Hur fördela 4 miljoner? Aktier/räntefonder

Hej!

Önskar lite feedback från er proffs. Har fått “hjälp” av Söderberg & Partners som jag tackat nej till och hade nyligen ett rådgivande möte med vår bank. Men litar nog mer på detta forum än dom…

Vi har 4 miljoner kronor som vi ska investera i aktier och/eller räntefonder. Det är inga pengar vi tänker använda snart, så minst 5 års sparhorisont men tanken är att de ska få ligga längre än så även om vi kanske kommer vilja plocka ut något då och då. Om 5 år kommer dessutom ytterligare ca 4 miljoner som även dom ska investeras.

Det första förslaget vi fick från vår bank var en fördelning på 80/20 i aktier/räntefonder med en avgift på 0.86. Efter lite diskussioner ändrade dom till 90/10 med en avgift på 0.43.

Vi är helt nybörjare men har ändå tittat runt lite här, och vår egna tanke är
70% i DNB global indeks alternativt LF Global index
15% Plus Allabolag
5% LF tillväxtmarknad
5% AMF räntefond kort
5% AMF räntefond mix
Om vi räknat rätt skulle det bli med en avgift på ca 0.22.

Spontana tankar?! Ska vi strunta i vår amatöridé och lyssna på banken?

Tack på förhand!

3 gillningar

Hej och välkommen till forumet! :slightly_smiling_face:

Grattis till en fin situation! :+1:

Jag tycker erat egna portföljförslag ser väldigt bra ut! Billigt och brett. Det ni kanske ska fundera på är om ni verkligen behöver ha så hög risk som 90/10 när det kommer sättas in så mycket pengar och om ni dessutom inte verkar hundra på att sparhorisonten är längre än 5 år, i kombination med att du nämner att ni kanske kommer plocka ut lite då och då?

Jag tycker att en 70/30-80/20 portfölj låter mer rimligt.

Vad gäller valet av fonder så har jag egentligen inget att anmärka på erst egna förslag. Det enda jag möjligen skulle ändra vore att byta räntefonderna mot Captor Iris Bond som är en riktigt lång räntefond med låg kreditrisk. Den ger bättre diversifiering enligt mig mot aktierna eftersom den har lägre korrelation samt kan växeldra lite bättre i en aktietung portfölj.

2 gillningar

Tusen tack! Känns helt galet att ens skriva om dessa summor (ingen av oss kommer från pengar men har haft tur).

Tack för feedbacken. Vi har funderat på Captor Iris Bond! Med anledning av din tanke om lite omfördelning aktier/räntefonder - skulle du då tänkt att det bästa vore att satsa alla % (20-30) i just Captor, eller bör vi fördela dessa på fler?

Jag skulle vilja veta mer om ert liv i övrigt och hur ni tänker kring pengarna på längre sikt?

Ert portföljförslag ser vettigt ut, men det viktigaste för att placera pengar är ju sparhorisont och risktolerans, så det är ju svårt att ge mer specifika råd.

3 gillningar

Alternativ är att öppna ett sparande hos Lysa och svara på deras frågor för att se vilken fördelning du får mellan aktiefonder och räntefonder.

5 gillningar

Om det blir en försiktigare portfölj med 30% räntor eller mer så hade jag kanske även övervägt Danske invest globala realräntor. Typ 50/50 mellan den och Iris. Då får man även lite skydd mot oväntad inflation.

Så hälften nominella statsobligationer och hälften reala.

2 gillningar

Hur såg bankens rekommenderade portfölj ut?

1 gillning

Tack för svar!
Under 40, 3 hemmaboende barn. Tänker framför allt att dessa pengar ska hjälpa oss att gå ner i tid och inte arbeta 100% resten av livet. Samtidigt gillar vi våra arbeten, så handlar kanske mer om guldkant på tillvaron under medelåldern och framåt, kunna hjälpa barnen vid behov. Vår tillvaro hänger inte på dessa pengar varför åtminstone jag känner att vi har en rätt så hög risktolerans, men såklart hade man fått ont i magen om alla pengar försvann.

1 gillning

Tack för tips! Ska pröva detta!

Hade inte tittat på danske invest, så tack för det tipset! Känns ju alltid skönt att sprida ut risken lite… ska också läsa på om nominella resp. reala statobligationer - är total nybörjare! :sweat_smile: :see_no_evil:

Oj, varför citettecknen? Hade de dålig hjälp? Jag är i en liknande sits så dina erfarenheter hittills besparar ju mig en del möda.

Första förslaget:
LF Europa index 15%
LF Mix vision A 15%
LF USA index 30%
Atlant opportunity 5%
LF småbolag sverige 10%
Carnegie strategifond 20%
DNB Teknologi 5%

Andra förslaget:
LF Europa index 15%
LF USA index 30%
Atlant opportunity 5%
LF småbolag sverige 10%
DNB Teknologi 5%
LF tillväxtmarknad 10%
Spiltan 25%

1 gillning

Fick ingen god känsla, höga avgifter och har läst en hel del dåligt om dom faktiskt…

Vad tog de för avgift? De skriver om fast arvode på sin hemsida. Är det några tusen per timme då? Eller menar du att de rekommenderade fonder med höga avgifter?

På själva ämnet: Jag är absolut inte proffs, men i liknande sits som du. Jag tänker att eftersom man är så långsiktig och okänslig för risk så är det onödigt att blanda in en massa räntefonder. Jag tänker bara köra ett par breda billiga aktieindexfonder. Fast jobb, 1-2 årslöner på sparkonto och helt obelånat hus ger enorm grundtrygghet.

Kanske skulle jag tänkt annorlunda om jag planerade att sluta jobba, men med all den här grundtryggheten låter det bara dyrt att inte maxa den långsiktiga avkastningen istället.

Riktigt grötiga förslag.

Läs gärna den här tråden om räntefonder. Mycket lärorik!

3 gillningar

Verkligen onödigt krångligt!

2 gillningar

Som sagt tidigare. Varför inte bara kör Lysa?

3 gillningar

Pengarna behöver förvaltas av banken pga vilande bolag, så att ta ut dom och föra över till Lysa tror jag tyvärr inte är ett alternativ om jag inte missförstått helt :thinking:

Hej,

Med 4 miljoner så hade jag nog ändrat fördelningen till 80/20. Ni har en del pengar i aktier så jag skulle nog kört lite mer defensivt. Sikta på indexfonder under 0.3%

Aktiefonder 80:
Global 70-100%
Sverige/Norden 0-20%
Tillväxtmarknad 0-10%

Räntefonder 20:
AMF Räntefond Lång/Captor Iris 0-100%
AMF Räntefond Mix 0-100%
AMF Räntefond Kort 0-100%

Räntefonderna får du diskutera med din partner gällande när ni ska ta ut pengar. Korta kan vara bra om det finns pengar som behövs inom 0-3 år. Långa räntefonder är bra om ni vill ha en “säkrare” avkastning inom fem år. Om man vill så kan man även lägga in långa företagsobligationer.
Captor Aster Credit 0-20%

Mitt personliga val:
80:
LF Global Index 70%
DNB Norden Indeks 20%
Storebrand EM 10%

20:
AMF Räntefond Lång 40%
AMF Räntefond Mix: 40%
Captor Iris: 10%
Captor Aster: 10%

2 gillningar