Jag har haft en hel del spännande samtal med Emil Nordström och hans kollega Johan Kruse från Carnegie som precis lanserat sin fond “Carnegie Global Plus” som jag tycker är intressant (men inte äger då den bara finns på Skandia i skrivande stund, inte på Avanza eller andra ställen).
I grunden är den väldigt lik Nordnets fond Nordnet 125 men den har lite annorlunda konstruktion och högre hävstång. Konstruktionen är inte helt olik Captors räntefonder för er som kommer ihåg det avsnittet. Finns just nu bara begränsat med info på fondens hemsida:
Jag tänker att vi ska bjuda in honom till podden för att prata bland annat:
teorin bakom fonden (han är också teknisk fysiker / matematiker)
hur AP7 som var först med samma idé numer har förändrats (till det sämre)
belåning över ens sparkarriär (livscykel) och hur det faktiskt sänker totalrisken (=ta risk tidigt och sänk den senare) och att det är extra viktigt vid långsiktigt sparande i tjänstepension.
hans observationer kring hur vi i Sverige som investerar på en global marknad många gånger kan få uppgången med hjälp av hävstången samtidigt som vi inte betalar hela priset för nedgången till följd av den svenska valutan. Trots 40% belåning är den fortfarande bara rankad som en KIID-5:a.
Vad tänker du? Vad borde vi ta upp mer?
PS. Ja, innan protesterna kommer. Jag kommer ta upp ESG-screeningen som vi inte är fans av i forumet. Totalkostnaden ligger på ca 1% (inkl belåningskostnaden) så det kommer vi också ta upp.
OBS! För tydlighetens skull: jag har INTE fått någon ersättning för detta inlägg trots påstående i tråden. Jag tycker att fonden är intressant lösning för en tjänstepension och har lagt en del av min och Carolines TJP:er i den. Om jag gör en betald överenskommelse med Emil och Johan som driver fonden så kommer jag tydligt säga det eftersom det är något som lagen kräver av både mig och Carnegie.
Mycket bra om ni har tid, gå gärna lite djupare in på det här jäkla ESG. Inkluderar de i EM, eller är de som alla andra som godtyckligt exkluderar det?
Det är så sjukt tråkigt att alla fondbolag springer ner sig i greenwashingträsket. Det är en total nogo för mig med denna fonden. Som annars trots avgiften kunde varit intressant. Men de kanske inte vill ha mina pengar…
Tänk på att ta hänsyn för hur stor exponeringen är när du tittar på avgiften. Med hävstång får du marknadsexponering som är högre än 100%. Så du hade behövt sätta mer pengar i en fond utan hävstång för samma exponering → effektivt fler kronor i avgift för samma mängd marknadsexponering.
Notera att Amundi ETF har en daglig hävstång vilket gör att den beter sig som ett Bull/Bear cert eller ETF, se även Avanza beskrivning för hur hävstången fungerar under olika marknadsförhållanden.
Nordnet Global Index 125 justerar hävstången månadsvis med mindre urholkning över tiden, oklart vad som gäller för den här Carnegie fonden, hoppas att det är mer likt Nordnets upplägg.
Väntar med spänning på den dagen när allt är ESG, ska man köpa enskilda aktier i 1500 bolag ? äh vänta kanske kommer exxon mobile bli det nya Nvidia? Elbilen dör (igen) och bensinaren tar över världen. Kanske är A.I bara en fluga som flyger iväg? Men forskningen säger … äh skit i forskningen min spåkula är bäst!
Intressant! Vad finns för för för-/nackdelar att köpa fonden på Skandia istället för direkt på Carnegie, förutsatt att man inte har konto hos någon av dessa sedan tidigare?