Ny fondportfölj av aktivt förvaltade fonder på Savr

Hej,

Jag läser och lyssnar med glädje på Jan och Caroline Bolmesons podd, blogg och forum inlägg. Det är bra stämning här och det är bra att lyssna extra noga på dom som inte riktigt har samma investeringsfilosofi som dig själv. Jag tycker inte att indexfonder och globalfonder med låga kostnader skall ha en så stor andel i ens fondsparande som många här förespråkar. Visst, jag vill ha en viss andel indexfonder, men majoriteten av mitt fondsparande vill jag ha i mer aktivt förvaltade fonder. Möjligen lurar man sig själv och tror att man kan slå proffsen på deras eget område, men det känns ändå bättre att se fonderna öka i värde om man har valt område och inriktning själv, och inte bara köpt en indexfond eller en billig globalfond.

Jag har bestämt mig för att flytta över mina fonder till Savr. Savr har en klart lägre avgift än t.ex. Avanza och Nordnet, speciellt på lite dyrare aktivt förvaltade fonder. På indexfonder är inte skillnaden så stor, men även där lönar det sig oftast en aning. Nackdelen med Savr är att de har högre växlingsavgift (0.5% istället för 0.25% som Avanza/Nordnet tar) på fonder listade i utländska valutor (USD eller EUR) . Der går inte jättefort att handla med fonder på Savr. Jag har inte sålt något än där, men jag köpte nyligen flera fonder och det tar typ 4 dagar ifrån köp tills fonderna finns på din depå. Jag har inga planer på att handla aktivt i mina fonder, det gör jag med aktier. Jag planerar att behålla köpta fonder i många år, och då spelar inte växlingsavgiter och långsam handel så stor roll.

Jag har nu satt samman ett antal fonder på Savr, som jag under de närmast åren kommer att månadsspara ganska stora belopp i. Om några år kommer majoriteten av mitt fondsparande att finnas på Savr . Jag har bestämt mig för att inte flytta allt på en gång. Just nu känns världens aktiemarknader väldigt svåra att förutspå, och det är väldigt lätt att göra bort sig om man gör stora engångsförflyttningar.

Vi har haft stora uppgångar nyligen, vilket gett väldigt höga multiplar, och vi ser begynnande inflationstendenser och ränteuppgångar. Det skulle kunna komma en större sättning snart, och risken för svarta svanar känns också stor, med ryska truppförlyttningar nära Ukraina och miltära provikationer i Sydkineskiska sjön. Men samtidigt går många företag väldigt bra och vi ser omvända vinstvarningar och förbättrade konjunkturprognoser nästan varje dag, samtidigt som riksbanker och stater eldar på, så det kan även fortsätta uppåt en tid. Just nu så känns det rätt att inte flytta allt på en gång för att minska risken att göra helt fel.

Nu till min valda fondportfölj, kom gärna med kommentarer och egna förlag, följande tankar ligger bakom mina fondval:

1. Jag vill ha några aktivt förvaltade globalfonder med bra historik och relativt låga kostnader
  2. Jag vill ha några fonder som är inriktade på värdebolag, dvs bolag med låga multiplar, relativt låga värderingar och med bra och stabil intjäning. I tider av kommande ränteuppgångar och inflation känns värde som bra att ha i portföljen.
  3. Småbolag ger oftast högre avkastning än större bolag, så jag vill ha några fonder inriktade på små och medelstora företag. Både Svenska och utländska småbolag är intressanta.
  4. Nya trender som jag vill vara med på: energitransformation, batterier/vätgas/råvaror och teknik till detta, gaming, teknik (tror fortfarande på det även om risken ökat i och med uppgången), Italien (dåligt i många år och nu ny ledning och mycket kommande EU-stöd), Kina (lite osäker på detta, så bara en liten andel här).
  5. Sverige - vill ha mer i Sverige än vad vårt BNP säger, tror på oss

Valda fonder:

Globalfonder

Energy transformation

Värde

Småbolag

Teknik / Nya Trender

Sverige

Länder

Jag har inkluderat länkar till respektive fond och har skrivit ner avgiften bakom varje fond ovan. Det är som ni ser mest lite dyrare aktivt förvaltade fonder, men i Sverige har jag valt fonder med lägre kostnader. Har en del andra fonder i pensions-spar av olika sorter och dessutom en hel del aktier i Sverige, så just i Sverige väljer jag mer index/lågkostnads-fonder.

Vad tycker och tror ni om dessa fondval? Har jag missat någon trend som borde vara med? Jag tror inte på krypto, det är framtidens Ponzi-skandal IMHO.

1 gillning

Det är ganska många fonder. Jag hade minskat antalet. Kan ju vara värt att fundera på eventuella överlapp också.

Fonden på 5,48% avgift är helt orimligt dyr. Finns väl nån ETF som kan ersätta.

RT-avsnittet om Credit Suisse rapport ifrågasätter de faktorer du valt att använda. Kan vara värt att lyssna/läsa igenom.

Ja när man börjar komma över 1% tycker jag oftast att det verkar finnas bättre etf, speciellt om man inte ska handla aktivt.

