När blir Plus Fastighetsfond Index tillgänglig?

I ett tidigare poddavsnitt fick vi höra om PLUSfonders spännande planer på att starta en indexfond för fastigheter. Som jag förstod det skulle den starta “till hösten”, men vet någon mer exakt när man kan förvänta sig att den lanseras – typ datum? Tack på förhand!

Inte mer än att den ska startas under hösten.

Och hösten har väl inte ens börjat än, september är höst för mig iaf :slight_smile:

Du har alldeles rätt – hösten är ännu i sin linda – och min förväntansfulla nyfikenhet bör inte förväxlas med otålighet. :grinning:

Kanske idé att prenumerera på plus nyhetsbrev? Kan tänka mig att de kommer gå ut med mer info där när det närmar sig. :slight_smile:

Får jag fråga hur stor del du vill lägga i fastighetsfonder? Är själv intresserad av att allokera en liten del till den fonden. Även hur man ska tänka kring fonden, se den som en del utav aktieinnehavet eller som en del i de reala tillgångarna som man gör med guld och råvaror.

Det är en mycket god idé, Mattias. Tack för tipset! Jag tänkte krydda med en mindre del i fastighetsfonden (cirka 5 procent av totalen) och spontant skulle jag se det som en del av aktieinnehavet, men jag är glad amatör så ta inte mina ord på särskilt stort allvar. Kanske någon med djupare insikter kan bidra till ämnet?

var inne på deras hemsida och ser inte hur jag anmäler mig till nyhetsbrev… vet du ?

2 gillningar

Nån som har lite koll på alternativ, alltså redan idag aktiva fastighetsfonder?

Jag har själv också en del aktieinnehav i lekhinken och kan tänka mig en mindre andel att växla över i fond för en bredare spridning. Tänker omkr 10-20% av lekhinken.

Länsförsäkringar Fastighetsfond A, Swedbank Robur Fastighet och IKC Fastighetsfond är populära alternativ. Du kan filtrera fram fastighetsfonderna på Avanza/Nordnet/SAVR om du vill.
Jag hade personligen väntat med att påbörja nysparande i de aktiva fonderna och avvaktat tills PLUS fastighetsfond kommer ut på marknaden.
Vill du ha mer internationell exponering mot branschen blir det betydligt högre avgift.

2 gillningar

@Emil_PLUSfonder - har du några datum för oss? :slightly_smiling_face:

1 gillning

Vi håller på med de sista förberedelserna inför lansering och ambitionen är att senast nästa vecka återkomma med startdatum för de tre nya branschindexfonderna.

Först ut av de tre fonderna blir PLUS Fastigheter Sverige Index som kommer att lanseras i september.

19 gillningar

Tack för detta klargörande, Emil! Vi är många som ser fram emot fonden med stor förtjusning.

1 gillning

IKC kör jag idag, mest för att jag bedömde fastighetsfonderna som relativt likvärdiga och den var “billigast” och mer mobil mellan de olika ISK jag har. Lättare att flytta om jag sedan vill skyffla in en del i PLUS fastighetsfond under Avanzaparaplyt.

Skulle vara intressant att höra i vilket tillgångsslag ni som har eller planerar ta in fastighetsfonder lägger dom?

Räknar ni in det i aktiedelen?
I guld/råvarudelen?
Eget tillgångsslag? I så fall, vilket övrigt tillgångsslag får minska till förmån för fastigheter?

Är inne på samma frågeställning och då jag är investerad i fastighetsmarknaden (ej kommersiellt utan genom boende) bör jag då avstå fonden när nästan 50% av mitt kapital (netto) ligger i bostadsmarknaden?

Eget tillgångsslag inom börs skulle jag kategorisera det som, då det är mer likvida än fastigheter i sig… bestäm själv hur du ska sänka andra…

Nejdå.
Juli, augusti och september - härlig sommar är det då! :slight_smile:

Har exakt samma fråga och vill veta hur de gamla rävarna tänker här…

Planerar att lägga en del av sparandet i denna fastighetsfond, men i vilken del ska den ligga… :thinking:

Jag lutar åt att ha fastigheter som ett eget tillgångsslag men är denna fonden för smal för det?

Om det redan besvarats kan väl någon som vet länka

ETFen SPDR Dow Jones Global Real Estate kan funka. Finns även schyssta ETFer för specifika fastighetsfonder mot Europa eller USA.

…ambitionen är att senast nästa vecka återkomma med startdatum för de tre nya branschindexfonderna…
@Emil_PLUSfonder för 16 dagar sedan

Vi är otåliga, @Emil_PLUSfonder ! När får vi ge dig våra pengar?

1 gillning