Tjena! Ny här i forumet men har likt många ”lurkat” i flera år vilket inneburit att jag blivit lite mindre obildad (hoppas jag). Har bland annat lärt mig att inte investera i lägenhetesbyggen i Turkiet eller skattjakter i Afrika.
Här kommer min diskussionsfråga: I och med att småbolag tenderar att överprestera historiskt.
Hur har ni involverat dessa i era portföljer/strategier?
Hur resonerar ni kring bästa fondvalen (både svensk och global small cap) men även hur ni viktat dessa inom er totala portfölj.
För närvarande är min fördelning som 30-åring med lång sparhorisont (>20 år) följande.
Avanza Global (80%)
Avanza Emerging Markets (10%)
Plus Allabolag Sverige (10%)
Bristen på småbolag gör alltså sin närvaro känd (bortsett från de som då inkluderas i respektive fond listad ovan).
jag gör precis som med alla andra avsteg från globalfonder. Lägger liten del i småbolagsfonder. I mitt fall, har jag dem på Nordnet så Nordnet småbolag och Handelsbanken globala småbolag.
På samma sätt jag jag gjort med lite gruvbolag och investmentbolag för att minska exponering mot AI (eller kanske bara app-lagret i AI)
OBS: Ingen rekommendation. ville bara visa hur jag gör när jag tänker komplementinvestering för att sprida risk. Vissa av dessa har jag nog köpt för dyrt, men dessa ligger i den försäkring jag skall leva på från 2035-2055
glömde vikt: Jag har mycket låg vikt på alla dessa. Småbolag kanske 1-2% av totalen, alla alternativa investments inkl guld och råvaror 2% av portföljen så många skulle tycka “Inte värt att hålla på” - och det är en relevant invändning
Jag brukade ha en globalfond som inkluderar småbolag (SPYI), men jag tycker att den var lite väl dyr (17 bp/år), så numera skippar jag småbolagen. EMH implicerar att småbolag ej överpresterar (efter avgifter), så det har jag svårt att tro att de skulle göra, men det kan nog vara bra att inkludera dem för att komma närmre marknadsvikt, om man kan göra det billigt.
Detta ser ut att snart bli det bästa sättet att inkludera småbolag i portföljen: Vanguard FTSE Global All-Cap UCITS ETF - 0,07 % i avgift
Jag började med ZPRX och ZPRV, men valde senare AVWS eftersom den ger bredare diversifiering och ett mer genomtänkt bolagsurval till nästan identisk avgift.
Yes, funderar också på att byta. Tror jag hittade fonderna i en gammal tråd och det nu finns bättre alternativ
Att få till en vettig marknadsvikt mellan USA och EU är ju knepigt med två separata fonder.