Min långsiktiga strategi - DNB Global Indeks S 125

Hej, forumet!

Jag tänkte skriva av mig lite av mina tankar och den strategin som jag har nu hållit på “koka upp” ett tag som jag nu förverkligat och ska försöka hålla mig till så länge som möjligt, trots sina möjliga brister.

Fästmön är ju trött på att höra om mer ekonomiprat härhemma, trots att hon uppskattar det hela jättemycket så man slipper gissa sig fram till saker och ting så det är ju en självklar win där, men ni får vara min publik idag. :sweat_smile:

Jag har nu sparat i ett par år och provat mig på i stort sett alla möjliga plattformar, inkl. sparrobotar. Det har varit lärorikt, men jag tänkte att jag kunde ändå göra det lite bättre fast ändå så otroligt okomplicerat som möjligt, för att faktiskt kunna hålla mig disciplinerad långsiktigt.

Det jag landade på är något jag kallar för “DNB Global Indeks S 125”, dvs en enfondsportfölj som man håller mer eller mindre permanent 1,25x hävstång på dvs runt 20% belåning (nivå 2) på Avanza.

Det är någorlunda automatiserat också med hjälp av 3 månadssparanden:

1. Vanliga månadssparandet från lönekontot som köper fonden den 25:e.
  2. Månadssparandet som dras från ISK-kontot direkt, dvs från värdepapperskrediten och utökar lånet den 25:e.
  3. Månadssparandet som dras från lönekontot till ISK-kontot för att betala av räntan för krediten den 28:e.

Man får justera ovan belopp lite då och då.

Till min hjälp så har jag några kalkylark som hjälper mig att hålla koll på vår ekonomi var för sig och även då på portföljen. Siffrorna är verkliga för vårt hushåll just nu, baserat på senaste 6-mån.

Ekonomi - offentlig version

Här får man då överblick över både gemensamma och personliga utgifter på första bladet “Indata”.

Andra bladet “Budget” ser man hur pengarna fördelas och vad man har kvar beroende på vad man har knappat in i första bladet.

“Värdepapperskredit” håller koll på ISK-kontot och belåningen samt räknar ut hur mycket man ska fylla på.

Övriga bladen i dokumentet är för lite större/övriga överblick.

Till denna så har jag även försökt skriva ihop en gameplan eller en s.k regelbok så jag inte glömmer hur jag tänkt eller avviker till någon ny “framgångskoncept”:

Regeltavla – DNB Global + låg hävstång

I den här filen nedan så har jag gjort några olika simuleringar på olika utfall och även gjort ett försök på Monte Carlo, trots att jag inte är så bra på det, men det ger en liten indikation ändå.

Simulering - offentlig version

Vill man använda dessa som en mall och kunna redigera, så går det bra att klicka på “Arkiv” → ”Kopiera” och redigera på sin egen kammare.

Med allt detta sagt, så är ju då målet att hålla det enkelt, billigt och tråkigt, men effektivt i längden med en liten spice av hävstång när man ändå är någorlunda ung. :hot_pepper:

Allt kan hända och vända i livet, men man får hålla någon slags riktning ändå och det är ju syftet med ovan.

Vad tycker ni? Är det vettigt eller är jag knäpp i huvudet? :sweat_smile:

3 gillningar

Tycker det ser mycket vettigt ut. Kör i vind!

2 gillningar

Tack, den stora utmaningen nu framöver är att inte avvika från kursen. :sailboat:

Som tur eller otur så är man väldigt påhittig när hjärnan går i varv emellanåt. :nerd_face:

2 gillningar

Najs med 25% hävstång! Men jag förstår inte varför du ska göra tre olika insättningar, varför kör du inte bara med en insättning?

Fundera några gånger till på strategin vid nedgångar och konsekvenserna av den. Jag kan inte säga vad som är rätt för dig, men att öka belåningen (i SEK) i uppgång och amortera vid en större nedgång gör att du har större drawdowns (pga belåning) och mindre investerat kapital just när förväntad framtida avkastning är som högst (efter nedgång).

2 gillningar

Se listan ovanför bilden, den första är från bankkontot, dvs cash. Den andra är från kreditpotten - i och med att man gör månadsvisa instättningar så ökar värdet på portföljen och då ökar man även på belåningen men håller den inom ramarna för överbelåning. Den tredje är ju betalningen för räntan på värdepapperskrediten som man betalar just efter att första två har dragits, för annars skulle de pengarna användas upp till fondköpet. Syftet med den sista insättningen är att skippa ränta-på-ränta effekten på krediten.