Har du något förslag på en ETF som är fokuserad på batteri-teknolog och batteri-råvaror, samt gärna även vätgas - hackar och spadar för framtidens transport?

Jag är väl medveten om att det är många fonder, lite väl många för att få en överblick. Min tanke är att detta är min ursprungsplan, och den fondportfölj jag vill börja med. Sedan, lite beroende på vad jag tror på och vad som gått bäst eller rasat mest, så planerar jag att justera inbetalningar och/eller pausa månadsköp i de fonder som jag för tillfället tycker lite sämre om och öka månadsköp i de fonder jag gillar. Min strategi är att göra småjusteringar av de fonder jag valt ut. Nu t.ex köper jag lite extra i Italien, då jag tror dom kommer att få bättre ordning snart.

Med för många fonder kan man skapa sig en dyr globalfond.
Och att sedan ha så många med växlingsavgift gör kalaset ännu mer kostsamt.
Trender i all ära men tänk på att det mesta i västvärlden korrelerar oavsett bransch.

3 gillningar

En snabbkoll på mobilen gav följande
WisdomTree Battery Solutions UCITS ETF USD Acc (W1TA)
L&G Battery Value-Chain ETF (BATE)
Inget jag studerat i detalj dock.

1 gillning

Ja, kanske har jag skapat en dyr globalfond :smiley:, men då är det mina egna val av fokus och länder i denna globalfond. Jag vet att många här gillar index och global-fonder, men jag vill göra mer egna val. Att ligga tung i teknik har t.ex. varit betydligt bättre än global och index-fonder det senaste decennierna.

Tack för intressanta ETF-förslag. Jag skall kika mer på alternativ till den jättedyra Thematica, men ser man på årsavkastningen så är inte dina förslag lika bra förra året, men som alltid är det lätt att investera rätt i efterskott:

WisdomTree Battery Solutions UCITS ETF USD Acc (W1TA) +103% på ett år
L&G Battery Value-Chain ETF (BATE) +120% på ett år
Thematica +170% på ett år

@jola :joy: nu snackar vi fondsparande av rang! 21 aktiefonder!!! Det är diversifiering de :ok_hand:
Det skulle vara skoj att se hur mycket du sparar i snitt på alla dina valda aktiefonder hos SAVR jämfört med konkurrenterna i och med att dom inte tar ut någon egen årlig fondprovision (kickback) överhuvudtaget hos SAVR. Jag har oxå några aktivt förvaltade fonder och önskar dig all lycka till med dina investeringar :slightly_smiling_face:

PS det ska bli skoj att följa denna forum tråd!

Mvh/ Globalstrategen

På de lite dyrare aktivt förvaltade fonderna så är Savr oftast klart mycket billigare, det är därför jag byter. Titta t.ex. på den första globalfonden i min lista (MS INVF Global Opportunity A), den har 1.21% i avgift på Savr, mot 1.92% på Avanza och 1.84% på Nordnet. På den andra globalfonden i min lista, som är lite billigare (SSP Global Solutions A) så är inte skillnaden lika stor, Savr tar 0.51% mot 0.79% på Avanza. Medelavgiften på alla mina fonder på Savr är nu 1.3%, men då ingår både den svindyra ifrån Thematica och några riktigt billiga indexfonder. Jag skulle gissa att jag sparar i vart fall 0.5% på att flytta ifrån Avanza till Savr. För en miljon i fonder betyder det 5kkr per år, ingen jättebesparing, men med ränta på ränta i många år är det ändå viktigt att spara där man kan.

3 gillningar

Vad är din fördelning mellan fonderna procentuellt?

Jupiter Merian US Eq Inc L USD Acc har förlorat mot sitt jämförelseindex.på Morningstar.

image

Jag gör som sagt ingen stor överföring utan jag månadssparar samma grundbelopp till alla dessa fonder, vilken fond som kommer att bli störst framöver beror på vad som händer framöver. Min plan är att pausa fonder som jag för tillfället är orolig för och dubbla/flerdubbla i ett fåtal fonder som jag tror är exponerade mot ett område som är lågt värderade just nu, eller som jag vill få en större andel i.

Just nu har jag dubblat inbetalningarna till Italien-fonden, för jag tror att Italien kommer att gå bra under de kommande åren, eller snarare jag tror det har gått dåligt där en längre tid. Ser man på fond-värdet för 3 år sedan så är det nästan samma som idag. Desssutom har jag dubblat Sverige-fonderna, men det är mer för att jag vill ha lite utökad exponering mot hemmamarknaden, jag tror som sagt på oss.

Just nu känns det väldigt oklart vart marknaden är på väg, jag vill ha exponering både mot värde och en del ny teknik. Skulle vi få en större sättning i t.ex. teknik så kommer jag att dubbla inbetalningarna till alla teknikfonder. Skulle vi få en fortsatt snabb ökning för teknik så kommer jag att öka lite av värde-fond inbetalningarna. Vad jag säljer först för att köpa detta beror mer på vad som har gått bäst i närtid.

