Varning för SEB sverige index A och Länsförsäkringar Isverige A

Jag är i färd med att investera ett större belopp indexfonder. Då sek/usd kursen nu är förhållandevis ofördelaktig samt att den svenska börsen omx all share gått ned betydligt mer än tex en globalfond så avser jag att i ett första steg allokera pengar ditt. Allt eftersom OMX överpresterar mot en globalfond kommer jag att byta över stegvis, 5% överprestation och byter över en tredjedel, 10% en tredjedel till etc. Jag kommer allokera pengar stegvis beroende på hur börsen utvecklar sig. De första 25% av kapitalet kommer jag lägga in nu när prisindex är ner ganska exakt 30% sedan ATH. Sedan ökar jag när börsen går ned mer för att vara fullinvesterad vid -50% feån toppen. Fallet börsen mer än så, säg 60-70% så kommer jag belåna mig för att öka exponeringen ytterligare.
Jag kan tillägga att det är tal om mkt långsiktiga investeringar (10 år+).

Är det någon som har ngn klok infallsvinkel på min stategi så är jag jättetacksam.

Vidare, så undrar jag om någon vet ngn svensk index fond som har lågt tracking error OCH är billig. Seb och Länsförsäkringar underpresterar gentemot sina jämförelseindex och Plus fonder undviker jag helst då det rör sig om ett större belopp vilket jag inte vill anförtro Plusfonder så deras fond vara har 500 smek under förvaltning. Knappast en volym som de kommer kunna leva på.

1 gillning

Undrar varför du inte väntar till -50%?
Varför lägga in pengar nu när du verkar veta att börsen ska fortsätta ner?

Nästa fråga är varför du varnar för fonderna i din rubrik?

14 gillningar

Fattar ingenting vad du menar just den här delen i tråden :upside_down_face:

1 gillning

Du skrev i en annan tråd att du inte gillar ESG:

I så fall är det bara Plus-fonderna som gäller. Du får helt enkelt leva med att icke-ESG inte är så poppis i Sverige.

Att underprestera gentemot sitt index är väl inte ovanligt med tanke på att man tar ut en avgift. Men jag gissar att du menar att underprestationen är högre än fondens avgift?

Om vi tar SPP Sverige Plus som exempel, eftersom SPP är kända för sin höga ESG:

↑ Från fondens start tills början av året gick den bättre än index.

↑ Ett tag gick den t.o.m. 7% bättre än index!

↑ Men räknar man tills idag så har den gått sämre än index, eftersom allt smutsigt har gått bra i år.

Så det beror på lite när du tittar. Ibland går det bättre, ibland sämre.

6 gillningar

Hej,
Jag vet ju inte om börsen ska ned men givet att det är mycket som är i gungning nu så könns det rätt att spara lite på krutet i fall vi bara kommit halvvägs. Kanske läst för mkt Hussman….

Varningsrubrikek var nog fel av mig. Blev bara sp chockad när jag såg hur de underpresterade mot index.

Hej,

Jag tänker mig att PLUS fonder inte kommer kunna fortsätta med fonden om de inte går in med sek under förvaltning. Risken finns då att de höjer avgifter eller ändrar inriktning.

Hur säker är du på detta ska ske?

Plusfonder finns på forumet. Ev kan du kontakta dem

@PLUSfonder @Emil_PLUSfonder

4 gillningar

Hmm… intressant det här. Esg kriterier har alltså en märkbar påverkan på utvecklingen. Det var tråkigt för mig som verkligen inte gillar hela den här greenwashing grejen. Skulle aldrig investera i något jag finner omoralisk, iaf inte direkt, men som sagt vill jag inte välja bort fina bolag som saab, swedish match, LUPE etc.

Det får väl bli att dela upp det i olika potter där Plusfonder får ha en del också. Alternativt att man försöker särskpda vilka bolag som inte ingår och köper dem direkt över börsen.

Inte säker alls men 0,2% på 500 m sek är bara en miljon och de kan inte räcka så långt. Tack för tankar.

