Någon som tagit denna resa och kan berätta mer?
90- 100% Etfer. Månadsparar i en NAVfond för det är smidigare men säljer av det mesta när jag har min årliga rebalansering. På Nordnet måste man ha koll och byta courtageklass själv och man kan bara byta en gång om dagen. Det är väl den enda nedsidan, det och lite transaktionskostnader. Fantastiskt utbud. Köper man fonder så kostar nishfonder flera gånger mer än en nishEtf t.ex småbolagsEtfer/NAVfonder och man tvingas på ESGfonder för det är det ända som finns.
I princip uteslutande ETF:er. Bredare, billigare på lång sikt. Inget ESG.
WEBN, SPYL och LYP6 favoriterna.
Ser att Avanza numera erbjuder Amundi MSCI World (2x) Leveraged UCITS ETF Acc
Jag funderar på om det skulle kunna vara intressant att ha en liten andel (några procent) av portföljen i den – eller om det i praktiken bara innebär onödig risk i förhållande till den potentiella avkastningen?
Någon som har tittat närmare på den här typen av hävstångs-ETF:er på lång sikt?
Det är omdebatterat. Det har varit flera långa och matte-tunga diskussioner om fonder med inbyggd hävstång här på forumet, se t ex dessa tre trådar:
Jag tror att slutsatsen är att det är rätt tveksamt om detta lönar sig, mest på grund av att den högre avgiften brukar bromsa såpass mycket.
Om man vill använda hävstång så är det nog säkrare att göra det på en mer diversierad portfölj, se Zinos tråd om allvädersportföljen:
Jämför den desa europaetfer. Det har varit en tjurmarknad för hela deras livstid men ändå så ser etfen med hävstång inte så intressant ut i dess utveckling, även om man väljer 2008 gfc-dippen som startdatum (om jag nu visste hur man väljer startdatum i mobilversionen). De följer liknande index också.
Låna själv och investera tex med portföljkredit för kostnader volatility decay sänker ofta hävstångsfonders utveckling.
Amundi EURO STOXX 50 Daily (2x) Leveraged UCITS ETF Acc
Amundi Euro Stoxx 50 II UCITS ETF Acc
Dessa kommenterar har inget med trådens fråga att göra, så onödigt att ni “hijacka” den.
Att framtiden följer liknande utveckling är såklart osannolik.
Jämför den desa europaetfer. Det har varit en tjurmarknad för hela deras livstid men ändå så ser etfen med hävstång inte så intressant ut i dess utveckling, även om man väljer 2008 gfc-dippen som startdatum (om jag nu visste hur man väljer startdatum i mobilversionen). De följer liknande index också.
Låna själv och investera tex med portföljkredit för kostnader volatility decay sänker ofta hävstångsfonders utveckling.
Amundi EURO STOXX 50 Daily (2x) Leveraged UCITS ETF Acc
Amundi Euro Stoxx 50 II UCITS ETF Acc
Hur som helst så har ETF:er både fördelar och nackdelar. Majoriteten av ETF:er har lägre årlig avgift än fonder samt ett mycket större utbud. ETF:er handlas på börsen och innebär att både handel och kurs är i realtid, till skillnad från fonder där handel kan ta några dagar och kursen uppdateras dagligen.
Nackdelarna är att man betalar courtage och oftast en valutaväxlingsavgift (de flesta är noterade i EUR), samt en liten spread, det vill säga skillnaden mellan köp- och säljkursen. Det gör att du köper något dyrare och säljer något billigare än mittpriset, men skillnaden är vanligtvis marginell för likvida ETF:er.
Själv har jag helt gått över till ETF:er i mitt privata sparande, men det är inte nödvändigtvis bättre eller sämre än traditionella fonder. Valet beror på din strategi och mål med portföljen. Det går även bra att blanda ETF:er och traditionella fonder. ![]()
Dessa kommenterar har inget med trådens fråga att göra, så onödigt att ni “hijacka” den.
Sorry ![]()
Har kollat på det i veckan och landat i följande
Tycker det ser lockande ut men en stor nackdel/fördel är att köp/sälj behöver göras med lite större summor för att inte courtage och växling ska bli en för stor andel.
Men ETF för långtidsförvaring helt klart ![]()
Har någon beräknat hur mycket det i långa loppet kostar med courtage/växling/spread? Bäst att köra acc eller dist? Den där all world ETF:en från vanguard ser ju redigt schysst ut.
