Så är det. Vill man laborera så kan man skapa bra allvädersportföljer med belåning.
Avanzas portföljbelåning upp till 10% som @Pannkaka nämnde en no-brainer att använda om man ändå har dyrare lån vid sidan av än 1,99%. Rent matematiskt, dvs.
Men sedan är ju alla lån på sin balansräkning redan en belåning av den totala ekonomin. Oftast bolånet i Sverige.
Kul synsätt angående lånen utanför depån! Så för varje hundralapp så är egentligen en del av det belåning från CSN etc?
Angående de nio procenten, har du gått plus på det över tid eller har det skapat någon form av problem vid något tillfälle? Alltifrån faktiska förluster till allmänt mentalt mående/stress?
Jag har 9 % för att vid mer än 10 % belåning så ökar räntan. Från 1,99 % till 3,99 % tror jag. Kom ihåg att du får ränteavdrag på den här räntan också.
Ja, eftersom mina fonder gått plus så har jag ju gått plus på att ha belåning. Jag har dock inte hållit koll på det, man kan ju välja att typ köpa en egen fond för sin kredit antar jag, men det har jag inte brytt mig om. Någon gång har jag råkat låna lite nära gränsen så det har stuckit över roll 3,99 % ränta över någon dag, men är det lite tas det ju ikapp, eller så kan man sälja lite (eller sätta in lite pengar) för att komma till rätt nivå igen om man vill.
Har inte mått dåligt över det alls, gör man det kanske man ska skita i det. Men så länge du är på låga nivåer så är det ju väldigt enkelt att ta sig ur det också.
Det beror väl egentligen på att du “slår index” genom att jämföra med fel index. Har du hävstång måste du också jämföra med ett index med hävstång, för att ta hänsyn till risken och rörelsemönster. Eller?
Med belåning ökar du både portföljens avkastning när det går upp
och den negativa volatiliteten i nedgångar.
I nedgång blir urgröpningen större och svårare att återhämta.
Jag har hellre Nordnets Teknologi Index fond för högre avkastning än att belåna en globalfond.
Detta är ju helt korrekt ur ett hävstångsperspektiv. En viktig skillnad är dock att du inte kan bli tvångsinlöst när det inte är själv värdepappren som är belånade. Det finns då alltså ingen ”risk for ruin” så länge portföljen inte faller 100% och du kan sitta kvar. Så risken ser lite annorlunda ut.
Detta är väl ej i reala termer eller hur man skall utrycka sig. utan mer räknat i procent som är super lurigt kontra vekligheten. Men visst kan man se det som sanning och det är det också beroende på syn sett.
Det viktiga är väl att indexfonden med belåning inte nollställer sin belåning med jämna mellanrum för då får du en Urgröpnings effekt på riktigt då förlusterna realiseras ovanpå varandra i en långvarig nedgång. Jag vet inte hur dessa belånade fonder fungerar.
Jag tycker inte man skall vara så rädd för en portfölj belåning på säg 10% om du har massa index. går markanden kasst så borde borde den återhämta sig till normal läget så fort ekonomin normaliseras oavsett procent hit och dit. sitter du still så borde det blir bra till slut. jag känner bara till två undantag i någorlunda närtid där det tog tid: Japan 30år. USA 10år. finns säkert fler fall men inte så vanligt i alla fall
Risk för Tvångsinlösen vid 10% belåning är Väldigt liten och då har vi nog större problem att ta tag i en våra stackars portföljer