SAVR - Den nya aktiefonds rebellen som utmanar hela fondbranchen!

Den som söker skall finna :stuck_out_tongue_winking_eye: Den breda MSCI all country index fonden (dvs inklusive tillväxtmarknader) SPP Aktiefond Global A finns redan i SAVR’s utbud med exakt samma låga avgift som hos konkurrenterna ! Det finns även några andra globala index fonder med liknande låga avgifter ifrån andra bolag :heart_eyes:

2 gillningar

Goda nyheter, jag mailade SAVR idag igen och frågade om dom skulle kunna ta in Länsförsäkringar Global! Och fick till svar att det skulle eventuellt hända inom en snar framtid :slightly_smiling_face:
Tar dom in den så har dom 44 indexfonder i deras utbud totalt varav 9 st med globalt fokus! Så då kan man ju räkna med SAVR som det bästa alternativet för fondsparande om man har mer än 50.000 kr på ISK kontot.
Vad gäller växlingsavgiften för handel i fonder med utländsk valuta a’ 0.5% så siktar dom på att sänka den till 0.25% längre fram :heart_eyes:
Några tankar på det?

4 gillningar

Schysst, vore bra om dom får in även LF Tillväxtmarknader också.
Då Skulle man ju faktiskt kunna bygga en bättre variant av Basportföljen billigare där än hos Avanza/Nordnet/Lysa:
70% Länsförsäkringar Global 0,20%
10% Länsförsäkringar Tillväxt 0,40%
10% Plus Allabolag Sverige 0,20%
10% Vanguard Global Small-Cap Index 0.29% + 0,25% valutaväxlingsavgift

1 gillning

Wohoo, bara 1,29% i avgift (0.29 förvaltning, 0.5 växling köp, 0.5 växling sälj) :slight_smile:

Dom planerar att sänka till 0,25%, men vi har inte sett det än :joy:. Då behöver man bara äga den typ 1,5år för att det ska betala sig gentemot SHB:s motsvarighet som ligger på 0,64% hos Avanza :ok_hand:

Vi håller tummarna. Jag vägrar använda tjänsten just nu mestadels för växlingsavgiften som ofta äter upp rabatten.

Sorterade förresten på avgift på SAVR, ser att guldmedaljen går till PriorNilsson Evolve med 13,45% avgift. Och Avanza anger att 1983 kunder äger fonden, sorgligt!

1 gillning

Beroende på vilka fonder man köper så sparar man ofta ganska snabbt igen den extra växlingsavgiften om man bara håller i den 2-3 år. Men jag hoppas de byter till 0.25% snart!

Angående fonden är den väl antagligen prestationsbaserad så plockar typ 20% eller så av över-avkastningen jämfört med nått random index :expressionless:

Ser lite skevt ut eftersom dom tar ut resultatbaserad avgift:

Rörlig avgift: 20% av totalavkastningen överstigande avkastningströskeln om 5%.

Inte direkt jättekul när man har ett dunderår som 2020.
Sen är ju ribban väldigt låg ställd också, 5% per år är ju inte direkt jättehögt för en småbolagsfond.

Det är inte high water-mark heller. Går fonden 105% ett år tar de 20% i avgift, -30% nästa år står du själv med förlusten, sen kanske plus 55% igen så tar de 10% av fondkapitalet igen.
Men det är nog en bra fond, för PriorNilsson.

Nu har SAVR’s VD gästat Kvalitetsaktie podden i avsnitt 88. :slightly_smiling_face: 28:30 minuter in i avsnittet. Där dom bla. diskuterar ev kickbackförbud och Avanza’s motdrag i kickback debatten som handlar om de olika nätbankernas och gammelbankernas provision för att sälja alla olika fonder!
“Vi är mycket glada över att SAVR kommit in på marknaden och rört om i grytan rejält när det gäller hur fondplattformar tar betalt.”

Lyssna på avsnittet här.
Se länken Hära!
Åsikter på det?

Eftersom kickback är SAVRs enda fördel så är det självklart att de kommer pusha för ett ev kickbackförbud.
Jag ser snarare ett förbud för:

• värdelös hemsida där t.ex. graferna inte ens har axlar
  • att det tar mer än en vecka att köpa/sälja en fond
  • att ta 0.5% i växlingsavgift
3 gillningar

Då savr är dyrare för indexfonder så går mitt bryddhetsvärde mot noll, men det är bra att de bråkar. Hårdare konkurrens = vinst för kund.

Jag förstår inte helt hur man skal se på dessa rabatter. Jag månadssparar i fonder via handelsbanken, min bank för övriga grejer. Valde det för att slippa deras 15kr avgift för stående överföring till annan bank.
På deras sida står det att t.ex AMF Aktiefond Småbolag har förvaltningsavgift 0.4. Ingen rabatt nämns. Hur kommer det sig? Uppger Handelsbanken inte rätt avgift eller har de bara bra avgifter generellt?

De flesta mäklare skriver inte ut alla kostnader och hur mycket de får i kickbacks. Avanza gör det:

Så du har egentligen betalat 0.45% i avgift, varav handelsbanken har fått 0.2% av de 0.45%. De 0.2% kallas “kickback” och är vad mäklaren får för att sälja fonden till dig (olika från fond till fond). SAVR ger istället tillbaka hela denna ersättning de får av fondbolagen, men tar ut en extra “plattformsavgift” på 0.09%. Så på SAVR skulle den fonden istället kosta 0.45%-0.2%+0.09%=0.34%, eller 0.11% “rabatt”.

Det gör även SAVR om man tittar på mer information om avgiften, under respektive fond
:slightly_smiling_face:

“Fondavgiften vi visar är den totala avgiften, inklusive till exempel fondens egna transaktionsavgifter och prestationsbaserade avgifter. Avgiften bestäms och rapporteras in av fondbolagen och du betalar i grunden alltid samma avgift oavsett om du köper en fond hos oss eller någon annan bank. Vi ger sedan tillbaka hela den fondprovision vi får vilket blir din rabatt. Denna återbetalas automatiskt till ditt kontosaldo en gång per kvartal.”

1 gillning

Tack Christian.
Kollade på fondfaktablet på Handelsbankens fondtorg och det är i linje med det du säger, total avgift är 0,45% därav 0,05% transaktionskostnad.
Står även att Handelsbanken erhåller 37% av förvaltingsavgiften som distributionsersättning (dvs circa 0.15 antar jag). Men detta innebär väl att distributionsersättning läggs inte till förvaltningsavgiften som jag måste betala (i så fall skulle den vara 0,60%) utan dras från avgiftern som AMF cashar in. Väl?

Har en del andra fonder åt dyrare hållet hos Handelsbanken.
LSF Tillväxt Indexnära 0,46%
HB Global smålbolag Index Crit 0,64%
HB Norden Index Crit 0,46%

Skulle då sannolikt vara värt att överväga flytt av dessa till SAVR om de dyker upp deras utbud.

Japp, den dras från förvaltningsavgiften på 0.4%.

1 gillning