Jag tänkte vi kunde diskutera allt om den nya Fondrebellen - SAVR!
Kanske främst deras aktivt förvaltade aktiefonder som dom lämnar upp till hela ~ 67% rabatt på dom årliga förvaltningsavgifterna som dom får för att sälja deras ~ 1435 stycken fonder dom har i sitt utbud! Även om dom har ett antal index fonder oxå.
Kanske något för lekhinkens mer spekulativa tillgångar alltså. En liten del av allt man äger eller sparar och som man tål att se variera kraftigt i värde. Dom (SAVR) växer så det knakar med cirka 10.000 nya kunder per månad numera och förvaltar i samarbete med Fondab AB en bit över två miljarder kr idag. Dom har även en nyutvecklad app
Visste du att SAVR har fler aktiefonder att välja på än både Avanza och Nordnet?
Hej Johan, gillar SAVR också - flyttade 12 av de 17 fonder vi äger dit från Avanza precis innan årsskiftet pga de påtagliga rabatterna som du nämnde ovan. De enda som jag inte gillar är att dom tar så lång tid på att genomföra transaktioner! Skrev detta till dom:
“Hej SAVR! Undrar om ni har en förklaring till varför det i snitt tar ca 2 dagar längre att köpa fonder hos er än Avanza? Har fondmånadssparande hos både er och Avanza så man ser det ganska tydligt. Funderar nu på att flytta tillbaka allt till Avanza då pengar som ni drar från bankkontot kommer att ”ligga utanför marknaden” ca 24 dagar längre per år. Sett från detta perspektiv är ju hela idén med era fondavgiftsrabatter lönlösa.”
och dom svarade:
“Hej! Tråkigt att du känner så. Anledningen till att det kan ta lite tid hos oss att genomföra ordrar beror på att vi inte är ett depåinstitut som de stora bankerna. Vi är nämligen beroende av vår fondpartner, Fondab, som är vårt depåförande institut. Med extra mellanhänder blir det dessvärre också längre processer. Vi är medvetna om problemet och gör allt vi kan för att förkorta ledtiderna. Tack för din feedback!”
Jag har nu lurat i hela familjen att öppna konto på Savr. Tänk vad en gratis hundralapp kan locka folk! Verkar dessutom som att de flesta finner det smidigt för en ovan person. Till och med pappa har köpt konceptet.
Gällande fonderna har jag hittills enbart Odin small Cap C, Robur ny teknik och Danske Invest India A.
Jag kör så pass billiga fonder att de oftast blir dyrare via Savr. Men har någon fond som jag ska kolla på att flytta från Avanza.
Jo precis, förutsättningen blir ju att dom har billigare förvaltningsavgift än våra svenska alternativ. Tänker speciellt på Vanguard Global Small-Cap Index Fund.
Har kört en del av lekhinken i SAVR med AuAg Silverbullet och Coeli Selektiv R. Delar de andras erfarenhet här av att det tar lång tid för överföringar.
Har mailat dem och bett dem att införa någon tjänst så man kan ta lån på sin portfölj.
Det kanske finns utrymme för SAVR att konkurrera om indexfonder som följer MSCI ACWI eller liknande. Den billigaste idag är SPP Aktiefond Global A på 0,33%. Så något sådant skulle vara bra.
Växlingsavgifter på ISK
0,50 % SAVR
0,25 % Avanza och Nordnet
0,20 % Pareto, som dessutom har valutakonton på ISK.
0,10 % Degiro, som dessutom har valutakonton på ISK.
SAVR borde ta in de vanliga indexfonderna, t.ex Länsförsäkringar global. Man kommer inte få någon rabatt på det, men då behöver SAVR inte bara vara en separat investering för de dyra fonderna. De borde också jobba lite mer på sin webbsida med snyggare presentationer och så vidare. Den här “fyrverkeriet” som kommer varje gång man köpt en fond känns ju mest 90-tal.
Mailsvar idag från SAVR idag
Hej SAVR, vad sägs om att ta in denna fond i sortimentet? Vanguard Global Small-Cap Index Fund
USD Acc Den har bara 0.29% i förvaltningsavgift och investerar i över 4300 st olika små bolag globalt!
Det tycker jag absolut att vi borde göra. Jag ska meddela min kollega som är ansvarig för våra fondpartners och be honom ordna så att vi i framtiden kan erbjuda denna fond.
Hör gärna av dig ifall du framöver skulle ha fler önskemål!
Med vänlig hälsning,
Gunnar på SAVR
Den som söker skall finna Den breda MSCI all country index fonden (dvs inklusive tillväxtmarknader) SPP Aktiefond Global A finns redan i SAVR’s utbud med exakt samma låga avgift som hos konkurrenterna ! Det finns även några andra globala index fonder med liknande låga avgifter ifrån andra bolag
Goda nyheter, jag mailade SAVR idag igen och frågade om dom skulle kunna ta in Länsförsäkringar Global! Och fick till svar att det skulle eventuellt hända inom en snar framtid
Tar dom in den så har dom 44 indexfonder i deras utbud totalt varav 9 st med globalt fokus! Så då kan man ju räkna med SAVR som det bästa alternativet för fondsparande om man har mer än 50.000 kr på ISK kontot.
Vad gäller växlingsavgiften för handel i fonder med utländsk valuta a’ 0.5% så siktar dom på att sänka den till 0.25% längre fram
Några tankar på det?
Schysst, vore bra om dom får in även LF Tillväxtmarknader också.
Då Skulle man ju faktiskt kunna bygga en bättre variant av Basportföljen billigare där än hos Avanza/Nordnet/Lysa:
70% Länsförsäkringar Global 0,20%
10% Länsförsäkringar Tillväxt 0,40%
10% Plus Allabolag Sverige 0,20%
10% Vanguard Global Small-Cap Index 0.29% + 0,25% valutaväxlingsavgift