ETF/Index Tips!

Hej!

I dagsläget spar jag majoriteten av mina pengar via Avanza Global & DNB Indeks S.

Mottar gärna lite tips på motsvarande ETF (globalt fokus)

Samt en fråga om det finns någon större poäng med att komplettera med en ETF, istället för att endast fortsätta med fonderna?

• Får gärna det förklarat för mig vad vitsen med en ETF är i relation till en index-fond

MVH

Tagg:
@janbolmeson

Vanguard Developed World
https://www.vanguardinvestor.co.uk/investments/vanguard-ftse-developed-world-ucits-etf-usd-accumulating/overview

Positivt

• Lägre avgift
  • Ingen ESG, äger hela marknaden utan ställningstagande
  • Fler aktier (2100 vs 1300-1400)
  • Fler länder (FTSE definierar developed annorlunda än MSCI, mest noterbart Sydkorea)
  • Handelskostnader. Kostnader för in och utflöde tas av den som handlar, inte kollektivet som i vanliga fonder. Detta kan också hjälpa med långsiktighet rent psykologiskt då du tänker till innan du handlar

Negativt

• Handelskostnader (courtage, växling, spread)
  • Hela andelar, inte lika smidigt med månatlig handel

Men någon större poäng är det inte. Alla skapligt billiga globalfonder duger utmärkt

1 gillning

En sak som jag tyckte var klokt som någon skrev kring det med månadssparande och ETFer inte alltid blir helt kompatibelt för alla.
Det är möjliheten att ligga kvar i ett månadssparande in i liknande fonder som fungerar bättre till månadssparande i små summor, för att sedan kansek en gång om året genomföra köp av ETFer som man kanske ser som bättre val och även har en lägre kostnad över tid.

1 gillning

Stort tack för svar!

Vilken av dessa två är det den du rekommenderar?

MVH

Den övre återinvesterar utdelning (acc) och den nedre distribuerar till dig. Acc är vanligtvis den som är bäst om du inte vill ha kassaflöde från fonden.

Dina fonder du har idag är acc

1 gillning

Jag har tittat en del på globala ETF:er som följer index men de har presterat så mycket sämre än t.ex. Storebrand global all countries så jag har kört vidare med den.

Någon som har en bra förklaring till hur Storebrand kan ha gått så mycket bättre?

1 gillning

Du vet väl att man måste ta hänsyn till att graferna på Avanza/Nordnet visar olika valutor?

• Storebrand Global All Countries (5 år): +78,79% (SEK)
  • Vanguard FTSE All-World (VWCE, 5 år): +69,93% (EUR)
  • EUR/SEK (5 år): +7,06%
  • VWCE i SEK = (1 + 0,6993) * (1 + 0,0706) = +81,93% (SEK)

ETF:en har gått bättre.

5 gillningar

En sak jag märkte med ETFer var att en blev handelsstoppad och nu kan inte sälja den. Sjukt irriterande. Vet inte om fonder hanteras så att man slipper vara aktsam osv. Det var en kina indexfond.

:exploding_head: :exploding_head: :exploding_head:
Det här är nyheter för mig, jag trodde att det alltid var utveckling i SEK som visades.

Hur vet man om det är SEK eller EUR?
Hur gör man för att se utveckling i SEK på Nordnet? Jag vet att man kan välja på Avanza.

Nu är jag riktigt förvirrad. Kurserna som visas måste väl vara oavsätt om det är SEK eller EUR som visas, right?

Jag får samma resultat i år när jag beräknar utvecklingen på Invesco FTSE All-World UCITS ETF Acc med hjälp av start och slut kurserna för i år som visas inne på fondsidan (10 %).

1 gillning

Vissa fonder har också handelsstoppade vid olika tillfällen - t:ex Rysslandsfonder då Ryssland invaderade Ukraina eller de famösa Spiltan Räntefond och Spiltan Högräntefond vilket förklarades med att “orolig marknad gjorde att värderingarna på tillgångarna riskerade att bli felaktiga”. Du är inte garanterat sådant inte kan hända med fonder tyvärr.
Har du kollat med aktören du har fonden hos vad anledningen till stoppet är?

1 gillning

Utvecklingen för ett konto är i SEK, men utvecklingen för ett instrument är i valutan det instrumentet handlas i.

1 gillning

Så hur gör jag för att se utveckligen i SEK på en fond som handlas i t.ex. EUR?

Lägger till valutaförändring likt Zino ovan

1 gillning

Japp, det funkar i det fallet när det rör sig om en eller några få tidsperioder, jag vill kunna se utvecklingen i SEK månad för månad under en lång period :thinking::stuck_out_tongue:

Det kanske inte finns något “enkelt” sätt.

Måste man alltså göra så här med alla fonder som handlas i en valuta annan än SEK? Oavsätt om det är en fond eller en ETF?

Kanske finns nån tjänst där man kan sätta in valuta för jämförelse, men inget jag känner till tyvärr. Nån annan kanske har tips

Kolla här:

Du kan ofta använda tex tradingview.com och där multiplicera fonden med USD/sek kursen i grafen. Jag brukar göra så ibland.

2 gillningar

Tack för tipset, jag kom på att man kan exportera valutakurserna från Nordnet och omvandla det till % och göra på det sättet :slight_smile: Åtminstone sedan 2014.

2 gillningar