Plusfonder släpper ny globalfond 8 april | Frågor till Emil och gänget

Plusfonder kommer släppa en egen globalfond under april med 0,18% i avgift och utan screening. @PLUSfonder kommer troligen ner till oss för att prata om fonden samt fondbolaget i stort. Därav tänker jag att vi samlar alla frågor till Emil och gänget i den här tråden.

Bland annat deras Sverigefond har abonnerat på en topplacering i vår fondlista sedan den startades:

Förhoppningsvis får Emil också med sin medgrundare Mikael som han talat väldigt gott om :grin:

Kan bjuda på en kort anekdot, jag och Emil bodde tillsammans under Berkshire Hathaways årsstämma 2024 av en ren slump (gemensam vän). Berkshire är Buffett och Mungers företag.

Plusfonder och Emil gästade podden 2021:

14 gillningar

Bra med konkurrens!

Vad skiljer den här fonden från andra passiva globala indexfonder?

Varför är den bättre?

Varför är avgiften så hög? Jämfört med tex ETF.

2 gillningar

Hade gärna investerat i denna, men som hag förstår det så är det bara Developed Markets. Vad vi behöver är en bra, bred och billig indexfond som täcker Emerging Markets också, dvs en riktig golbalfond.

8 gillningar

Finns det ett vettigt jämförelseindex som är DM + EM?

Absolut. Ett par stycken faktiskt.

På vilka plattformar och hos vilka banker kommer den säljas?

Vad är fördelarna med denna, jämfört med andra populära, passiva globala indexfonder?

Vilka kunder riktar de sig till och inte till?

3 gillningar

Detta indexet är alltså ALLT i msci world index och även 2 mer utvecklade länder så 25 istället för 23 länder? Så ALLT i msci fast lite mer?

1 gillning

Har för mig att ni nämnt att ni utvärderar andra nya fonder, bland annat en småbolagsfond. Några uppdateringar där?

2 gillningar

En annan inflikning, kan ni hålla listan på innehav frekvent uppdaterat på avanza? Alltid roligt att kolla på förändringar titt som tätt. Det vill säga var 2:a eller tredje dag vore verkligen ett nöje och inte en gång per månad. Det är dessa små grejer som gör indexfonderiet lite mer interaktivt och skojigt i längden.

Innehåller denna även Emerging Markets?

Nej.

Men min följdfråga blir om PLUS funderar på att lansera en separat Emerging Markets-fond? Då kan man ju som svensk ha en marknadsviktad portfölj helt bestående av PLUS-fonder.

Även om jag förstår att kapitalflöden till tillväxtmarknader inte är superheta.

4 gillningar

Om man lägger en säljorder på morgonen, efter hur många bankdagar finns pengarna på kontot?

2 gillningar

Kanske en dum fråga, men hur är det med globala småbolag?

Hur gör ni för att hålla nere transaktionskostnader? Hanterar ni det som alla andra indexfonder (typ DnB Global Indeks S/Avanza Zero) eller har ni en strategi som utmärker er?

Hur stor kommer källskatten att vara? Detta hör ihop med vilket land fonden är registrerad i om jag förstår rätt?

Kommer ni använda er av utlåning av aktier, på samma sätt som PLUS Småbolag Sverige?

Kommer innehavet vara en “fullständig representation”? Dvs. kommer ni äga alla ca 1300 aktier i fonden eller används det tekniker för att återskapa indexet utan att ha fullt ägande?

Är det ni själva som sköter alla transaktion (köp sälj) eller hur hanteras detta i praktiken? Tar ni hjälp av någon större spelare?

10 gillningar

Jag fick en duschtanke nu som kanske är för sen att implementera inför fondsläppet. Men jag tänkte lufta den ändå.

Borde ni inte döpa fonden till PLUS Allabolag Global eller något liknande för att cementera ”Allabolag” lite som varumärke? Samtidigt som ni pedagogiskt understryker att man köper alla bolag i en given geografi? Utan screening och kriterier.

Man ska nog inte underskatta hur mycket fondnamn kan attrahera investerare över tid. PLUS Allabolag Sverige har alltid varit ett väldigt pedagogiskt namn även för nybörjare.

Man köper liksom alla bolag :smiley:

12 gillningar

Plus AllaBolag Global Index är ju nästa fond som följer ACWI IMI :ok_hand:

2 gillningar

Fonden är nu uppe hos Avanza, men undrar om någon kollat på texten.

Indexfond = Nej

Blandfond

:thinking:

2 gillningar

Bra fångat! Vi har redan kontaktat Avanza om detta. Fonden är såklart en indexfond och inte en blandfond.

9 gillningar

Tyvärr en arbetsskada och min personlighet. Kan inte undvika att leta/hitta fel och problem :laughing:

8 gillningar

Plan på lansering hos Montrose? :eyes:

1 gillning