Räntefonder eller sparkonto hösten 2023

Vet att frågan tagits upp tidigare men det var några år sedan, och nu ser ju ränteläget helt annorlunda ut…
Hur skulle ni tänka med pengar med investeringshorisont 3-9år. Sparkonto med 3.70% (i dagsläget) kontra lägga pengarna i räntefond, kort, typ Storebrand Kortränta A SEK.
Känns rent spontant som att man kan dra nytta av att ränterna troligtvis kommer gå ner framöver - vilket leder till högre avkastning i räntefonderna.

Behåller givetvis minst 1 års utgifter som börs i vanliga sparkontot,

Intressant att höra vad ni tänker!

3 gillningar

Med den sparhorisonten är AMF räntefond Lång ett naturligt alternativ. Går även utmärkt att kombinera med aktieindexfond/er med valfri fördelning, 30/70 kanske?

Bra tabell att använda för att komma rätt i risk:

3 gillningar

Refererar nog till mitt tidigare svar om skillnaden mellan sparkonto/korträntefond och obligationsfonder :wink:

3-9 års sparhorisont bör man inte korträntefond utan obligationsfonder

Min go to sådana är

• AMF Mix
  • AMF Lång
  • Storebrand Obligation
  • Captor Iris (dyrare men länge löptid än de ovan)

I en plain vanilla portfölj kan man ta en av de ovan eller en mix av dem beroende på önskemål

Lycka till :grinning:

2 gillningar

Förespråkar också räntefond när sparhorisont är lite längre. Dock inte bara en kort räntefond. Möjligtvis i kombination med en lång i så fall.

@Alec förslag med amf lång är bra tycker jag eller en kombo av typ Captor Iris bond som är en lång räntefond med låg kreditrisk samt Captor aster credit short term som är en kortare räntefond men aningen högre kreditrisk.

Nu kan mycket riktigt vara ett bra tillfälle att börja investera en extra stor del av sitt sparande i medellånga-längre räntefonder. Rent spekulativt förstås, och visst handlar det om (möjligtvis förskönad) marknadstajming.

Hursomhelst finns potentialen till betydande avkastning där och detta i större grad än på många år i eget tycke. Allt i ett läge där aktiemarknaden både globalt och här hemma just nu är ganska skakig. Sverige är lågt värderat, men detsamma kan knappast sägas om världsmarknaden i stort.

Personligen kan jag också tipsa om Evli Statsobligation B. Den har ett ganska unikt, europeiskt fokus.

Började skriva på ett svar i denna tråden, men det blev en egen tråd här:

3 gillningar

Vad grundar du det på? Jag är genuint nyfiken.

Med tanke på att räntorna är låga, relativt historien, så undrar jag vad du grundar ditt påstående på?

Har du förhandsinformation om hur inflationen kommer att bli i framtiden?

Jag skulle vilja ha dina källor för information. Kan du dela dina källor till mig?

Jag investerar inte i något jag inte förstår eller behöver hålla koll på (förstå på nytt så fort innehavet ändras) eller något som jag inte kan rekommendera till andra. Därav tror jag att jag inte kommer investera i räntor när jag väl behöver minska på risken. :+1:

Hur löser du t.ex. tjänstepensions-frågan då?

Bra fråga jag har inte tänkt på det. Det är ju synd om man blir tvungen att investera i något man inte förstår eller inte vill hålla koll på. När det närmar sig uttag skulle jag nog fråga en oberoende finansiell rådgivare :+1:

Tror du på fullt allvar att en rådgivare har bättre information än vad du själv har?

Det är väl ett fullt rimligt antagande - att en rådgivare har bättre koll på vilka alternativ som finns tillgängliga. :slight_smile: Det påstår jag stämmer absolut.

1 gillning

Om man inte förstår något själv, och därmed inte vill investera i det, tycker jag att man kan investera enligt en oberoende rådgivares förståelse. På samma sätt som man tar medicin på ett akutsjukhus från en läkare innan man hunnit läsa på vad det handlar om, kanske ett dåligt exempel men du förstår vad jag menar.

