Vilket världsindex bör jag mäta mig emot, då jag har LF och SPP globala indexfonder samt två svenska svenska indexfonder och Spiltan Investmentbolag?
Vill jämföra mig mot snittet på en viktad världsmarknad, eller hur det hade gått om jag tex bara hade haft en vanlig global indexfond. Kan man kanske helt enkelt bara låta LF indexfond global vara riktvärdet? Eller ska jag mäta mig mot något världsindex som inkluderar hela världen om än viktad? Vilket då i så fall?
Jag har ju dock inte varit helt passiv. Har ju överviktat mycket mot Sverige, ca 25 %, som ju har gått bättre än globalt. Har ju också lekt lite och haft några aktiva fonder som jag nu har sålt.
Ska jag kanske ta medelvärdet av en globalindexfond och Sverigeindexfond istället? Men jag har ju bara 25 % Sverige.
Som det är nu ser jag hur jag totalt har presterat tex i år. Men mot vad ställer jag denna procentsats? Kan ju varken ställa den mot globalfondindex eller Sverigeindex, då jag har båda och i olika grad, och de dessutom har gått olika.
Mot tex SEB Sverigeindexfond har jag ju totalt presterat sämre, men i jämförelse med tex LF globalindexfond (USA och Europa övervikt) har det totalt gått bättre.
Så hur bör jag tänka och mäta mig? Hur tänker och gör ni?
Tack. Undrar varför Avanza inte visar detta i listorna över index i appen när de visar många övriga index. Hittade det dock i appen och kunde spara som bevakning.
Det som slår mig är att det är lägre än inte bara Sverige, som ju gått väldigt bra, utan amerikanska index också.
Antar att det ligger en hel del Asien och tillväxtmarknader i detta index som drar ner snittet.
Jag jämför mig mot den fond jag hade satt 100% i om jag inte körde en egen blandning. Det är liksom inte värt att hålla på med massa egna val om jag inte kan slå den, så det känns mest relevant.
Ett tips är https://lysa.se/avkastning/ – där kan man dra i slidern och ställa in den balans aktier/räntor man har, för att se om man slår Lysa med en motsvarande mix. Ett annat alternativ om man har räntor i mixen som påverkar är att jämföra mot t ex den Avanza Auto som har motsvarande mix.
Fördelen som jag ser det att jämföra med fonder i stället för rena index är att valutakonverteringen ingår, så att man inte förvirras av om dollarn gått upp/ner mycket, t ex.
Har 100 % aktiefonder, förutom det jag har på banken. Men det är fonderna jag vill se hur de står sig mot något slags världsindex som är mer eller mindre passivt och viktat över världen. Alltså hur gick världsmarknaden.