Fair enough, det blir i längden en procyklisk hävstång som eventuellt kan i teorin ge större drawdowns, men fokuset här är mer hands off set and forget typ. Börsen ger mig tillräckligt mycket ångest som den redan är - min prio ligger mer på riskkontroll och råkar börsen dippa den 25:e så genomför jag köpet med kontanter oavsett, men har ändå kontrollen att pausa/hoppa över krediten om jag så vill eller om min LTV inte tillåter det.

Tolka det som utbyte av lägre sannolikhet för “fel vid fel tidpunkt” mot något lägre förväntad avkastning eller så intalar jag mig bara det. :sweat_smile:

1 gillning

Är jag knäpp? Hittar inte fonden på avanza. Men dina skärmdumpar ser ut som avanza?

Fonden är den folkkära DNB Global Indeks S som jag tillämpar hävstång på själv med hjälp av värdepapperskredit. :blush:

Tell me about it!

Det kan vara bra att återkommande påminna sig om att framgångsreceptet kan summeras med två enkla ord: Do nothing.

https://www.morningstar.com/funds/these-fund-managers-couldve-gone-fishin-earned-double-return

3 gillningar

Jaha, jag förstår.

Ja men då är det så jag gör också, typ. Har lejonparten i DNB global indeks och har knappt 20 % belåning för att ha lite marginal till gränsen för ökad ränta.

1 gillning

Härligt att höra att vi kör på en liknande strategi. Hur länge har du kört på det?

Kul! Ser fram emot uppdateringar :folded_hands:

1 gillning

Att belåna är ett sätt att öka risken (som troligen hänger ihop med avkastningen enl viss forskning).

Jag har inte belånat men i perioder har jag ökat risken med högavkastande teknikfonder (Nordnet Teknologi eller Swed Ro Technology).

En portfölj med två tillgångar skulle på likartat sätt kunna öka din risk/avkastning:

• Swe Ro Technology
  • EXUS (globalfond utan USA).
2 gillningar

Hoppar in med en fråga, ser att vissa har flertalet globala indexfonder. Tex DNB, Avanza Global och LF. Vad är syftet med det?

Troligen okunskap, detta gäller som vanligt:

1 gillning

För mig är spelplanen enkel: bredd + liten hävstång, inga spetsiga bets med lån. I uppgång tänker jag låta tåget rulla, i sämre tider skruvar jag ner krediten och fortsätter köpa kontant.

Jag jagar inte “perfekta” träffar(ohållbart över tid) utan jag vill ha en motor som tuffar på och en risknivå som gör att jag faktiskt håller kursen. Vill jag krydda gör jag det litet och kontant, som t.ex senast med Verisure IPO med en snabb teckna-sälj.

Resten får marknaden sköta själv över tid.

Tackar för inspelet :raising_hands:

Menade inte till TS utan mest för min egen kunskap. Tack

1 gillning

Hej, bara en grej.

Den tredje betalningen för att betala räntan. Jag tror inte att den ska in på ISK-kontot för då räknas den med i det årliga skattunderlaget.

Jag är ganska säker på att belåningen sker från ett kreditkonto med ISK-kontot som säkerhet. Så låt inte din räntebetalning gå via ISK-kontot utan betala direkt in på kreditkonto eller gå via vanligt aktie- och fondkonto om det inte går att göra externa insättningar direkt till kreditkonto.

Det kanske redan är så du gör men tänkte ändå lyfta det iom du skriver att räntebetalningen sätts in på ISK-kontot.

Kanske är småpengar i sammanhanget men ändå, samt undviker eventuell manuell överföring från ISK till kreditkontot om du istället kan betala in direkt till kreditkontot.

2 gillningar

Hej o tack! Snyggt fångat, jag har bara kört med detta upplägg i nästan en hel månad men jag har ställt frågan direkt till Avanza.

Just nu verkar inte det vara möjligt att göra en direktinsättning till kreditkontot, då kontot inte syns i den vyn, men intern överföring från AF till kreditkontot går bra så i värsta fall gör jag så istället, men som sagt ställde frågan och bad samtidigt att göra det kontot synligt och möjliggöra direkta insättningar dit.

Får se vad de säger, återkommer!