Min (extremt?) defensiva set and forget portfölj

Okej. Efter ombalanseringar, överväganden, vändande och vridande, så har jag äntligen landat i en portfölj som jag tror att jag kan sova gott på natten med.
Jag ville dela med mig av den här, varför är jag inte helt säker på. Förmodligen mest för att få en “klapp på axeln” och att någon säger, det där blir säkert bra, nu kan du sova säkert om nätterna :slight_smile:

Tankar:

• Egentligen hade jag nog siktat på en portfölj med fördelningen 40/20/20/20 av aktier/långa räntor/korta räntor/övrigt. Men eftersom jag är en nervös själ, så väljer jag att hålla merparten helt utanför, i korta räntor.
  • Valde en ETF för Small Cap delen av portföljen då jag inte tycker att jag hittat någon vettig Small Cap fond.
  • JPM ETFen samt Danskes Realräntefond är lite bets. JPM fonden kan man väll säga är min krydda.
  • Jag låter hellre inflation äta upp mina pengar än allt för stor volatilitet. Jag blir åksjuk när det stormar som mest!

Översikt:

Vad Andel
Equity 20,0%
Rates 7,5%
Gold 5%
Commodities 2,5%
Cash 65,0%

Mer specifikt:

Type What Goal
Global Index Länsförsäkringar Global Indexnära 7,5%
World Small Cap iShares MSCI World Small Cap 5,0%
Emerging Markets Avanza Emerging Markets 2,5%
Sweden Index PLUS Allabolag Sverige Index 2,5%
Global Multi-faktor JPMorgan Global Equity Multi-Factor UCITS ETF Accumulating 2,5%
Long US Treasury iShares USD Treasury Bond 20+yr EUR Hedged UCITS ETF 3,0%
Long Eurozone Gov Bonds Xtrackers Eurozone Government Bond 25+ UCITS ETF 1C 1,5%
TIPS Danske Invest Globala Realräntor SEK h 3,0%
Gold Xetra-Gold 5,0%
Commodities iShares Diverisified Comm SWAP UCITS ETF USD Acc 2,5%
Short - Savings account / cash Checking 15,0%
Savings 6M 50,0%

Jag har satt upp alerts för att notifiera mig om något rör sig markant uppåt eller nedåt i portföljen, för att i så fall balansera om. I övrigt tänker jag balansera om en gång i kvartalet, om nödvändigt, och där mellan inte ens titta på portföljen.

Kan också tillägga, detta är en av mina portföljer.
Jag har en annan portfölj också, men den presenterar jag en annan gång.
Vidare är barnsparande och pensionsparande inte inräknat här. Både barnsparande och pensionsparande är i princip uteslutande breda billiga aktiefonder.

Vad är era spontana tankar.

1 gillning

Om du är nöjd så blir den säkert bra :slight_smile:

Personligen är det för många småduttar med 1,5%, 2,5%, 3% och så vidare.
Gillar själv inte att ha mindre än 5% i en fond, känns meningslöst på nåt sätt.

Vad skulle du tycka om följande uppställning annars?
15% Spp aktiefond global
5% Plus allabolag Sverige index
5% iShares USD Treasury Bond 20+yr EUR Hedged UCITS ETF
5% Danske invest globala realräntor
5% Xetra Gold
5% iShares Diverisified Comm SWAP UCITS ETF USD Acc
60% Kontanter

1 gillning

Ja, det är ju snarlikt. Men jag vill ha större andel Small Cap och mindre andel Sverige tror jag.
Europeiska räntor hade jag kunnat skippa.

Varför väljer du SPP Aktiefonden framför Länsförsäkringar?
Har spanat på dem båda och tycker de är näst identiska. Jag vet att den ena skall sakna vissa tillväxtmarknader, men tycker inte det ser ut att ha påverkat.

Hade Länsförsäkringars fond sedan tidigare, så valde att behålla den.

Skulle jag förenkla så hade jag nog kört på:

• Global Index: 15%
  • Small Cap: 5%
  • Amerikanska långa räntor 5%
  • TIPS 5%
  • Guld 5%
  • Commodities 5%
  • Cash 60%

Vi får se. Tack för input!

1 gillning

Spp aktiefond global är ytterligare lite bredare än Länsförsäkringars globalfond. Spp innehåller även tillväxtmarknader så då behöver man inte ha en separat fond för det. Då skulle man kunna köra följande:
10% Spp global
5% Sverige
5% småbolag

Eller skippa sverigefonden och köra 15% Spp global och 5% småbolag.

1 gillning

Tycker generellt att det ser bra ut. Bra jobbat *klapp på axeln*:+1: :wink: