Jag har roat mig med att sammanställa några globala Index-ETF:er som är köpbara i Sverige och försöker utse vilken som är “bäst”. Min lista ser ut så här för stunden:
Index
Namn
Ticker
ISIN
Utdelande
Förvaltnings- avgift (exkl. transakt.kostn)
Lanserad
Förvaltat kapital
MSCI World Index
iShares Core MSCI World
EUNL
IE00B4L5Y983
Nej
0,20%
2009
74 G$
MSCI Total Return Net World Index
Xtrackers MSCI World UCITS ETF 1D
XDWL
IE00BK1PV551
Ja
0,12%
2014
2,5 G€
MSCI Total Return Net World Index
Xtrackers MSCI World UCITS ETF 1C USD
XDWD
IE00BJ0KDQ92
Nej
0,20%
2014
10,6 G€
MSCI ACWI
Amundi MSCI All Country World UCITS ETF EUR Acc
ACWIp
LU1829220216
Nej
0,45%
2018
1,2 G€
MSCI ACWI
BlackRock iShares MSCI ACWI UCITS ETF USD (Acc)
IUSQ
IE00B6R52259
Nej
0,20%
2011
12,7 G$
MSCI ACWI
SPDR MSCI ACWI UCITS ETF
SPYY
IE00B44Z5B48
Nej
0,40%
2011
3,4 G$
MSCI ACWI IMI
SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF
SPYI
IE00B3YLTY66
Nej
0,17%
2011
1,3 G$
FTSE All-World Index
Vanguard FTSE All-World UCITS ETF - (USD) Acc
VWCE
IE00BK5BQT80
Nej
0,22%
2019
24,8 G$
FTSE All-World Index
Vanguard FTSE All-World UCITS ETF - (USD) Dist
VGWL
IE00B3RBWM25
Ja
0,22%
2012
14 G$
FTSE All-World Index
Invesco FTSE All-World UCITS ETF Dist
FTWD
IE0000QLH0G6
Ja
0,15%
2023
188 M$
FTSE All-World Index
Invesco FTSE All-World UCITS ETF Acc
FWIA
IE000716YHJ7
Nej
0,15%
2023
188 M$
FTSE Developed Index
Vanguard FTSE Developed World UCITS ETF - (USD) Acc
VGVF
IE00BK5BQV03
Nej
0,12%
2019
4,5G$
FTSE Developed Index
Vanguard FTSE Developed World UCITS ETF - (USD) Dist
VGVE
IE00BKX55T58
Ja
0,12%
2014
4,5G$
Det verkar alltså som Invescos fonder ligger bra till, då FTSE-indexet är väldigt brett, samt att avgiften är låg. Något annat jag borde tänka på? Exempelvis vilket land som är skattemässig hemvist, eller vilken marknad den handlas på?
Det var ca ett år sedan jag tittade på detta men då var i alla fall avgifterna lägre om man pusslade ihop det genom att köpa det underliggande (Nordamerika + Europa + Japan).
Ca 0,05-0,1% avgift beroende på proportioner.
Tycker att det ser liknande ut nu när jag snabbkollar i Nordnets ETF-lista.
Om ETF:erna kostar nästan lika mycket eller mer än vanliga fonder ser jag inte riktigt poängen i att köpa det istället då det tillkommer courtage och växlingsavgift.
Skillnaden i avgift behöver vara stor för att kunna motivera köpet (för mig) och då tittade jag bara på sådant som kom ner till 0,1% avgift eller lägre.
Då kan man dessutom köpa USA-ETF:en från t.ex. iShares/Blackrock som är registrerade på Irland och därför inte torskar amerikansk källskatt som Amundi/Lyxor som är registrerade i Luxemburg.
Övrigt innehav kan man då köpa från vem som helst, vilket ökar alternativen i förhållande till om man ska köpa allt i samma ETF.
Av samma skäl vill man nog helst inte köpa en global-ETF registrerad i Luxemburg utan hellre t.ex. Irland.
Annat att ta hänsyn till i praktiken är om man kan slippa courtage eller växlingsavgift för vissa ETF:er, som på Kiwitrader och Nordnet.
Då kan det också vara en faktor att ta hänsyn till om man tittar på två liknande ETF:er men bara den ena har den fördelen.
Att ETF:en är accumulating (återinvesterande) och inte distributing (utdelande) är fördelaktigt om man vill slippa onödiga växlingsavgifter och inte har valutaficka.
Det kan vara bra att ha alla ETF:er i samma valuta (förmodligen EUR då utbudet är störst där) om man har valutaficka eller kan få det i framtiden så att man kan byta mellan fonder utan valutaväxlingsavgift.
Denna tycker jag verkar mest intressant pga urvalsrymden dvs bredden. Annars tar ju Lysa cirka 0.07% i årlig förvaltningsavgift för sina underliggande fond & index etf innehav. (+ Dom andra avgifterna som gör att totalen hamnar kring 0.36% per år)
Det finns självklart både argument för och emot ETF:er kontra vanliga fonder. De kan vara fördelaktiga byggblock i vissa portföljer då ETF:er tenderar att vara lite mer stabila över tid. Placeringspolicyn verkar inte ändras lika snabbt som för de svenska fonderna (ESG, godtycklig exkludering osv). Det är bra om man av skattetekniska skäl inte vill byta fond på sådär 15-20 års sikt… Dessutom är ju utbudet större.
