Portfölj, feedback

Hej,

Önskar feedback på min portfölj. Den ser ut som på bilderna:

Totalt ser det ut ungefär såhär:
Investerat kapital 1 000 000kr (i börsen)
Sparkonto 250 000kr
Likvida medel 150 000kr.

Vad tycker ni om den investeringen?
Jag vill kunna sitta lugn i båten länge, utan att bry mig särskilt om svängningarna.
Har ingen panik att nyttja mina pengar på ett tag. Jag har dessutom 400 000kr att nyttja om det skulle behövas (sparkonto och likvida medel).

Bonusfråga:
Hur skulle ert sparande se ut till en nyfödd, där tanken är att ta så mycket deg som möjligt på 18-årsdagen? Vi investerar 200kr per månad i aktier/fonder. VILKA skulle ni investera i?

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

Min personliga åsikt då… Allt som du vill ha i enskilda aktier hade jag lagt i en såkallad lekportfölj. Där hade jag sedan haft max 10% av kapitalet. När det sedan gäller val av fonder så är den enda intressanta jag själv hittar i dina portföljer Länsförsäkringar global indexnära. Alla de andra verkar vara dyra aktivt förvaltade fonder.

Typ 70% global indexfond, 15% tillväxtmarknader och 15% Svensk indexfond.
T:ex
70% Länsförsäkringar global indexnära
15% Länsförsäkringar tillväxtmarknader indexnära
15% Plus allabolag Sverige index.

Tack Mattias! Har lyssnat på podden ett tag, och kikat in några gånger i forumet, men inte tagit tag i medlemskap förens nu.

Okej, så investor och latour skulle du lagt över till “högriskhinken”?
Tycker att dom är mer åt fondhållet med mellanrisk, men jag är ganska ny inom börsvärlden.

Tack igen, jag får se över hur dyra dem är! Förslag på andra fonder?

Hur tycker du spridningen ser ut i övrigt geografiskt och branschmässigt?

Tack, det låter väldigt rimligt med den sparformen till grabben! :slight_smile:

Mestadels aktier, och av de få fonder du har är några väldigt dyra :face_with_spiral_eyes:

Jag hade tagit inspiration av portföljerna nedan. Alternativt sparat i en fondrobot som t.ex. Lysa.

Andel av portfölj Fond Avgift
100% Länsförsäkringar Global Indexnära 0.22%
Totalt: 0.22%

Eller med home bias:

80% Länsförsäkringar Global Indexnära 0.22%
20% Plus AllaBolag Sverige 0.22%
Totalt: 0.22%

Eller med tillväxtmarknader:

70% Länsförsäkringar Global Indexnära 0.22%
10% Avanza Emerging Markets 0.29%
Totalt: 0.23%

Eller med globala småbolag:

60% Länsförsäkringar Global Indexnära 0.22%
10% Avanza Emerging Markets 0.29%
10% Handelsbanken Gl Småbolag 0.66%
Totalt: 0.27%

SPP:s Plus-fonder kan användas för en portfölj med mycket lägre koldioxidutsläpp.

3 gillningar

För mig så är vanliga aktiefonder samma som högrisk. Enskilda aktier (även investmentbolag) är ett snäpp över högrisk tycker jag.

@Johann har gett dig riktigt bra förslag på fonder :+1:

Svårt att inte bli lite imponerad av 100% LF Global indexnära knapt -4% i år. Känns tryggt och stabilt långsiktigt. Man ser hur Sveriges index är mer sårbar vid oroligheter och nedgångar. Plus Allabolag Sverige index -14% i år. :thinking:. :+1:

Du tänkte skriva längst upp av portföljerna 100% LF Global indexnära eller hur? Jag ser bara 80% :thinking:

1 gillning

Tack för feedbacken! Ska definitivt se över och ändra portföljen.
Hoppas någon mer kan ge någon input innan jag tar mig ann projektet att ändra portfölj :smiley:

100% LF Global indexnära 100% långsiktigt. :+1: . Alt. 100% Spp aktiefond Global. Kortsiktigt sparkonto. :hugs::grin: