Hej,
Vad tror ni om den här fördelningen? Bakgrunden är att ha ett autogiro och glömma bort sparandet, plocka ut om 20-30 år vid pension. Är det några fonder som överlöper de andra eller är spridningen tillräckligt differsifierad? Funderat på att få med auag silver bullet eller ädelmetaller… jag har valt många av fonderna för att jag gillar förvaltarna som ligger bakom, och även bolag i fondernas portföljer. Viktningen har jag valt för att det känns bra med 25 % i sverige/norden. Jag får bra spets av tech world och transition, men ändå stabilitet av en global index fond. Småbolag i USA känns som nästa grej. Samtidigt som tillväxtmarknaderna kommer växa enligt mig o även asienmarknadena. Proethos och eventuella kryptovalutor har jag med för att klimatkrisen kommer vare sig vi vill det eller inte. Onoterade bolag är också sjukt spännadne.
Jag har utöver denna portfölj en utdelningsportfölj och en privat pensionsportfölj, så denna vill jag ha lite mer risk i. Medelavkastningen ska vara 10 % per år, såklart gärna mer.
Sverige - 20 %
- AMF Aktiefond Småbolag 5 %
- Spiltan Aktiefond Investmentbolag 5 %
- SEB Hållbar Sverige Indexnära - 5 %
- PLUS Mikrobolag Sverige Index - 5 %
Norden - 5 %
- TIN Ny Teknik A 5 %
Globalt - 30 %
- TIN World Tech - 5 %
- Länsförsäkringar Global Indexnära - 15 %
- Swedbank Robur Transition Global A - 10 %
USA - 10 %