Det har du helt rätt i och det är väl bl.a. därför jag ändå är intresserad av ETF:er.
Jag är trött på att behöva vara paranoid och ha koll på att fondförvaltarna inte godtyckligt börjar byta ut index och innehav utan ens meddela en om det.
Dock är det inte lika billigt att byta ut dem men när de någon gång framöver blir det kommer jag nog att gå över till ETF:er.
Valutakonto/valutaficka på ISK/KF med ok växlingsavgift är något jag tycker behövs och hoppas kommer mer snart.
I tilläg till ovan så kommer nog den/de aktörer i Sverige som erbjuder detta med valutakonton inom ISK kunna kapitalisera rätt ordentligt på detta om de är först och kan attrahera kunder på det. I Danmark t:ex är det mer vanligt med ETF (danska skatteverket har till och med en “whitelist” för vilka ETF som är skattebefriade för barnspar). Sverige har först nyss börjat vakna känns det som
@dany - tack för att du gick igenom dessa.
Faktiskt valde jag efter noggrant att ha kollat SPYI att styra om nysparande i ETF från VWCE till just denna (som finns i din lista) eftersom det är ganska många fördelar med den - växande AUM (-> tracking lär förbättras över tid), låg spread, bra likviditet, sänkt årsavgift till 0,17%, täcker hela marknaden inklusive small cap, tillförlitlig utgivare, registrerad i Irland mm. Så stort tack för att du tog fram listan
Det enda vi saknar är att Nordnet tar med den i månadsspar listan för ETF, samt att man kan hoppas på att Nordnet med flera kommer fixa så vi kan öppna valutakonton i EUR och USD i ISK. Enormt marknadspotential där för den svenska mäklaren som fixar detta först tror jag.
Skulle lägga till Vanguard FTSE All-World som finns både som ack och utd
Saknar en parameter som är storleken på ETFen. Är den för liten så är risken att de lägger ner den. Titta tex på Just ETF sajten för att se storleken i MEUR.
En annan sak att tänka på är att avgiften ofta inte är så mycket lägre än en global indexfond. Mht att 0,25% valutaväxlingsavgift är vanligt och drabbar både på både köp och sälj samt spread både vid köp och sälj så måste man sitta på global index ETF mycket länge för det ska löna sig.
Själv använder jag mest ETFer där det bara finns dyra fonder och man då kan markant sänka avgiften per år så att valutaväxling och spread ändå gör att man går plus inom ett år jämfört med en dyr fond. Tex branchfonder.
Detta. Ser också bara ETF som ett alternativ när det inte finns något alternativ.
Sedan kan det vara bra att veta för “professionella investerare” med 5 MSEK på t.ex. Avanza så kan man om man uppfyller ett antal villkor komma åt även alla amerikanska ETF:er som spärras för vanliga dödliga via Mifid II.
Finns en annan anledning, att få en riktig globalfond utan godtyckligt ESG-filter.
Vanguard-fonden utan tillväxtmarknader är dock billigare än vanliga svenska fonder. Fortsatt med växling och spread såklart.
Min förståelse är att mkt av transaktionskostnaderna gällande skapande och förstörande av andelar ligger i köp/sälj-processen och tas av den investeraren medan i vanliga fonder tar kollektivet den kostnaden. Syns nog mest när det är stora flöden.
En sak att fundera över även om den tycks otroligt osannolik i praktiken är att amerikansk arvsskatt gäller på tillgångar där utlänningar utan övrig koppling till USA (sk non resident alien) direktäger tillgångar som juridiskt är amerikanska, i detta fall aktier och ETF:er med domicil i USA.
Njae inte så jag menade, utan mer att titta på totala transaktions kostnaden för att se hur länge man måste hålla en ETF för att det inte ska bli dyrare än motsvarande ”vanlig” fond.
Om vi utgår ifrån de billigaste ETFerna ovan med 0,12% i avgift så drabbas man vid köp av 0,25% växlingsavgift och likadant vid sälj. Om vi helt bortser från spread så är det kostnaden för att gå in i innehavet, äga det och sedan gå ur.
Motsvarade globala indexfond tex LF Global med totalavgift på 0,22% per år så spar man alltså 0,1% per år.
Men pga 2*0,25% växlingsavgift så tar det alltså 5 år till man går ”plus” mot den vanliga indexfonden. Trots att vi helt bortsett från spread. Trots att vi valt de billigaste av de billiga ETFerna. Såklart kan man köpa ETF ändå men det blir inte billigare förrän efter lång tid.
Om man istället jämför med tex en dyr ”vanlig” branchfond på 1,5% mot en ETF som ofta ligger på under 0,5% trots att den är lite smalare så spar man typ 1% om året. Trots 2*0,25% i växlingsavgift så går man plus redan efter 0,5 år.