Tips på någon bra Fastighetsfond?

Skulle vilja få in någon fastighetsfond i min portfölj. Någon som har några bra alternativ? Bättre att köra några enskilda aktier?

Länsförsäkringar Fastighetsfond är väl mest poppis. Finns med rabatt på SAVR https://savr.com/sv/fondbutik/lansforsakringar/SE0000837338/lansforsakringar-fastighetsfond-a

1 gillning

Tack! Får fundera på att öppna ett konto hos Savr. Gillar dock överblicken med allt hos Avanza därav tanken på enskilda aktier

Skulle inte plus fonder starta en fastighetsfond?

1 gillning

Plus skulle ju starta en fasrighetsfond med 20-30 innehav har jag för mig till en avgift på 0,2-0,4%. Den skulle jag ha investerat i om jag ville ha fastigheter i portföljen.

2 gillningar

Låter ju kanon! När?

Jan har ett avsnitt på gång med förvaltarna. Håll utkik efter det.

2 gillningar

Det stämmer. I höst startar vi PLUS Fastigheter Sverige Index, en indexfond med Stockholmsbörsens samtliga ungefär 30 bolag. Avgiften blir 0,2%.

/Emil från PLUSfonder

15 gillningar

Släpper ni samtliga nya fonder under hösten?

Ja, även PLUS Hälsovård och PLUS Teknologi kommer att startas under hösten, någon gång under perioden september-december.

/Emil

4 gillningar

Låter mycket intressant.

Kan du berätta något mer om dessa? Antal innehav och avgiftsrange?

Hej Peter,

Här följer information om fonderna PLUS Hälsovård Sverige Index och PLUS Teknologi Sverige Index:

PLUS Hälsovård Sverige Index
Index: SIX Sweden Health Care Gross Index
Största andel av index för enskilt bolag: 5% (så att inte ett enskilt bolag, exempelvis AstraZeneca i nuläget, utgör en alltför stor del av index)
Börslistor: Stockholmsbörsen och First North
Antal bolag: ungefär 150 stycken
Största bolag: AstraZeneca, Getinge och Sobi
Avgift: 0,4%
Fysiskt replikerad

PLUS Teknologi Sverige Index
Index: SIX Sweden TMG Gross Index
Största andel av index för enskilt bolag: 5% (så att inte ett enskilt bolag, exempelvis Ericsson i nuläget, utgör en alltför stor del av index)
Börslistor: Stockholmsbörsen och First North
Antal bolag: ungefär 150 stycken
Största bolag: Ericsson, Hexagon och Sinch
Avgift: 0,4%
Fysiskt replikerad

/Emil

7 gillningar

När ska ni dra igång Sveriges bästa och billigaste råvarufond? Något sådant längtar jag till, är på tiden att det kommer en bra och billig råvarufond igen nu när det inte finns några alternativ förutom dyra utländska fonder

6 gillningar

Tack för inputen om råvarufond. Vilka tillgångar och geografi skulle du vilja ha i en sådan fond, jag tänker ur ett indexperspektiv?

För tillfället utvärderar vi andra index/fondmöjligheter vilka vi håller som högre prioriterade än en råvarufond. Men vi tar med oss inputen inför framtiden.

2 gillningar

Avsnittet med @Emil_PLUSfonder kommer nu på söndag. Blir ett dubbelavsnitt som jag ser fram emot att publicera. Ett med nörderi kring indexfonder eftersom PLUS Fonder, mig veterligen, är det enda fondbolaget i Sverige som bara gör indexfonder och ett avsnitt om de nya fonderna. :+1:

Jag själv kommer avvakta och köpa Fasitghetsfonden när den släpps. Ingen anledning att stressa upplever jag.

4 gillningar

Vill inte kapa denna tråden för mycket men en tanke är ju Bloomberg Commodity Index som innehåller 23st råvaror. Så global som möjligt kanske är att sträva efter och som sparare vill man ju alltid ha så låg avgift som möjligt. Skulle vara glad om den hamnade under 1%.

Handelsbanken, SEB och Swedbank har ju alla lagt ner sina råvarufonder trots att råvaror just nu går riktigt starkt och känns som en förhoppningsvis lång period uppåt är på gång. Tycker det borde bädda för succé och många som vill investera.

2 gillningar

Ja, saknar också en bra råvarufond efter att de andra har lagt ner!

Angående Fastighetsfond har jag själv Länsförsäkringar Fastighetsfond och jag är nöjd med utvecklingen.

Nu var inte frågan riktad till mig, men eftersom jag helhjärtat sällar mig till kören som efterfrågar en råvarufond tar jag mig friheten att svara ändå:

Jag skulle vilja se en råvarufond som till stor del innehåller men inte enbart fokuserar på ädel- och industrimetaller. Skog, vatten, andra typer av naturtillgångar…

2 gillningar

Det känns som väldigt mycket nytt att administrera. För mycket för fort? Tas det kanske upp i de kommande avsnitten hur ni ska hinna med?

Med erfarenheten av att PLUS Småbolag och PLUS Mikrobolag förvaltats i snart fyra år, med mycket bra följsamhet med index och låga kostnader, har vi åstadkommit en effektiv administration av fonderna.
För att uppnå en effektiv och skalbar verksamhet har vi från början uppdragit åt FCG Fonder att administrera fonderna. FCG Fonder administrerar idag ungefär 40 fonder och har omkring 20 anställda, och har därmed en stor och skalbar kapacitet.

I kommande poddavsnitt i RikaTillsammans beskrivs vad som görs i den dagliga driften i en indexfondverksamhet.

Vi, det vill säga Mikael, Richard och jag som skapat PLUSfonder, har ett långsiktigt, åtminstone tjugofemårigt, perspektiv för PLUSfonder och kommer att lansera nya fonder i en väl avvägd takt.

2 gillningar