Småbolag - hur stor del av er portfölj?

Tjena.

Hur många % av er fondportfölj har ni i småbolag?

Jag själv kör Cliens småbolag och har 15% i den. Sparhorizonten 20 år.

Hade cirka 25% i AMF Småbolag, men tajmade ett byte till globalfond, lagom till att den började gå bra igen :+1:t2:

Så just nu har jag 0% småbolag, men 55% Ilska.

@ac72

8 gillningar

1 gillning

Ganska stor andel småbolag, egen sammansättning. Ibland är det mer fantastiskt än andra gånger :joy:

2 gillningar

10% Småbolag
10% Sverige
80% ……trumvirvel…… ja ni gissade rätt- Global :slight_smile:

1 gillning

27%!

Fördelat:
10% Amerikanska SCV
10% Europeiska SCV
5% Småbolag i tillväxtmarknader
2% Svenska småbolag

Så nu är det bara att hålla tummarna för att småbolag och särskilt Value kommer gå bra framöver :slight_smile:

3 gillningar

Har ca 30% AMF småbolag i tjänstepensionen, jag är snart 30 år gammal så jag tänker att jag kan ta en större risk med så lång horisont. Har också två småbolagsfonder i min lekhink (Spiltans smålandsfond och AMF småbolag).

I övrigt huvudsakligen Lysa och Globala Barnportföljen á la RikaTillsammans :slight_smile:

1 gillning

ca 30 % jämnt fördelat i ETFerna ZPRV och ZPRX. europeiska och amerikanska small cap value bolag.

1 gillning

Imponerande! Jag som tyckte jag tog i när jag placerade 20% i dessa :joy: To the moon!

Ska jag vara helt ärlig så är det 28,57%. Lite mesig är jag ändå :wink:
Jag tycker att MCW fonder och ETFer är lite för tunga i techjättarna så jag vill ha lite bättre diversifiering än 5 % i Apple. Sen tror jag ändå att där finns fler faktorer än marknadsbeta med relativt hög förväntad avkastning (t.ex. värde) och har därför en tillt mot faktorer.

2 gillningar

Instämmer, med den ironiska brasklappen att mitt innehav i Berkshire sannolikt ger mig en total exponering i Apple på 4-5% :joy:

En globalfond är givetvis passivt och tilltalande, men jag vill inte ha 70% USA, och inte 20% i någon handfull californiska mer eller mindre nystartade “unicorns”. Med risk för att svära i kyrkan måste jag påpeka att ett index vägt av marknadsvärde är… Hrm… Godtyckligt. Inte så att inte vilket annat alternativ jag skulle kunna komma på (som ex väga utifrån resultat eller kassaflöde) är mindre godtyckligt - men det vore faktiskt inte mer godtyckligt. Marginalnyttan med gratislunchen (för det är det) diversifiering avtar till en absurt låg nivå “rätt” (dagens understatement) långt innan de tusentals aktier som en globalfond innehåller.

Diversifiering ska väl i sin enklaste form ge lägre volatilitet? Min portfölj med investmentbolag har efter ett omvälvande år lägre standardavvikelse (12 mån) än LF global index/Avanza global

Och det här med volatilitet rent krasst… Jag har lovat mig själv att jag en dag ska dö endast rädd för rädslan självt. Jag placerar pengar i aktier för att > få bra totalavkastning på väldigt lång sikt < (punkt). Notera frånvaron av begreppet “volatilitet” i den meningen. Därtill har jag lyckats rationalisera bort det mesta av komplexa excelark och att plöja dussintals årsredovisningar etc (en uppsidan man får med 100% globalfond för all del). Jag har funnit mig för upptagen med livet kort sagt… Enkelhet och automation är underskattat. Nu sätter jag på mig kevlarhjälmen och förbereder mig på artilleriet… :joy:

1 gillning

80% AMF Småbolag
20% Storskogen (som är ett bolag som äger pyttesmå till små bolag).

Du vinner :joy:

Faktiskt till och med över mig, och jag är galen på riktigt :rofl:

2 gillningar

Ca

• Listobjekt 5% svenska småbolag i mellanrisk portföljen,

• Listobjekt 10% globala och 10% svenska småbolag i högrisk portföljen

• Listobjekt 33% svenska småbolag och 17% svenska mikrobolag i lekhinken.

21% :slight_smile:

Global small cap 3,9%
SPDR MSCI USA Small Cap Value Weighted UCITS ETF (ZPRV) 5,6%
SPDR MSCI Europe Small Cap Val Weighted UCITS ETF (ZPRX) 3,9%
SEB Småbolag C/R 2,1%
AMF Småbolag 2,1%
Spiltan Småbolagsfond 2,1%
Investment AB Spiltan 1,4%

Belåna din porfölj nu så du kan få över 100% exponering mot småbolag, eller är du mes :wink:?

Håller verkligen inte med om att det är godtyckligt med marknadsvikt. Sannerligen inte ens i närheten av lika godtyckligt som något man hittat på själv.

Marknadsvikt är ju där marknaden prissätter alla bolag relativt varandra för att nå reward/risk. En sammanvägning av alla aktiva aktörers värdering, där säljare och köpare möts.

2 gillningar

Har alltid haft svenska småbolag förutom när räntor höjs. Har haft globala fonder sedan Swedbank Technology och nu 100% svenska småbolagsfonder. Cliens, Spiltan, Humle. Börjat köpa fastighetsfonder men är sen på bollen.