Feedback på fondsparande - öppen för kritik och förslag

Jag har ett sparande som just nu ser ut som nedan. Precis som ni så funderar jag på sparandet och vill ju gärna optimera om det går och en fundering jag har är om det möjligen är för många fonder. Jag månadssparar med 5 000 kr i dessa.

Jag tar tacksamt emot råd, förslag och kritik kring uppställningen nedan.

Namn Fördelning % Fördelning kr
Öhman Etisk Emerging Markets A 13% 650
Handelsbanken Global Index Crit (A1 SEK) 17% 850
SEB Europe Equity Fund D EUR 8% 400
Handelsbanken Sverige Tema (A1 SEK) 12% 600
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 13% 650
SEB Europe Equity Fund C EUR 7% 350
Swedbank Robur Access Global A 18% 900
JPM Emerging Markets Equity A (acc) USD 12% 600
100% 5 000

Hej
Du har 50% av portföljen i dyra aktiva fonder. Även öhman EM är dyr indexfond 1% i avg. Själv hade jag sålt allt och bytt till 100% Spp aktiefond global. Helt onödigt ha så många fonder och med så dyr total avg på hela portföljen. :+1:. Med Spp aktiefond Global 100 har du gjort det nästan optimalt riktigt billigt och underhålsfritt långsiktigt :+1:. Du kan även välja 100% hadelsbanken Global index om du vill ha den.

1 gillning

Ser jag rätt att du har 25% i tillväxtmarknad, och 35% i globalfond (dvs ~25% USA)? Och 25% i Sverige? Tror aldrig jag sett någon förut som har likaviktat tillväxtmarknad & USA & Sverige! Jag tar för givet att du har en speciell portfölj. Så istället för att vi alla rekommenderar dig en rikatillsammans-portfölj kanske det är mer passande att du berättar varför din portfölj ser ut som den gör?

2 gillningar

Själva inriktningen kommer av att jag laborerat med fondgeneratorn på Avanza. Jag har inte själv någon genomtänkt strategi per se, utan tar gärna stöd av er kundkap.

80-90% SPP Aktiefond Global
10-20% PLUS Allabolag Sverige

Färre fonder, och mycket billigare. Lika stor riskspridning.

3 gillningar

Tack så mycket!

För en basic portfölj skulle jag följa RTs basportfölj. Likt Johanns förslag fast bredare då den även täcker småbolag och tillväxtmarknader.

Eller ännu hellre, köra LYSA.

Sen är ju den stora frågan om du har 10+ års tidshorisont för sparandet? Annars borde du inte ha 100% i aktiefonder. Hos Lysa får du hjälp med att hitta en rimlig aktiekvot genom att besvara några frågor.

1 gillning

Intressant att läsa tankar kring detta. Tack. :+1:

SPP Aktiefond Global innehåller tillväxtmarknader.

Så om man vill göra det ännu smidigare kan man köra:

80% SPP Aktiefond Global A
10% PLUS Allabolag Sverige Index
10% Handelsbanken Gl Småbolag

1 gillning

Jaha, nice!

Ah.
Måste bara fråga. Vad menas med ”smidigare” i det här sammanhanget?

Att du klarar dig med tre fonder istället för fyra. Stryker tillväxtmarknadsfonden från RTs basportfölj utan att tappa den exponeringen då SPP Aktiefond Global inkluderar tillväxtmarknader.

1 gillning

Okej, jag fattar. Bra förklarat. :smiley::+1:t4: