Globala barnportföljen - uppföljning och utveckling 2021

Här följer en lite mer detaljerad uppföljning på Globala barnportföljen än vad som kommer med i avsnittet nu på söndag den 9 januari. Lite av råmaterialet till researchen som du får här på forumet. :nerd_face:

Sammanfattning / kommentar

Den här portföljen är ju min take på en 100 % aktier-portfölj. Den är ju lite mer komplicerad än att bara lägga allt på LYSA med 100 % aktier, SPP Aktiefond Global 100 % eller motsvarande. Jag blandar in både 10 % bankkonto och 10 % guld.

Spontant måste man ju säga att det har varit ett magiskt börsår 2021. Att ha i princip 30 % avkastning är riktigt, riktigt bra. I jämförelse med andra portföljer så slutade denna väldigt bra:

Portfölj Utveckling omräknad till 90 % aktier
Globala barnportföljen 29,0 %
LYSA 90/10 bred 26,9%
LYSA 90/10 hållbar 30,6%
Länsförsäkringar Global Indexnära (MSCI World) 31,7%
SPP Aktiefond Global (dvs MSCI ACWI) 27,8%

Precis som i analysen med LYSA så blev man i år “straffad” för globala småbolag och tillväxtmarknader. Två faktorer som jag har för mig drog upp avkastningen förra året.

Innehav

Så här har innehavet sett ut under året, en variant på den klassiska 100 % aktier-portföljen. Dock här med 10 % guld och 10 % bankkonto bekostnad av aktierna. Således; 80 % aktier, 10 % räntor och 10 % guld.

Andel Typ Fond Avgift
60 % Globala storbolag Länsförsäkringar Global Indexnära 0.2 %
5 % Globala småbolag Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK 0.6 %
5 % Tillväxtmrkd storbolag Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära 0.4 %
10 % Sverige alla bolag PLUS Allabolag Sverige 0.2 %
10 % Guld Xetra-Gold (4GLD) 0.3 %
10 % Räntor Bankkonto med insättningsgaranti 0 %

Vi får se om det blir någon ändring i portföljen. Jag har för mig att jag har sett någon tråd här på forumet kring Handelsbanken-fonden att den är dyr och överlappar med Länsförsäkringar-fonden. Så här skriver @Alec i en annan tråd nämligen:

Nyckeltal

Nedan följer nyckeltalen baserat på Nordnets portföljrapport och egna beräkningar.

Nyckeltal Värde
Utveckling 2021 29,01 %
Volatiltiet 1 år 6,81 %
Volatilitet 3 år 9,70 %
Sharpekvot 1 år 3,03
Sharpekvot 3 år 1,56
Sedan start (2017-01-09) 85,05 %
CAGR 8,03%
Max Drawdown xxx %

Utveckling sedan start

Jämförelsen är gjord med Dow Jones World men den är inte 100 % korrekt då det är 100 % aktier som vi jämför med 80 % aktier och 10 % guld samt 10 % räntor. Men ändå bäst jämförelse hittills.

Utveckling år per år

Så här har utvecklingen sett ut år för år:

År Utveckling
2017 10,68 %
2018 -2,15 %
2019 29,4 %
2020 3,03 %
2021 29,31 %

Portföljrapport från Nordnet per idag

Så här är portföljrapporten enligt Nordnet idag:

4 gillningar

Imponerande att nå nästintill likvärdig avkastning mot 100% aktier med bara 80% aktier och dessutom lägre volatilitet!

För den som inte gillar svängningar så mycket passar denna portföljen bra :slight_smile:

2 gillningar

2022 versionen? :ok_hand::wink:

Andel Typ Fond Avgift
70 % Globala storbolag Länsförsäkringar Global Indexnära 0.2 %
10 % Tillväxtmrkd storbolag Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära 0.4 %
10 % Sverige alla bolag PLUS Allabolag Sverige 0.2 %
10 % Räntor Bankkonto med insättningsgaranti 0 %

Total avgift på 0,2% helt enligt Pensionsmyndighetens riktlinjer som också :joy:

3 gillningar

Vart tog guldet vägen? :thinking: Måste ju ha lite hedniska tillgångar i portföljen. :joy:

5 gillningar

Mina barn får nöja sig med lite extra LF global, @Jacke77 börjar förstöra mig :smiling_face_with_three_hearts::slightly_smiling_face::rofl::joy::joy::slightly_smiling_face::smiling_face_with_three_hearts::slightly_smiling_face::slightly_smiling_face::rofl::grinning_face_with_smiling_eyes::smiley::innocent:

4 gillningar

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Överlapp Handelsbanken Global Småbolag och Länsförsäkringar Global Indexnära

Inget inlägg om den försiktiga portföljen? @janbolmeson

Haha, bra förslag på portfölj. Du vet att portföljen ovan ligger på 0,19 % i praktiken till följd av att Avanza har (hade) problem att ta ut avgift från guld-fonden. :joy:

1 gillning