Överlapp Handelsbanken Global Småbolag och Länsförsäkringar Global Indexnära

Jag har försökt hitta information om hur mycket Handelsbanken Global Småbolag och Länsförsäkringar Global Indexnära överlappar varandra. Men tyvärr lyckas jag inte ta reda på detta, är det någon som kan hjälpa mig?

testa portföljhanteraren på morningstar. där är ett visst överlapp men de kompletterar varandra ganska bra

Har gjort lite stickprov på Fondtoppen - Hitta de bästa fonderna och gått igenom dom största innehaven i SHB småbolag, och många av dom täcks redan med i LF global. Min bedömning är att det inte är värt att lägga till SHB småbolag i portföljen eftersom den stora delar av den redan täcks av LF global, samt att den har 3x så hög avgift.

Jag adderar i så fall hellre till en större andel Nordnet Sverige, då får man samma riskfaktor mot medelstora företag helt gratis och med lägre skatt på utdelningar.

6 gillningar

Bara en snabb koll men om de har döpt företagen till samma namn för båda fonderna så är det ca 17% av Handelsbankens Global Småbolag innehavet som överlappar.

Sen får man väl avgöra själv om det är mycket eller lite :man_shrugging:

4 gillningar

Kan du filtrera ut storleken på dom också? Eller var det det du gjort kanske?

Alltså, ni i forumet är bäst. Tack för att du tog fram datan. För mig är 17 % överlapp helt okej, dvs. motiverar inte att ta bort fonden från portföljerna. Tack än en gång @Thomas86.

1 gillning

bara som lite referens

Det som visas är summan av ”Portföljandel %” i din länk, har bara gjort en enkel Vlockup funktion för att sortera ut överlapp samt en privottabbel för visualiseringen.

Tror det är bäst sett att visualisera men vill du ha något annat så är det lätt att ändra så länge det finns på sidan.