Jag förstår helt tänket bakom att vilja ha hävstång i nedgång, utan att behöva ta lån. Men det är värt att titta lite närmare på vad man faktiskt betalar för – för produkter som Nordnet Global Index 125 ser rätt oskyldiga ut på ytan.
Den kostar 0,75 % i synlig avgift, men använder syntetisk hävstång via derivat. Det innebär att du indirekt betalar ränta, ofta baserat på SOFR + spread, vilket just nu ligger runt 5,5–5,8 %. Den kostnaden syns inte som en avgift, men ligger inbäddad i fondens avkastning. Fonden rebalanserar till 1,25x en gång i månaden, vilket är bättre än daglig reset – men urholkningseffekten i volatila marknader finns fortfarande där, bara i lite mildare form. Det landar i en verklig kostnad på kanske 6–8 % per år.
Om man i stället belånar t.ex. DNB Global med 25 % via Superlånet (4,7 % ränta) blir den nominella kostnaden 1,18 % av portföljen. Efter ränteavdrag (30 %) landar det snarare på 0,82 %. Lägg till fondavgiften på 0,20 % så är du nere på runt 1,0–1,1 % i total effektiv kostnad. Betydligt billigare än den syntetiska lösningen, och med betydligt högre transparens.
Och här blir det rätt tydligt: om den förväntade avkastningen på global index är runt 7 % per år, så borde en fond med 1,25x hävstång i teorin ge typ 8,75 %. Men om du betalar 6–8 % för att få den effekten, då finns det inte mycket kvar. Du tar alltså mer risk, får större svängningar, men får i bästa fall samma avkastning – och i värsta fall mindre. Det är där jag blir tveksam. Det är en konstruktion som känns trygg på ytan men som inte håller ihop när man räknar på det.
För egen del hade jag hellre valt vanlig globalfond + kontrollerad belåning, om jag nu verkligen ville ha hävstång. Och ibland är det mest långsiktiga man kan göra bara att fortsätta månadsspara som vanligt. Hävstång är inte ett måste, bara för att börsen gått ner.
Om man istället vill höja förväntad avkastning utan att skruva upp risken nämnvärt, kan det vara värt att titta på att lägga till en dos Small Cap Value i portföljen. Det har historiskt gett en tydlig riskjusterad premie, särskilt i långsiktiga strategier, och kräver varken lån eller derivat.
Dock går åsikterna lite isär här på forumet om vad som är ”bäst”, eller vad säger ni @janbolmeson och @Zino ?