Investera allt på en gång eller pö om pö?

Hej

Tack för ett kanon forum.

Jag har fått ca 70.000kr i arv och nu spekulerar jag lite i hur jag ska investera dessa på bästa sätt.

Alternativ 1, Lysa med 100% aktier.

Alternativ 2, LF Global Index och ev en Sverige fond.

Börsen har ju gått som tåget så min fråga är om jag ska skjuta in allt på en gång eller om jag ska köpa tex två gånger i månaden för 2000kr gången? Tänker att jag kanske köper in mig väldigt dyrt om jag går in med allt på en gång?

Sparhorisonten är över 10år

1 gillning

Kolla gärna det här avsnittet:

Mellan alternativ ett och två lutar jag absolut åt LYSA. Ger ett bredare sparande.

3 gillningar

Hej!
Time in market beats timing the market. Ingen vet vilken portfölj som kommer vara bäst i framtiden.

Personligen har jag
60% Avanza Global
20% Avanza Emerging Markets
10% Småbolag
10% Enskilda aktiker

Jag har läst att Avanzas indexfonder inte är så bra då dem skattas i Luxemburg som har hög skatt. Kanske är LF Global bättre så där rekommenderar jag vidare läsning eller om någon kunnig läsare här har mer info. :slight_smile:

1 gillning

Mycket mycket marginellt dyrare. Med Avanza Global skiljer det 40 kr per 100 000 gentemot LF Indexnära

1 gillning

En dag bättre affärsdag vid köp och sälj också tror jag. Men om man väljer för första gången varför inte välja den bästa produkten? :slight_smile:

1 gillning

Hur skulle du resonerat om du fått 700kr i arv?

In med allt :blush:

3 gillningar

Dela upp insättningen på tio tillfällen då :slight_smile:

Edit: Blev en faktor tio fel här men jag tror min poäng går hem. Hur stor summa skulle du kunna tänka dig gå in med på en gång osv…

Skulle säga att det beror på hur du är som person samt din sparhorisont. Ska du spara pengarna på längre sikt samt att du klarar av börsens svängningar utan att sälja när det går neråt så är det bästa att sätta in allt på en gång.

Kör in med allt och glöm bort.

1 gillning

Tack, jag kör in allt och glömmer. Är mina två fonder ett ok val eller har jag glömt något?

1 gillning

LF Global är grym. Att bara säga en Sverige fond är lite för lite information att gå på. Låg förvaltningsavgift är att rekommendera då ingen vet vad som kommer att gå bra i framtiden.

1 gillning

Ja de är jättebra. Kör 90% LF och 10% Sverige är min rekommendation.

1 gillning

Det är en bra fördelning! Men vilken sverigefond ska du köra? Plus allabolag Sverige index är väldigt bred och billig.

Du vill inte ha lite tillväxtmarknader i portföljen?

Sry, trött idag med febriga barn.

Fonden jag har valt är Plus AllaBolag Sverige Index.

Tillväxtmarknader har jag inte tänkt på alls, är det att rek?

1 gillning

Ja, det är absolut att rekommendera om man vill ha en bred portfölj som investerar i hela världen enligt forskningen. Det är därför jag rekommenderar en lösning som LYSA för när man väl börjar komma ner i det här kaninhålet så bör man även lägga till globala småbolag, välja en viktning mot Sverige och så vidare.

Här har du resultatet av årets diskussion för en 100 % aktier portfölj.

Andel Typ Fond Avgift
70 % Globala storbolag Länsförsäkringar Global Indexnära 0.2 %
10 % Globala småbolag Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK 0.6 %
10 % Tillväxtmrkd storbolag Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära 0.4 %
10 % Sverige alla bolag PLUS Allabolag Sverige 0.2 %

Källa är resultatet av årets diskussion här i forumet:

2 gillningar

Då vill du säga Jan att inte ens Spp aktiefond Global är godkänd efter forskningen? Inte tillräckligt bred :joy:? Hur noga måste man vara :joy:? Hur mycket avviker man i från optimala forskningen om man väljer smala LF Global indexnära 100%? :joy:. Inte ens Ap7 såfa är perfekt då den har bara 1% Sverige och saknar 10% globala småbolag. :joy:

2 gillningar

Det är samma produkt som LF Global men 150% dyrare.

2 gillningar

Spp har är inte samma, då den även har lite tillväxt.

Inte samma men nästan samma :joy::+1:. Ganska lika kan man säga :+1:

1 gillning