Sitter här och lördagsspekulerar lite kring om det är läge att marknadstajma lite globala småbolag?
Tycker det varit lite tyst kring Handelsbanken Gl Småbolag på sistone, är den ute i kylan?
Har redan ca 20% småbolag i portföljen men funderar på om det kanske är läge att fylla på med lite mer globala marknadsviktade småbolag.
Kanske ett litet bet på att gapet till significant seven kommer minska under kommande år och att kommande räntesänkningar kommer gynna små/medium bolag (som har en blygsam värdering jämfört med de 7)!?
Ok, fattar, men om man avstår småbolag för att 0,66% är för dyrt så kan jag tycka man är ute och sladdar med PV:n och jag kan tycka att ESG avskyn också är något överdriven. Vad finns det för bättre alternativ? (förutom ZPRV och ZPRX som vi ju redan äger :-))
Jag köpte nyligen till den till min portfölj för att få in icke-existerande småbolagsrepresentation. Vilka är bättre och varför? Specifikt för global småbolag (inte svenska). Tycker det var knepigt att hitta utmanare, särskilt med lägre kostnad.
Edit: skickar iväg mig själv att lyssna på avsnitt 259.
Jag jämförde skrollade igenom största bolagen i SHB Gl småbolag och mot Länsförsäkringar Global via fondtoppen.se
De va ett litet hästjobb men efter att läst andra trådar där det stod att det var jättestora överlapp så var jag tvungen att kolla själv.
Morningsstar style box bekräftar även att SHB innehåller fler medelstora bolag än t ex den småbolagsfond som Lysa använder.
Finns säkert sidor där man kan jämföra innehav fond mot fond om man betalar för det.
Handelsbanken Gl Småbolag använder även derivat i syfte att få hävstång. Typ 0,8% läste jag i nån rapport när jag rotade runt.
Äger inte fonden själv men är spekulant på globala småbolag och försöker förstå mig på denna variant som ändå innehåller över 2000 bolag som inte finns i t ex LF Global
Ja tyvärr är det brist på billiga globala alternativ. Jag hade personligen utan tvekan använt mig av Handelsbankens fond om jag hade kört en global portfölj med vanliga fonder.
Jag strök den för jag inte tyckte det var lönt med 5-10% i småbolag. Gör varken till eller ifrån på portföljnivå tänker jag. Att övervikta småbolag kan man såklart göra om man vill ta ett bet.
Absolut lägre värdering än tex LF Global innehaven. PE knappt 16 mot 19. Å andra sidan brukar småbolag ha lägre värdering för de ofta är mer beroende av en viss industri och/eller geografisk marknad.
Visst kan en stundande lågkonjunktur och medföljande börsras påverka Magnificant 7 börskurser rejält. Å andra sidan brukar lågkonjunktur drabba småbolag värre.
Om räntan går ner så gynnas förvisso småbolag då de kan låna billigare för att växa, men även värderingar av ”dyra” techbolag kan dra iväg igen pga lägre diskonteringsränta av framtida kassaflöde.
Det är så många parametrar i den ekvationen att jag inte vågar gissa på vilket håll det slår. Så jag skippade dem men om man tänker långsiktigt så har väl småbolag som faktor varit bra, men då långsiktigt och inte tajming.
Min “lekhink” är på mindre än 3% och består av 2 aktier. Inte sugen på att sälja någon av dessa egentligen.
Jag har 30% homebias. Skulle möjligtvis kunna tänka mig att minska lite i Sverige Index men samtidigt tror jag inte lite övervikt mot Sverige är fel heller…
Jag har 50% av portföljen i lysa 100%Aktier och har lovat mig själv att inte minska på den andelen.
Förutom buffert har jag resten i SCV, svenska småbolag och svenska investmentbolag och det vill jag inte heller sälja
Så…jag vet inte riktigt helt ärligt. Kanske sälja av lite Sverigeindex och halva lekhinken…men som sagt, vettetusan.
Hmm, lite samma här. Har också ~30% home bias och ~5% lekhink. I lekhinken har jag enbart en nischfond (som gått halvrisigt) och vill nog behålla den tills den är några procent plus. Sedan ryker den och kommer skippa lek helt och hållet. Så……om jag gör en förändring så minskar jag isåfall min homebias (i högrisk) med 10% till förmån för HB globala småbolag. Känns inte speciellt riskfyllt, är väl avgiften som kanske gnager lite.
((Utanför trådämnet: I sammanhanget kan jag också nämna att jag håller på att implementera en mellanriskhink (som ”vallgrav” a la Libertas eminenta inlägg i annan tråd). Inte riktigt klar där än. Vacklar mellan att låta även den vara 100% aktier (och acceptera en max drawdown på 50% eller mer) alternativt det upplägg med ränteprodukter som JFB föreslagit. Trots allt är ju mellanrisk (för mig) mycket en mental modell som ska fungera som vallgrav. Har du någon bra input som kan få slut på mitt velande?))
Har också velat mycket kopplat till detta. Tror alla har en delvis unik situation och det gäller att hitta något som passar både sin situation och sin personlighet. Själv har jag efter mycket velande landat i ett uplägg som jag beskriver i detta inlägg. Återkom gärna om du har funderingar.