Valet av Värde-US fond, dvs Jupiter Merian, gjorde jag på följande sätt:

1. Filtrerade fram alla “Värde”, “Nordamerika” fonder, fick fram ett drygt 10-tal olika fonder
  2. Kikade på långsiktig värdeökning (5 år), där är Jupiter Merian nummer 2. Detta ger förhoppningsvis en antydan om hur bra förvaltaren är på lång sikt
  3. Kikade på hur fonderna gått den sista månaden, där var Jupiter Merian nummer 1. Detta ger förhoppningsvis en antydan om hur nuvarande innehav verkar gå nu
  4. Tittade på de största innehaven. Jag försöker att undvika fonder som är överviktade i bolag som jag inte tror på. Den bästa fonden över 5 år var t.ex. ganska stor i Tesla, vilket inte känns som ett säkert innehav just nu.
  5. Såg att Savr hade bra rabatt på denna fond (1.27% istället för 1.93%)

Jag mottar tacksamt förslag på andra Värde-US fonder som nu tror mer på :smiley:

1 gillning

Klart vi ska hjälpa dig att hitta värdefond :slightly_smiling_face:

Så här säger Savr angående den del fondprovision som alla andra banker & nätbanker får för att sälja alla olika aktiefonder…
“Fondavgiften vi visar är den totala avgiften, inklusive till exempel fondens egna transaktionsavgifter och prestationsbaserade avgifter. Avgiften bestäms och rapporteras in av fondbolagen och du betalar i grunden alltid samma avgift oavsett om du köper en fond hos oss eller någon annan bank. Vi ger sedan tillbaka hela den fondprovision vi får vilket blir din rabatt. Denna återbetalas automatiskt till ditt kontosaldo en gång per kvartal.”

Det är ju faktiskt helt jäkla revolutionerande, snacka om nytänkande! Lägger in en länk till SAVR!

Man kan ju hoppas att det tvingar Avanza och Nordnet att gå samma väg så småningom. Att dom idag kan ta ut så stora provisioner utan att redovisa det är inte bra för oss fondsparare. Det ger dom dessutom egenintresse att marknadsföra högkostnadsfonder där dom kan få större kick-backs. Det här är en intressant tanke för de som blev imponerade av Avanza’s omvända vinstvarning nyligen… vinsten nu är inte säker framöver, med både ökad konkurrens och risk för lagstiftning mot dolda avgifter.

1 gillning

Skulle skalat ner dem till:

Global:
SPP Global Solutions A (MS INFV är mer eller mindre en tech-fond, och vi har inte sett någon överprestation internationellt bland investmentbolagen så Spiltan skulle jag skippa)

Energy Transformation:
Proethos
Handelsbanken Hållbar Energi

Värde
SPP Global Multifactor (Om du vill få exponering mot fler faktorer)
SPP Global Value (vet ej om den finns på SAVR)

Småbolag:
Ingen vidare koll här

Teknik:
Ingen vidare koll här annat än TIN.
Många av dem andra blir ett bet mer eller mindre mot Värde,
så det känns som att din exponering blir lite summa-summarum
som marknaden.

Sverige:
Skippa stabila fonden?
Hade kikat på Spiltan och Kavaljer’s investmentbolagsfonder

Tack för alla förslag André, speciellt “värde” fonderna är intressanta då jag inte känner mig helt trygg med mina fondval i denna kategori. SPP Global Multifactor har jag inte kikat på förut. Den verkar klart intressant och ligger nu på min observationslista. SPP Global Value lyckades jag inte hitta varken på Savr, Nordnet, Avanza eller på SPP’s egen fondlista. Kavaljers fonder var också intressanta, de lutar åt värde-hållet och har haft bra utveckling. Jag skall definitivt titta mer även på dessa. Tack för många bra förslag! :+1: :grinning:

Ok! Kolla om det bara är deras Norska bröder som erbjuder den, isf heter den Storebrand Global Value :slight_smile:
Kavaljer’s Quality Focus har jag ägt sen dem startade, och har definitivt inte varit missnöjd :slight_smile:

Storebrand Global Value hittar jag, också intressant. Känner att just mitt val av value-fonder behöver en extra tanke framöver. Tack igen! :smiley:

En kortsammanfattning av vad jag lärt mig idag.

Avanza: Använder jag för min långsiktiga portfölj med indexfonder som jag ej funnit på SAVR, och är en plattform som är bra att ha om man vill kombinera med Aktier osv.

Min Totalta avgift nu 0,29%

LYSA: Använder jag som långsiktigt och passivt för att låta proffsen sköta min ekonomi i en fondrobott till en låg avgift. Har 3 vänner inbjudna som har förlängt min 20% rabatt till 9 månader framåt!!

Min Totala avgift nu 0,31%

(skulle jag försöka få in allt Lysa erbjuder mig på Avanza skulle jag betala betydligt mer)

SAVR: Använder jag från och med idag för mina Aktivt Förvaltade fonder som är EXTREMT rabatterade till priset på Avanza. Så har precis överfört mitt ISK från Avanza till SAVR i ena portföljen då med aktivt förvaltade fonder. På Avanza hade jag totallt en avgift på 1,23%.

Min Totala avgift nu: 0,83%

1 gillning