SAVR - Den nya aktiefonds rebellen som utmanar hela fondbranchen!

Hej alla forum medlemmar :wave:

Jag tänkte vi kunde diskutera allt om den nya Fondrebellen - SAVR!
Kanske främst deras aktivt förvaltade aktiefonder som dom lämnar upp till hela ~ 67% rabatt på dom årliga förvaltningsavgifterna som dom får för att sälja deras ~ 1435 stycken fonder dom har i sitt utbud! Även om dom har ett antal index fonder oxå.
Kanske något för lekhinkens mer spekulativa tillgångar alltså. En liten del av allt man äger eller sparar och som man tål att se variera kraftigt i värde. Dom (SAVR) växer så det knakar med cirka 10.000 nya kunder per månad numera och förvaltar i samarbete med Fondab AB en bit över två miljarder kr idag. Dom har även en nyutvecklad app :slightly_smiling_face:

Visste du att SAVR har fler aktiefonder att välja på än både Avanza och Nordnet?
  • Nej det visste jag inte
  • Ja det visste jag

0 röster

2 gillningar

Hej Johan, gillar SAVR också - flyttade 12 av de 17 fonder vi äger dit från Avanza precis innan årsskiftet pga de påtagliga rabatterna som du nämnde ovan. De enda som jag inte gillar är att dom tar så lång tid på att genomföra transaktioner! Skrev detta till dom:

“Hej SAVR! Undrar om ni har en förklaring till varför det i snitt tar ca 2 dagar längre att köpa fonder hos er än Avanza? Har fondmånadssparande hos både er och Avanza så man ser det ganska tydligt. Funderar nu på att flytta tillbaka allt till Avanza då pengar som ni drar från bankkontot kommer att ”ligga utanför marknaden” ca 24 dagar längre per år. Sett från detta perspektiv är ju hela idén med era fondavgiftsrabatter lönlösa.”

och dom svarade:

“Hej! Tråkigt att du känner så. Anledningen till att det kan ta lite tid hos oss att genomföra ordrar beror på att vi inte är ett depåinstitut som de stora bankerna. Vi är nämligen beroende av vår fondpartner, Fondab, som är vårt depåförande institut. Med extra mellanhänder blir det dessvärre också längre processer. Vi är medvetna om problemet och gör allt vi kan för att förkorta ledtiderna. Tack för din feedback!”

3 gillningar

De missade dagarna utanför marknaden lär man ju tjäna in snabbt på de lägre avgifterna.

Kul ämne!

Jag har nu lurat i hela familjen att öppna konto på Savr. Tänk vad en gratis hundralapp kan locka folk! Verkar dessutom som att de flesta finner det smidigt för en ovan person. Till och med pappa har köpt konceptet.

Gällande fonderna har jag hittills enbart Odin small Cap C, Robur ny teknik och Danske Invest India A.

Jag kör så pass billiga fonder att de oftast blir dyrare via Savr. Men har någon fond som jag ska kolla på att flytta från Avanza.

Vad har ni andra för bra fondtips på Savr?

1 gillning

Synd att dom inte har lite fler av Vanguards fonder. Då hade det varit ett mycket intressant alternativ till att byta ut Avanza/Nordnet/Lysa.

1 gillning

Samma förvaltningsavgift som svenska alternativ, men tillkommer en växlingsavgift på 0,5% vid köp och sälj. Vad skulle man vinna på det?

Jo precis, förutsättningen blir ju att dom har billigare förvaltningsavgift än våra svenska alternativ. Tänker speciellt på Vanguard Global Small-Cap Index Fund.

Jag håller ju med av princip, dvs att det är tråkigt att det tar lite längre tid. Men ditt exempel om 24 är lite missvisande, varje köp ligger ju bara utanför marknaden 2 dagar längre än det behöver. Vilket betyder att du går miste om i snitt ca 0.05% i avkastning om man antar årsavkastning på 7%. Det sparar man ju lätt ihop på de flesta fonderna.

Jag har en del av lekhinken på SAVR, lite PLUS Mikrobolag och AMF Småbolag bland annat. Spanar på att plocka in någon mer, kanske nån av ny teknik-fonderna.

Har mer fondinnehav på Avanza i billigare indexfonder men dessa månadsparar jag i på SAVR:

Fondrabatter

1 gillning

Tack för kommentaren, Christian - du har rätt. Räknade om och kommer fram till likande %.

Har kört en del av lekhinken i SAVR med AuAg Silverbullet och Coeli Selektiv R. Delar de andras erfarenhet här av att det tar lång tid för överföringar.

Har mailat dem och bett dem att införa någon tjänst så man kan ta lån på sin portfölj.

1 gillning

Man kanske kan maila dom och fråga om inte dom kan ta in några flera?

Den fonden är ju högintressant! 0.29% per år tar Vanguard för den enligt länken ovan, över 4300 mindre bolag i den ju :slight_smile:

Exakt, om du orkar får du gör a försöka :slight_smile:

Jag drog iväg ett e-mail idag, så får vi se vad dom säger! Är det någon som har några fler förslag på fonder dom borde ta in i deras utbud?

Det kanske finns utrymme för SAVR att konkurrera om indexfonder som följer MSCI ACWI eller liknande. Den billigaste idag är SPP Aktiefond Global A på 0,33%. Så något sådant skulle vara bra.

2 gillningar

Växlingsavgifter på ISK
0,50 % SAVR
0,25 % Avanza och Nordnet
0,20 % Pareto, som dessutom har valutakonton på ISK.
0,10 % Degiro, som dessutom har valutakonton på ISK.

Inte särskilt innovativt i mina ögon.

1 gillning

SAVR borde ta in de vanliga indexfonderna, t.ex Länsförsäkringar global. Man kommer inte få någon rabatt på det, men då behöver SAVR inte bara vara en separat investering för de dyra fonderna. De borde också jobba lite mer på sin webbsida med snyggare presentationer och så vidare. Den här “fyrverkeriet” som kommer varje gång man köpt en fond känns ju mest 90-tal.

2 gillningar

Mailsvar idag från SAVR idag :slightly_smiling_face:
Hej SAVR, vad sägs om att ta in denna fond i sortimentet? Vanguard Global Small-Cap Index Fund
USD Acc Den har bara 0.29% i förvaltningsavgift och investerar i över 4300 st olika små bolag globalt!

Det tycker jag absolut att vi borde göra. Jag ska meddela min kollega som är ansvarig för våra fondpartners och be honom ordna så att vi i framtiden kan erbjuda denna fond.
Hör gärna av dig ifall du framöver skulle ha fler önskemål!
Med vänlig hälsning,
Gunnar på SAVR

7 gillningar

Det är ju toppen! Då flyttar jag enkelt hela mitt Handelsbanken Global Småbolags-innehav när det händer. Bättre fond för hälften av avgiften :heart_eyes:

2 gillningar