Ser också bara ETF som ett alternativ när det inte finns något alternativ.

Sedan kan det vara bra att veta för “professionella investerare” med 5 MSEK på t.ex. Avanza så kan man om man uppfyller ett antal villkor komma åt även alla amerikanska ETF:er som spärras för vanliga dödliga via Mifid II.

2 gillningar

Finns en annan anledning, att få en riktig globalfond utan godtyckligt ESG-filter.

Vanguard-fonden utan tillväxtmarknader är dock billigare än vanliga svenska fonder. Fortsatt med växling och spread såklart.

Min förståelse är att mkt av transaktionskostnaderna gällande skapande och förstörande av andelar ligger i köp/sälj-processen och tas av den investeraren medan i vanliga fonder tar kollektivet den kostnaden. Syns nog mest när det är stora flöden.

2 gillningar

En sak att fundera över även om den tycks otroligt osannolik i praktiken är att amerikansk arvsskatt gäller på tillgångar där utlänningar utan övrig koppling till USA (sk non resident alien) direktäger tillgångar som juridiskt är amerikanska, i detta fall aktier och ETF:er med domicil i USA.

Mer info finns här, men snårigt område: Nonresident alien taxation - Bogleheads

2 gillningar

Njae inte så jag menade, utan mer att titta på totala transaktions kostnaden för att se hur länge man måste hålla en ETF för att det inte ska bli dyrare än motsvarande ”vanlig” fond.

Om vi utgår ifrån de billigaste ETFerna ovan med 0,12% i avgift så drabbas man vid köp av 0,25% växlingsavgift och likadant vid sälj. Om vi helt bortser från spread så är det kostnaden för att gå in i innehavet, äga det och sedan gå ur.

Motsvarade globala indexfond tex LF Global med totalavgift på 0,22% per år så spar man alltså 0,1% per år.

Men pga 2*0,25% växlingsavgift så tar det alltså 5 år till man går ”plus” mot den vanliga indexfonden. Trots att vi helt bortsett från spread. Trots att vi valt de billigaste av de billiga ETFerna. Såklart kan man köpa ETF ändå men det blir inte billigare förrän efter lång tid.

Om man istället jämför med tex en dyr ”vanlig” branchfond på 1,5% mot en ETF som ofta ligger på under 0,5% trots att den är lite smalare så spar man typ 1% om året. Trots 2*0,25% i växlingsavgift så går man plus redan efter 0,5 år.

Det var så jag menade.

Vilken ETF utan EM, handlingsbar på Avanza skulle rekommenderas av er mer kunniga än jag är?