Vanguard FTSE Global All-Cap UCITS ETF - 0,07 % i avgift

Snabbfakta
Index FTSE Global All Cap Index
Exponering Stora, medelstora och små bolag världen över
Avgift 0,07 %
Konkurrens Bredare exponering än WEBN och lägre avgift än SPYI

Vanguard har uppdaterat sitt prospekt, där det framgår att ett antal nya fonder är på gång, bland annat Vanguard FTSE Global All-Cap UCITS ETF.

Den årliga avgiften är 0,07 % (se sida 607) och indexet är FTSE Global All Cap Index vilket motsvarar MSCI ACWI IMI.

Det finns inget lanseringsdatum än och avgiften kan ändras, men lanserar fonden med nuvarande avgift blir den billigare än SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF (SPYI) med sin årliga avgift på 0,17 %.

10 gillningar

Uppdatera gärna om du ser dem dyka upp samt var de går att köpa :slight_smile:

3 gillningar

Låter lockande men eftersom det är en ETF måste man väl räkna med courtage samt valutaväxlingsavgift vid varje köp? Vad blir totalkostnaden per år om man månadsköper?

Jag hade personligen inte månadssparat i ETF:er om det inte handlar om relativt stora belopp (beroende på plattform).

Hos Montrose (Access) är det exempelvis:

• 0,15 % courtage (minst 19 kr)
  • 0,12 % valutaväxlingsavgift
  • Spread som varierar beroende på ETF:ens likviditet och marknadsläge

För att komma över minimicourtaget på 19 kr behöver man handla för ungefär 12 700 kr.

Vid mindre månadsbelopp hade jag hellre handlat kvartalsvis för att minska transaktionskostnaderna. Ett annat alternativ är att månadsspara i en traditionell indexfond och sedan växla över till ETF:er vid större belopp.

1 gillning

Är sämre på Avanza och liknande för icke PB kunder. Kan bli 0,25% var på courtage och växlingsavgift. Gäller att hålla ETF:n i många år för att räkna hem skillnaden då även försäljning kan vara lika dyrt

Ingår transaktionsavgifter i avgiften på 0,07 procent? WEBN har identisk avgift, men med transaktionsavgifter inräknade uppgår den totala avgiften till 0,12 procent.

Nej, fondinterna transaktionskostnader är inte medräknade. Vad jag vet är de enda som kallar dessa för avgifter några svenska banker, så det vore högst förvånande att se dem medräknade i internationella sammanhang.

Detta avser endast den årliga löpande avgiften, eftersom fonden ännu inte har lanserats. Transaktionsavgifterna kan komma att höja den totala kostnaden något under uppbyggnadsfasen, på liknande sätt som för WEBN. När fonden har mognat förväntas dessa kostnader dock minska till marginella nivåer. Detsamma gäller för WEBN.

Formeln för hur många år som krävs för att det ska löna sig får jag till:
(Totala extrakostnader) / (Skillnad i årsavgift)

Så säg att totala extrakostnaderna blir som värst 1% och skillnaden mellan denna ETF och t.ex Lysa är ca 0.2% i årsavgift.

Då får vi: 1% / 0.2% = 5 år

Precis, ville inte ge konkreta siffror då det beror på var och till vilka avgifter man investerar.
Är man på fel ställe skall man definitivt inte köpa och sälja ETF:er ofta även om årsavgiften ser låg ut.