LF Global index - Vilket index liknar det mest?

Jag sparar främst i två olika indexfonder. Dels sparar jag i Länsförsäkringar Global index och även i PLUS Allabolag Sverige Index. För att följa utvecklingen av hur det går för PLUS Allabolag Sverige Index under dagen så brukar jag kolla på OMX Stockholm 30.

Min fråga är vilket index liknar mest Länsförsäkringar Global index om jag vill veta ungefär hur den fonden går? Den innehåller ju mest USA så jag har hittills följt Dow Jones för att få en uppfattning om hur fonden gått under dagen, men det kanske finns något annat index som bättre stämmer överens med Länsförsäkringar Global index? Jag är intresserad av något index som man kan följa minut för minut under dagen. :slight_smile:

Eftersom de satsar på att följa detta, så hoppas jag det är det som ligger närmast:

MSCI World ex Select Securities Climate Action 75% Custom Index

Som jag förstått det handlar indexfonderna normalt även vid dagens slut för att balansera upp och få “rätt” siffror. Men om du nu investerar i globalindexfonder ska du väl inte sitta där som en sockerhög femåring och stirra på kurvan? :joy: Fonden följer inte den minut för minut såvitt jag vet.

2 gillningar

Kan man följa det indexet i realtid på exempelvis Avanza precis som man kan med OMX Stockholm 30?

Jag vet :grinning_face_with_smiling_eyes: Men det kan ändå vara lite kul att följa och se på ett ungefär hur det utvecklar sig. Det är inte så att jag sitter hela tiden, men några sekunder 2-3 gånger om dagen.

OMX Stockholm 30 är inte det index som PLUS alla bolag trackar. Du borde inte använda det indexet då det bara är de 30 mest omsatta bolagen på Stockholmsbörsen. Plus alla bolag följer alla bolag på Stockholmsbörsen.

1 gillning

Ok, finns det något annat index som passar bättre?

Fast som jag skrev: Om du driver en indexfond så handlar du under dagen, men inte varje minut och inte i alla aktier. Handeln sker för att följa detta index, inte för att replikera exakt innehåll.

Jag tycker du ska nöja dig med att spana på de stora börserna om du är road av det, men du kan inte jämföra med ditt fondinnehav förrän deras kurs uppdaterats.

1 gillning

Avanza visar inte dessa. Rätt index är SIXPRX.

Du måste titta på GI (ej PI) och ett som täcker hela Stockholmsbörsen marknadsviktat.

Oavsett är det rätt meningslöst att titta på indexen. Du kan ändå inte handla på informationen då du lägger order innan prisättning.

1 gillning

Jag är ju bara intresserad av att veta på ett ungefär hur mina fonder kommer utveckla sig dagen efter. Hittills har jag kollat hur amerikanska börsen (Dow Jones) gått under dagen för att få ett hum om hur Länsförsäkringar Global index kommer gå plus eller minus dagen efter. Jag är medveten om att det blir väldigt grovt, men jag tycker ändå det är intressant. Hittills har det stämt hyfsat bra med Dow Jones.

1 gillning

Jag handlar inte fonder på detta.

För mig är det ungefär som att följa mitt favoritlag i fotboll. Även om serien är jättelång och avgörs långt senare och det är många matcher så är ändå första matchen jätteintressant. :grinning_face:

För ett grovestimat borde en smal globalfond som F50A duga.

Dow Jones är ett prisviktat index som inte blir helt rätt. Kolla snarare på S&P500 (marknadsviktat) för den amerikanska delen. Glöm inte att även valutakursen USD/SEK och de andra valutorna fonden är exponerad emot kommer ha en påverkan. Men, håller med flera här, kolla för ofta på kortsiktiga rörelser kan leda till stress och eventuella felbeslut på längre sikt.

1 gillning

Enklast är att titta här på

“Nasdaq globalindex” respektive “OMX Stockholm PI”. Sen måste du också titta på “USD/SEK” för att få globalindex utveckling i SEK. Förenklat tar du Nasdaq globalindex utveckling plus USD/SEK-utvecklingen (d.v.s. om globalindex går upp 0,5% och dollarn blir 0,2% dyrare så kommer en globalfond i SEK gå upp 0,5+0,2%).