Eftersom vi har haft ganska många trådar på forumet (t.ex. här) om SAVR och de äntligen släppt en del indexfonder så har jag bjudit in SAVR till podden. Vi kommer att spela in i nästa vecka, så du får gärna komma in med frågor. Således:
Varför tar SAVR dubbelt så mycket för valutaväxling som konkurrenterna?
Varför erbjuder inte SAVR belåning på depån?
Jag har inte provat själv men har avskräckts av att andra uppger att fondbyten tar väldigt lång tid på SAVR, vad beror detta på och är detta något ni tänker göra något åt?
Det är synd att SAVR enbart erbjuder traditionella fonder. Det innebär att man måste dela på sina vanliga fonder och sina ETF:er. Har SAVR några planer på att i framtiden även erbjuda handel med ETF:er?
Jag skulle gärna höra om hur deras idé med att betala tillbaka kickbacken till oss kunder blev emottagen hos fondbolagen till en början. Jag ser ju bara fonderna som finns på deras plattform, ingen aning om hur lång tid det tog för dem att få dem att få in dem på plattformen.
Hej!
Jag upplever att uppdateringarna av NAV-kurser ibland är sena jämfört med exempelvis Avanza. Är ni medvetna om det och vad beror det på? Är det något ni kan göra något åt?
Mvh
Fredrik
Sjukt spännande med Savr! Jag har inte själv gått med där än utan avvaktar. Är ingen early adopter av banktjänster, men är väldigt imponerad av deras idé. “Bryter priskartellen”.
@Pellepennan har redan nämnt det, men min främsta fråga till Savr är hur det ser ut med belåning likt Avanzas superlån. Vore intressant att höra om / när i tid det kommer. Och om de kommer ha någon chans att erbjuda lika pressad ränta som Avanza för belåning av värdepapper.
Jag får ibland en smärre hjärtattack när jag loggar in och ser en kurva som ser helt banans ut. Det har hänt åt båda hållen. Detta är exemplet från i dag. Jag hoppas att något gått på tok. Är dessa mjukvarobuggar något man som användare får räkna med eller är det något som kommer att förbättras?
Hur sker arbetet med layout och funktioner i appen ut i övrigt? Är det förbättringar på gång eller anser man appen som färdig?
Haha, det där är en klassisk grafisk bugg som de lätt kan fixa.
Webbappen har inte fått ditt saldo från servern än, men istället för att visa någon placeholder t ex “laddar…”, så försöker komponenterna på sidan jobba utan data. “Du har 0 kr…nej förresten, 45 000 kr.”
I en bankapp känns det extra viktigt att inte ge folk såna hjärtattacker. Tar ju 2 minuter för deras utvecklare att fixa det om de får veta att kunderna inte uppskattar hjärtattacken.
Okej! Noterar att summan är densamma som jag fört över på isk-kontot senaste två månaderna. Nu när jag loggade in fick jag en lite mer förtroendeingivande men ej så informativ vy.
Finns det planer på att ta in fler av Vanguards fonder? SAVR är ju ganska ensamma med att erbjuda deras fonder i Sverige (om man inte räknar fondrobotar). Tänker specifikt på Vanguards Admiral shares-fonder, som har riktigt låga avgifter (men som kan kräva en första investering på upp mot 100 000 SEK).
För att det ska bli bra med Vanguard-fonder behöver dock (som ovan redan har frågats om) växlingsavgiften minska.
SAVR har velat och strulat med avgifter på senare tid. Som exempel kostar PLUS Allabolag ju 0,22% ordinarie avgift och SAVR tog tidigare 0,20%, men just nu kostar den 0,24%.
Så frågan är:
Ska man inte som kund kunna räkna med att fonder hos SAVR som dyrast kostar ordinarie avgift?
Ja som de flesta andra undrar jag nog mest över att allt går så långsamt. Det kanske är typiskt för billiga tjänster, men det vore bra om du kunde pressa lite där och inte låta standard undvikande svar bara passera ostört. Lite konstigt t ex när det tar över en vecka att sälja en fond, och så kan man inte sälja mer av samma fond under den tiden.