Tröttnade på räntebärande

Jag tröttnade på att räntefonderna i min ISK inte gått bra på länge och inte heller återhämtar sig nu så jag sålde. Nu har jag 115k att köpa fonder hos Nordea för. Min bankman sa att jag skulle höja risken något. Några förslag på en något högre risk? Sparhorisont är 15 år.

1 gillning

Länsförsäkringar Global Indexnära? Det är runt 10% av portföljen.

Första tipset är att sluta försöka marknadstajma. Speciellt räntor/aktier genom att titta på historik så.

Kapitalmarknaderna är sammankopplade.

Andra är att börja titta på risknivå som är lämplig helt oberoende av hur det gått tidigare. Sen exponera dig efter den fördelningen av aktier(indexfonder)/räntor(räntefonder).

3 gillningar

Det var inte ett försök att tajma. Jag vill höja risken.

2 gillningar

Finns ju branscher som fått ta mycket stryk nu med höga räntor.
Smart att höja risken, med så lång sparhorisont.
Finns ju bra branschfonder om du inte vill köra på aktier.
Är det hela kapitalet ska du nog diversifiera så inte alla äggen hamnar i samma korg.

Här finns lite inspiration:

2 gillningar

Det är ca 10%. Jag har en del dyra Nordeafonder kvar men de går så bra att jag inte tänker byta.

Givet att du skriver att du “tröttnat på att de inte ger något” så låter det som om du marknadstajmar din risknivå. Helt enkelt är ett par eller 10 års historik olämplig att använda som beslutsgrund.

2 gillningar

Länsförsäkringar global index 100% :person_tipping_hand: . Vad ska du med räntor i portföljen på 15 årssikt :+1: ? Kortsiktigt sparkonto :person_tipping_hand:

2 gillningar

Behöver inte alls vara fel att omvärdera, speciellt inte när du skriver sparhorisont 15år.
Är beslutet väl genomtänkt och ej förhastat, ska du givetvis sondera vard du vill ha dina pengar.

Hej,

Vill inte vara negativ. Men du sålde i det sämsta läget för räntefonder i min mening. Räntorna ökar från ett nolllränteläge och då rasar räntefonderna. Därför är de verkligen på ”botten” nu. Så inte rätt läge att sälja. Vad var det för räntefonder?

Det tar i alla fall ett par år innan du ser ett ordentligt uppsving på räntefonderna.

Just nu är aktiemarknaden högt värderad. Så i mina ögon har du sålt på botten och köpt på toppen. Vi vet inte facit än. Men i dessa tider, så hade jag inte gjort så drastiska ändringar.

Det verkar som att du enbart utgått från historiken och sen tagit beslut efter det, eller har jag fel?

Jag kan inte tänka mig att de lågvärderade räntor kommer ge mer avkastning än aktie index på 15 årssikt :grin:

3 gillningar

Räntefonderna är lätt min sämta investering. Jag slutade lycligtvis öka mitt innehav från att avsatt 18% av månadsinsättningen för ett par år sen. Nu var de bara 10% av totalen.

Ja, bankkillen sa något liknande men tyckte det borde hänt något redan och sa att jag skulle höja risken. Räntefonder tar tid på sig att återhämta sig ändå så frågan är om jag ens kommit mycket över under spartiden om jag behållit dem. Chansar hellre på nåt annat.

Kom ihåg att det inte går att värdera beslutet genom att titta på resultatet. Tycker du borde göra som @Nightowl föreslår. Sätt en risknivå aktier/räntor du behöver för att nå ditt mål, och behåll den sedan tills du omvärderar antingen målet eller sparhorisonten. Lathund:

4 gillningar

Den var ju bra

Det är det du ska byta till Länsförsäkringar global index :person_tipping_hand:. På 15 årssikt kommer de ha det tufft slå billig global indexfond hur mycket bra de går idag :+1: . Nordeas Rådgivare gillar de eller hur Nordeas dyra fonder att du ska behålla ?

1 gillning

Bra lathund med tre olika perspektiv :+1:

Varifrån är den?

1 gillning

https://www.amazon.com/Rational-Investing-Irrational-Times-Mistakes/dp/0312291302

2 gillningar

Ja så klart. Det är bara dumt att jämföra räntefonder med aktier. De har helt olika syften i en portfölj. Så självklart kommer aktier slå räntefonder.

Men syftet med räntefonderna var troligtvis att minska volatiliteten och risken i portföljen. Att flytta över räntefonderna till aktiedelen är klokt i en börskrasch då man sitter med torrt krut. Just nu är räntemarknaden absolut inte torrt krut :ok_hand: