Att jämföra mot index

Hej!

Jag försöker ibland jämföra min egen portföljs avkastning mot olika index men har problem att hitta sidor, där man lätt kan peta in start- resp slutdatum och få fram avkastningssiffror för mitt valda index för min valda period.
Har ni några tips på bra sidor?

Mvh
Stampformu5

Mig veterligen kan du göra detta på Avanza. Sök bara upp ett index, ex. DJ World Index, i deras sökfunktion och välj datum nere i högra hörnet av grafen. :slightly_smiling_face:

Använder också avanza. Om du har en global portfölj så kan du jämföra med Dow Jones World och välja mellan vilka datum du vill jämföra.

Rätt uselt index att jämföra sig mot faktiskt:

Riktigt oklart vad det innehåller och hur det är uppbyggt, men verkar inte direkt vara svårt att överprestera det.

1 gillning

Jo, har inte lyckats hitta hiw DJ World är uppbyggd och vad som ingår. Om någon har en källa, dela gärna.

Hade gärna velat sett hos mätmäklarna att jag kan plotta valfri fond som jämförelse. Kan inte vara så svå, så undrar varför det inte går.

Ticker är W1DOW, mer info finns på https://www.spglobal.com/spdji/en/indices/equity/dow-jones-global-index/#overview. Factsheet har mycket info. Ser inget konstigt med det. Nästan som att det är detta index man BÖR jämföra mot? 8149 innehav är imponerande.

2 gillningar

Håller med om att det inte känns helt korrekt att jämföra med men svårt att hitta msci world och all country. Jag har i alla fall inte hittat. Annars tycker jag att man likaväl kan jämföra mot Spp aktiefond global. Den täcker ju in det mesta!

Jag personligen har fått index-skräcken :eyes: (Försöker följa index men har mardrömmar om dito.)

Är det ett prisindex alltså?

1 gillning

En stor fördel med att jämföra med SPP Aktiefond Global eller Länsförsäkringar Global Indexnära är att dessa är noterade i SEK. Om man jämför direkt med ett index noterat i exempelvis USD behöver man ta hänsyn till valutaeffekterna, vilket många glömmer bort.

2 gillningar

Ah, såklart. Är ju gjort för amerikanare där alla kör dist ETFs.

Riktigt svårt att välja vad man ska ha för ”benchmark” index och mäta sin portfölj mot egentligen. Kan nästan tycka att Lysa bred är bland det bättre att jämföra sig mot.

1 gillning

Jag skulle vilja kunna jämföra valfri fond mot min portfölj.
Sen även fond mot fond.
Detta direkt i Nordnet Avanza etc.

Om du har Nordnet är Shareville smidigt att jämföra i.

Det är bättre att jämföra mot en fond i SEK, för då får man med valuta-diffen.

Jag jämför med SPP global för jag anser att det är en fond som kör ”rätt” portfölj, den portfölj som är best practice.

Jag har å ena sidan guld och räntor i min portfölj, å andra sidan viss faktorfokus med small cap value, men tycker ändå en riktig globalfond är intressant att jämföra med, eftersom den hade varit den enkla vägen att gå.

4 gillningar