Jag har funderat lite på vilken typ av globalfond jag vill ha i min portfölj. Bl.a. har jag sett att det verkar skilja en hel del beroende på valutakurspåverkan med olika upplägg.
Mer specifikt jämförde jag utvecklingen av fonden DNB Global Indeks S med ETF:en Xtrackers MSCI World UCITS ETF 1C under de senaste fem åren.
Jag försöker begripa hur min avkastning påverkas beoende på valutornas (SEK, USD, EUR m.fl.) utveckling och vilken fond jag väljer. Jag ställde ännu en fråga till AI-tjänsten Perplexity och fick ett ganska uttömmande men komplicerat svar. Det verkar inte helt enkelt hur man ska tänka. Antag att jag t.ex. tror på att SEK kommer att stärkas mot USD det närmaste året. Vad göra? Flika gärna in med kommentarer.
Min fråga:
Jag har jämfört utvecklingen under de senaste fem åren mellan fonden “DNB Global Indeks S”, ETF:en “Xtrackers MSCI World UCITS ETF 1C” och valutakursen USDSEK. Det verkar som att ETF:en är känsligare för förändringar i USDSEK-kursen än vad DNB-fonden är. Kan du förklara vad det beror på?
Perplexity:
Skillnaden i känslighet för förändringar i valutakursen USD/SEK mellan DNB Global Indeks S och Xtrackers MSCI World UCITS ETF 1C beror på flera faktorer relaterade till fondens struktur och valutasäkring. Här är en förklaring:
1. Basvaluta
- DNB Global Indeks S: Denna fond är baserad i NOK (norska kronor) och prissätts i NOK, vilket innebär att den redan har en viss valutasäkring mot USD. Dessutom kan fondförvaltaren använda strategier för att minska valutapåverkan på avkastningen.
- Xtrackers MSCI World UCITS ETF 1C: Denna ETF har EUR som basvaluta, vilket innebär att dess värde påverkas direkt av valutaförändringar mellan USD och EUR. För svenska investerare som handlar i SEK blir det ytterligare ett lager av valutapåverkan (USD → EUR → SEK), vilket ökar känsligheten för USD/SEK-rörelser.
2. Valutasäkring
- DNB Global Indeks S: Fonden är inte explicit valutasäkrad till SEK, men dess struktur kan indirekt dämpa effekten av USD/SEK-förändringar eftersom den hanteras från Norge och baseras på NOK. Det gör att valutakursförändringar inte påverkar lika mycket som för en ETF med EUR-baserad prissättning.
- Xtrackers MSCI World UCITS ETF 1C: Denna ETF är inte valutasäkrad till SEK eller EUR, vilket innebär att den är helt exponerad mot valutakursförändringar mellan USD och SEK.
3. Fondstruktur
- DNB Global Indeks S: Som en traditionell fond kan den ha mekanismer för att hantera valutapåverkan, exempelvis genom att diversifiera sina investeringar över flera valutor eller genom att aktivt balansera exponeringen.
- Xtrackers MSCI World UCITS ETF 1C: Som en börshandlad fond (ETF) följer den strikt MSCI World Index utan några aktiva åtgärder för att hantera valutaexponering, vilket gör den mer direkt känslig för valutakursrörelser.
4. Exponering mot USA
Både DNB Global Indeks S och Xtrackers MSCI World UCITS ETF 1C har hög exponering mot amerikanska aktier (cirka 65–70 % av indexet). Detta innebär att båda påverkas av USD/SEK-rörelser, men skillnaden i basvaluta och valutasäkring gör att Xtrackers ETF blir mer känslig.
Slutsats
ETF:en Xtrackers MSCI World UCITS ETF 1C är mer känslig för förändringar i USD/SEK än DNB Global Indeks S eftersom:
- Den har EUR som basvaluta, vilket ger ytterligare valutapåverkan för svenska investerare.
- Den saknar mekanismer för att aktivt hantera valutaexponering.
- Den följer strikt MSCI World Index utan valutasäkring.
Om du vill minska valutapåverkan kan du överväga fonder eller ETF:er som är explicit valutasäkrade till SEK. Alternativt kan du använda en fond med NOK eller SEK som basvaluta för att dämpa effekten av USD/SEK-förändringar.
Citations:
[1] Xtrackers MSCI World ETF 1C - Jämför och köp börshandlade fonder | Nordnet
[2] https://www.justetf.com/en/how-to/msci-world-etfs.html
[3] Så hittar du den bästa globala indexfonden | Småspararguiden
[4] Ombalansering global indexfond från USA till Asien
[5] Nordnet Global Index - Jämför och köp fonder | Nordnet
[6] https://www.reddit.com/r/Aktiemarknaden/comments/1ejvkj4/länsförsäkringar_global_index_vs_dnb_global/
[7] https://etf.dws.com/sv-se/IE00BJ0KDQ92-msci-world-ucits-etf-1c/
[8] DNB Global Indeks S|NO0010827280