FCG Fonder AB som förvaltar PLUS-fonderna har en omsättning på ca 30 miljoner, men går med en liten förlust, så oklart hur de finansierar sig, kanske traditionell finansiell rådgivning?

22 anställda med en genomsnittskostnad per anställd på 1,4 miljoner kr per år, ca 75 000 kr/mån i lön alltså. De anställda går det i alla fall ingen nöd på!

1 gillning

Det går såklart att debattera hur många förvaltare som behövs och vilken administration som krävs runt dessa, men personligen ser jag inte 75’ som en hög lön för någon som ska anförtros med att förvalta mina pengar. Det låter snarare lågt.

Fast mest troligt felräknat/feltänkt eftersom kostnaden per anställd i snitt inte säger så mycket alls.

4 gillningar

De har säkert inga andra kostnader än lön, så precis hela omsättningen går ju direkt ner i fickan på de anställda… :roll_eyes:

De har nog varken kontor, hemsida, IT-system, datorer, marknadsföring, juristkostnader, telefonabonnemang etc. Jomenvisst…

2 gillningar

Om börsen går upp underpresterar en indexfond alltid mot index. Dels avgiften och dels måste alltid fonden med viss automatik ha en viss kassa.

Går börsen ner kan å andra sidan fonden slå index, eftersom kassan inte sjunker i värde.

3 gillningar

Tack för bra info. Ha du någon källa du kan rekommendera för den som vill grotta ner sig u hur indexfonder fungerar, dolda fällor etc?

Sidospår, men varför inte? Det är ett genomsnitt så det säger ingenting om individerna, men det är ändå ett mått på hur mycket pengar som går till personalkostnader vilket huvudsakligen är lön.

Du verkar veta vad du säger, har du lust att kolla på Proethos och dess förvaltare också? Jag funderar att ha den som min 10% lekhink. Men hemsidan [Kontakt - Proethos] verkar antyda att det är 1 anställd, och det är också vad som står på Proethos AB i Lund (559032-3514) - Merinfo.se. Eller kollar jag på fel grej?

“Proethos AB grundades i Lund 2015 av Magnus Alfredsson. Företaget äger varumärket Proethos® och tillhandahåller, i ett samarbete med det svenska fondbolaget AIFM Capital AB, en global blandfond som heter Proethos fond.” - Bör man då istället titta på AIFM Capital?

Nu hijackar jag tråden lite, men det är typ samma frågeställning, om huruvida man kan “lita” på en väldigt liten fond. Och i detta fall, vad händer om grundaren trillar av pinn??

@MagnusAlfredsson ping om du är här :slight_smile:

1 gillning

Hej!
En liten inskickare i tråden:) vet att Magnus som är förvaltare för proethos har skrivit i forumet tidigare, testa att tagga honom i tråden?

1 gillning

Hej Johann,
fondförvaltaren är anställd av fondbolaget. Så skulle en fondförvaltare helt plötsligt bli sjuk eller gå och dö så tar fondbolaget ansvaret tills de anställer någon annan till att förvalta. I Proethos fonds fall så står det ganska detaljerat i fondbestämmelserna hur fonden skall förvaltas, att det skall vara en blandfond, de fyra olika områdena som fonden investerar inom är uppradade, fondens kostnad, vad fonden inte investerar inom osv.
Jag såg att du skickat ett mail oxå, jag skall ta en kopp kaffe sedan svara jag på det, ha en underbar sommar!!
Mvh Magnus (Proethos fonds förvaltare)

9 gillningar

Hej Emil,

Har du någon information till oss som tvekar på att investera i er Sverige Index fond och är oroliga för fondstorleken?

Mvh

Tack för intresset för PLUSfonder. Vi har inga planer på att höja avgifter eller att ändra inriktning för någon av fonderna. Snarare är trenden i branschen att avgiftsnivåerna minskar och vi avser att alltid ha konkurrenskraftiga avgifter för fonderna.

Vi har en mycket lång horisont för verksamheten inom PLUSfonder. Dessutom kan tilläggas att fondförmögenheten i PLUS Allabolag Sverige Index ligger betydligt högre än i vår ursprungliga plan för fonden.

13 gillningar