Valutaeffekt är nog den största faktorn här.
Nasdaq är väl återigen på ATH nu, men min fondportfölj är inte på samma nivå värdemässigt som i höstas, vilket då troligen beror på dollarns tapp.
Om du vill se skillnaden mellan hur globala aktier (MSCI ACWI) utvecklats mätt i USD EUR resp. SEK under de senaste 12 månaderna, kan du t.ex. kolla här.
Jag skulle nog relativt enkelt kunna göra någon liknande jämförelse för de instrument/index du efterfrågar, men det är nog 1-2 timmars jobb med att få till det i nuläget, skulle jag gissa.
Tillägg: Det var visst skillnaden mätt i EUR och SEK i det diagrammet ovan, ser jag nu. Motsvarande för USD och SEK finns här. Dock för en längre tidsperiod, ca. 7 år, istället för bara i år som du önskar. Nåväl, jag hoppas du förstår principen för hur man kan jämföra samma underliggande med två olika måttstockar, som t.ex. USD och SEK i fallet ovan.
Tillägg 2: Jag hittade även ett diagram här, som jag gjort med jämförelse av utvecklingen för globala aktier (MSCI ACWI) i USD resp. SEK för de senaste 12 månaderna. Där ser man utvecklingen för i år lite tydligare och skillnaderna beroende på om man mäter utvecklingen i USD eller i SEK.
Tillägg 3: Jag förmodar att det var “Dow Jones U.S. Index” du avsåg. Dow Jones har många index, men det kanske vanligaste som avses när man säger “Dow Jones” är nog DJI/DJIA (Dow Jones Industrial Average).
Upptäckte att Nordnet har en inställning för webversionen av sina fondsidor för att få till jämförbarheten, det blir lite meckigt att ställa in men rätt smidigt när det väl är gjort.
Eller så väljer man USD direkt för LF Global, samt jämför direkt med de amerikanska indexen. Då har man USD som måttstock för all utveckling, vilket gör att siffrorna för indexen, som är i USD, stämmer med det som TS beskrev, men utvecklingen för LF Global blir högre då man mäter i USD istället för SEK (+12% i nedre bilden för USD, jämfört med -3% för SEK, som TS skrev i 1:a inlägget).
Nasdaq Composite (COMP) fanns på NN, men Dow Jones U.S. Index, som TS verkar ha efterfrågat, tycks inte finnas på NN. Jag gissar att det indexet är någon snålvariant som Avanza använder på sin sajt istället för S&P 500, som också är ett marknadsviktat index, till skillnad från DJIA (Dow Jones Industrial Index).
Jag hittar dock inget sätt att få utvecklingen för alla tre att baseras på SEK. Det borde vara en enkel sak för NN att fixa, så jag har svårt att förstå varför de inte gjort det. Men det är i alla fall ändå bättre än Avanza, som inte alls har möjlighet att visa utveckling mätt i olika valutor.
Jo, det finns mycket detaljer att haka upp sig på. Kan du hitta något bättre att jämföra mot? Ackumulerande fonder/ETF:er kanske?
Det finns inga (på NN iaf.) som innehåller Nasdaq Composite eller Dow Jones U.S. Index, vad jag kan se. Däremot Nasdaq 100 eller DJIA, men då får man gå över till EUR om man ska hitta sådana instrument på NN (t.ex. ETF:erna SXRV eller SXRU som @friisolen skriver i sitt inlägg. Även SPYL för S&P 500).
Tror ACC ETF är det närmaste man kommer, men inte helt lätt att hitta alla index man vill jämföra med.
En annan nackdel med ETF är att vissa har väldigt låg likviditet så prissättningen kan vara avvikande, men oftast är det inga problem för stängningskurser på dagsnivå.
För jämförelser över något längre tidsperioder så ger det här i många fall en tillräckligt bra bild av svenska fonders utvecklingen, speciellt som nu när det varit större relativa valutarörelser.
Det kan ju t.o.m. vara en fördel. Om man ser att underliggande index/futures ändrar sig snabbt, men att priset för motsv. ETF inte hänger med, så kan man kanske göra sig en liten förtjänst.