Fondsparande med sparhorisont 20-30 år

Hej,

Vad tror ni om den här fördelningen? Bakgrunden är att ha ett autogiro och glömma bort sparandet, plocka ut om 20-30 år vid pension. Är det några fonder som överlöper de andra eller är spridningen tillräckligt differsifierad? Funderat på att få med auag silver bullet eller ädelmetaller… jag har valt många av fonderna för att jag gillar förvaltarna som ligger bakom, och även bolag i fondernas portföljer. Viktningen har jag valt för att det känns bra med 25 % i sverige/norden. Jag får bra spets av tech world och transition, men ändå stabilitet av en global index fond. Småbolag i USA känns som nästa grej. Samtidigt som tillväxtmarknaderna kommer växa enligt mig o även asienmarknadena. Proethos och eventuella kryptovalutor har jag med för att klimatkrisen kommer vare sig vi vill det eller inte. Onoterade bolag är också sjukt spännadne.

Jag har utöver denna portfölj en utdelningsportfölj och en privat pensionsportfölj, så denna vill jag ha lite mer risk i. Medelavkastningen ska vara 10 % per år, såklart gärna mer.

Sverige - 20 %

• AMF Aktiefond Småbolag 5 %
  • Spiltan Aktiefond Investmentbolag 5 %
  • SEB Hållbar Sverige Indexnära - 5 %
  • PLUS Mikrobolag Sverige Index - 5 %

Norden - 5 %

• TIN Ny Teknik A 5 %

Globalt - 30 %

• TIN World Tech - 5 %
  • Länsförsäkringar Global Indexnära - 15 %
  • Swedbank Robur Transition Global A - 10 %

USA - 10 %

• JPM US Smaller Companies A - 10 %

Tillväxtmarknader/ASIEN - 10 %

• Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära A - 2,5 %
  • Swedbank Robur Access Asien A - 7,5 %

Hedge/klimatkrisen - 10 %

• Proethos Fond - 10 %
  • Kanske certifikat i kryptovalutor

Onoterade bolag - 15 %

• Carnegie Listed Private Equity A - 15 %

För den nyfikna, mitt privata pensionssparande ser ut såhär:
AVANZA Emergin Markets - 25 %
Spiltan Globalfond Investmentbolag - 30 %
SPP Aktiefond USA - 10 %
SPP Aktiefond Europa - 10 %
SEB Hållbar Sverige Indexnära - 12 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag - 13 %

Med vänlig hälsning
Undertecknad

Intressanta fonder, din fondportfölj påminner om min, se Ny fondportfölj av aktivt förvaltade fonder på Savr.

Vad är ditt motiv bakom JPM US Smaller Companies A? Jag tror också på US small-caps, men har istället valt UBS (Lux) EF Small Caps USA. UBS fonden förvaltar ett betydligt mindre kapital, vilket känns extra viktigt för small-caps inriktade fonder… men än så länge i år har JPM varit bättre.

1 gillning

Kort och gott; jag gillar förvaltarna.

Finns det ingen risk att “glömma bort sparandet” vad händer om en fond läggs ner, kanske pengarna överförs kontant till iskn och bara ligger i skräpar? antar att bra att kolla en gång per år iallafall?..

1 gillning

Om en fond läggs ned så brukar det oftast vara så att en annan fond tar över kapitalet och förvaltar vidare det.

Men det kan såklart ändå vara bra att kolla över sina innehav en gång om året så att inget markant har förändrats :slight_smile:

3 gillningar

Självklart håller jag ett öga :slight_smile:

Är det något jag inte fått med i portföljen? Eller något jag ska tänka på? Är fördelningen bra?

I ditt privata pensionssparande så har du både en Globalfond, USA och Europa. Detta är vad en Globalfond mestadels består utav och jag hade därför lagt alla dessa 3 i en Globalfond istället🙂

I det andra sparandet så känns det lite spretigt, hade istället koncentrerat det liknande till privata sparande och eventuellt lagt till en visst del i portföljen, eller i en annan portfölj, en ”lek-del” där du kan ha krypto samt onoterat.

Kolla in ”Fyra Hinkar Strategin” för lite inspiration🙂

1 gillning