Acc är bäst om du inte tycker det är motiverande med utdelning eller behöver visst kassaflöde från dina investeringar.
Om vi räknar på Avanza /Nordnet högsta courtage på 0,25%
WEBN mot Storebrand Global All Countries
0,25% courtage x 2
0,25% valutaväxling x 2
1% totalt i köp och sälj
Skillnad årlig avgift 0,31% - 0,07% =0,24 %
1 / 0,24 =4,167 år
SPYL mot valfri USA-fond
Samma 1% i köp och sälj
0,20% - 0,03%=0,17 %
1 / 0,17 =5,882 år
Har du lägre växling och courtage blir det såklart bättre med ETF. ETF:erna ovan är rena och har ingen uteslutning. Ska man vara riktigt noggrann ska man räkna med avkastning på courtage och växling man gjorde vid köp samt att vanliga fonder har en del likvider för att hantera in och utflöden, dvs ej investerade.
För egen del har jag gått över till Montrose för ETFer. Betydligt bättre courtage och valutaväxlingsavgift för min del.
Jag bytte från Avanza Global till WEBN på IBKR när den förra bytte inriktning häromåret. Jag rekommenderar att kolla i orderdjupet för att se vilken spread man får. Jag flyttade en liten bit i taget för att minimera valutarisk, och detta ledde också till lägre spread.
Orderdjupet kan ge en fingervisning men är ofta missvisande för ETF:er eftersom det bara visar synlig likviditet på just den handelsplatsen. Den verkliga likviditeten ligger hos market makers som håller priset nära fondens NAV. Lägg en limitorder nära mittkursen så får du i regel en bra affär utan att betala onödigt mycket spread.
Vill man veta mer exakt vad man kan förvänta sig för spread på en ETF kan man gå in på börsens hemsida och söka på den, i detta fall Xetra. Amundi Prime All Country World UCITS ETF Acc ETF | ETF151 | IE0003XJA0J9 | Price
7.23 betyder att den genomsnittliga roundtrip-kostnaden (köp + sälj) för 100 000€ är 0,0723% totalt. Dvs ungefär 0,036% enkel spread. Det är extremt bra och finns ingen anledning att dela upp i mindre poster, blir bara högre courtage då.
Jag har bytt från dnb global indeks och avanza em till WEBN på Montrose. Med prisklass premium är courtage 0.10 och växlingsavgift 0.10 med. Det går säkert att få till ännu billigare med valutakonto och ännu lägre courtage på någon annan nätmäklare. Uppskattar att ha både utvecklade marknader och tillväxtmarknader i samma innehav så att proportionerna balanseras efter marknadsvikt. Transaktionskostnader tillkommer jämfört med fonder, men löpande kostnader är ju lägre. Just Montrose har minimicourtage 1kr på ett gäng ETF:er, bland annat WEBN, så där är det inga problem att månadsspara i mindre summor. Sen går det ju inte att veta hur länge det erbjudandet varar. I övrigt är ju en nackdel att det oftast finns ett minimicourtaget för köp vilket gör att man måste handla i rätt stora summor för att inte betala mer än nödvändigt, detta gäller i alla fall Montrose och Avanza. Minimicourtage för xetra är på är 19 sek, så om du t.ex. skulle vilja handla VWCE skulle du behöva köpa för 20 000 sek åt gången för att få det ska motsvara 0.10. Samtidigt som transaktionskostnaderna är negativa av uppenbara skäl upplever jag att de kan ha en psykologiskt hjälpsam “pill-dämpande” effekt. Nu när jag betalat courtage och växlingsavgift vill jag ju ogärna sälja förrän om åtminstone 5-7 år!
Samtidigt som transaktionskostnaderna är negativa av uppenbara skäl upplever jag att de kan ha en psykologiskt hjälpsam “pill-dämpande” effekt. Nu när jag betalat courtage och växlingsavgift vill jag ju ogärna sälja förrän om åtminstone 5-7 år!
Håller med om detta, lite mindre pill med ETF för att det just kostar
Minimicourtage för xetra är på är 39 sek
Det är väl 19 kr i minimicourtage?
Du har rätt! Slarvigt av mig, 19 sek är det.
Inga mer som har hoppat över?