Carnegie Global Plus | En ny globalfond med hävstång för t.ex. pension

Exkluderar EM: The MSCI World Climate Paris Aligned Index is based on the MSCI World Index, its parent index, and includes large and mid-cap securities across Developed Markets (DM) countries tagit fråm MSCIs egen förklaring :wink:

Synnerligen bra fråga. Det vill jag veta också.

1 gillning

Ngn som vet om det finns fler fonder hos Avanza som har en aktieexponering högre än 100%?

På vilket sätt har den blivit sämre?

3 gillningar

Skillnader samt för- och nackdelar jämfört med att använda värdepapperskredit och köra på en mkt billigare och bredare global indexfond?

2 gillningar

40% hävstång känns ju rejält. Lite för rejält… vad händer med fondens upplåningskostnader vid ett börsras på 50%?

Det som lockar är såklart att man vill få hävstång i sitt pensionssparande där det annars är svårt att få till.

2 gillningar

Fördelar/nackdelar denna kontra Nordnet Global Index 125 skulle jag vilja veta mer om. Rimligtvis har man på Carnegie sonderat marknaden och upptäckt att här finns det en lucka att täppa till ;). Index som denna följer verkar vara mer balanserad än ESG Leaders som NN fonden följer, men jag skulle vilja veta mer om totalkostnaden, urholkningseffekter, källskatt mm.

Eftersom några av oss är nyfikna på fonden redan nu fick jag lite hjälp av @Andre_Granstrom på gårdagens Patreon FikaTillsammans. Nedan följer således några frågor och svar från Emil Nordström som förvaltar fonden.

Fråga 1. Jämförelseindex

Fråga 2. Om terminerna som används

Fråga 3. Om antalet bolag man får exponering mot

Fråga 4. Om Volatila tider & för mycket inflöde

Fråga 5. Om utdelning

Övriga frågor

Ingår räntan för hävstången i totala avgiften på 0.97?

Hur stor är belåningskostnaden?

En stor inriktning är valet att ha hållberhet, hur tänker ni kring det?

7 gillningar

Detta stämmer alltså inte med det senaste tillägget från @janbolmeson

Tråkig, för att det lät ju för bra. Då är frågan vad den totala avgiften inkl. hävstång ligger på?

7 gillningar

Är det detta som menas med SOFR?

4.84% on September 24, 2024

Om ja på ovan. Tänker jag rätt på nedan?

0,97% + (40% × 4,84%) = 0,97% + 1,936% = 2,906%

Om ja på ovan. :laughing: Är det då en rimlig/inte orimlig/orimlig/rånerimlig totalkostnad?

4 gillningar

Vad är påståendet som är felaktigt?

1 gillning
1 gillning

Söker man hos Avanza via fondlistan så kunde man ej hitta “Carnegie Global Plus A”

Tack för researchen! Undrar jag med angående om detta exempel stämmer.

@Anonym , konstigt att du inte hittade den hos Avanza. Jag hittar den där utan problem

Fonden finns även hos Nordnet

Jag har mailat Avanza om belåningsvärdet på fonden då de nu har 0% medans Nordnet har 85%

Tror det syftas på att du hävdade att den totala avgiften är på runt 1% inklusive hävstång. Men då räntan på hävstången idagsläget är på ~5% så kommer räntan på hävstången att vara mer än 1% i kostnad. Nordnet125 har också SOFR som hävstångsränta så står lite mer om detta i den tråden.

1 gillning

Hej,

Jag tror du tänker fel. Om jag förstått det rätt: Fonden får exponering via terminer. Då terminer betalas på slutdagen går du in med pengar/säkra värdepapper som en “handpenning/säkerhet”. Så du kan med en mycket mindre insats få större exponering i terminskontrakt. Så de 4,84% blir inte på 40%. Du rullar antagligen terminskontrakten för att slippa en eventuell clearing, då det kräver mer eget kapital än vad fonden har att allokera.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

6 gillningar

Exakt så! Återkommer med Emils svar senare ikväll. Kostnaden är inte 40% * 4,94%.

1 gillning

Big no no för mig. Väljer Mycket hellre DNB global med vanlig belåning.

Absolut ett alternativ, men fungerar tex inte i tjänstepension som jag upplever är främsta scenariot för fonden. (Dvs belåning är inte möjlig i tjänstepension)