Jag frågar ju inte om aktiedelen, den kan jag och förstår jag. Om det skulle vara kaos med deras rådgivning på den biten så vet jag ju att jag inte kan lita på den rådgivaren om det andra. Men det är nog osannolikt om rådgivaren verkligen är oberoende.

1 gillning

Nej, du betalar för något som du kan ta reda på själv.

Om din alternativkostnad är högre än konsultens, så ja. Då måste man dock göra en kostnads- intäktsanalys. Du får förmodligen ett positivt värde, men det är inte så för mig. Alla människor har olika förutsättningar.

Absolut, allt kan man ju ta reda på själv. Men frågan är - precis som du skriver - var någonstans gränsen går för att det är rimligt / lämpligt.

1 gillning

Jag tycker själv att räntefonder, trots all kunskap på RT, är skitsvårt. Jag tänker att man med hjälp av RT kan styra rådgivaren (läs säljaren) i diskussionerna. RT ger ett finfint underlag för att se till att man inte blir lurad på ffa avgiften.

”Jag vill minska på risken med räntefonder. De får kosta max 0.x% i avgift. På RT så föreslås en sådan här mix av räntefonder. Sammansättningen kan vi diskutera men inte avgiftstaket.”

Typ. :slight_smile:

4 gillningar

Superbra. En fördel är ju att man kan urskilja om man vill att räntorna:

1. Ska vara en diversifiering / stabilitet

2. Avkastningsskapande

3. Ett komplement till aktier

Etc. Då vet man varför, sedan kan man få hjälp att skapa den portföljen.

1 gillning

Håller med, tycker det är betydligt svårare att förstå räntefonder än aktiefonder.
Däremot tror jag vi krånglar till det onödigt mycket när det gäller att välja räntefonder till portföljen.
Bör räcka bra att göra ungefär som Lysa och köra på marknadsviktat ish oavsett aktieandel i portföljen. Är man osäker på om man ska ha svensk eller global exponering, så kan man köra 50/50 AMF räntefond Mix/Lång.

Tror inte många på forumet har särskilt klart för sig vad detta egentligen innebär, och ännu mindre hur man ska tillämpa den kunskapen i portföljteori. Jag vet det i alla fall inte. Kanske @Zino vet, och eventuellt någon till, men kan nog räkna dom som kan på en hand.

Brukar ibland snegla på hur Avanza Auto gör med valet av sina räntefonder i sina optimerade portföljer för att försöka förstå hur dom valt, men blir inte helt klok då heller. Dock har dom vissa restriktioner för hur mycket dom maximalt får ha i en underliggande fond, restriktioner hur mycket dom får avvika från marknadsportföljen, samt restriktioner på maximal kostnad, vilket känns sunt, men är verkligen inte lätt att förstå hur dom valt fonder.
Se nedan:

Auto 6, Långsiktig offensiv (100/0 aktier/räntor)
0% Räntor

Auto 5, Långsiktig balanserad (87/13)
13% Captor Iris

Auto 4, Långsiktig försiktig (70/30)
20% Captor Iris
3,85% Captor Aster Global Credit A
3,85% Captor Aster Global Credit Short-Term A
1,93% SPP Global Företagsobligations Plus A

Auto 3, Kortsiktig Offensiv (53/47)
20% Captor Iris
10% Captor Aster Global Credit A
10% Captor Aster Global Credit Short-Term A
5% SPP Global Företagsobligations Plus A
1,1% AMF Räntefond Mix
1,1% Amundi Global Agg (SEK hedged)

Auto 2, Kortsiktig Balanserad (42/58)
15,85% Captor Iris
0,13% Captor Aster Global Credit A
0,13% Captor Aster Global Credit Short-Term A
0,07% SPP Global Företagsobligations Plus A
20% AMF Räntefond Mix
20% Amundi Global Agg (SEK hedged)

Auto 1, Kortsiktig Försiktig (34/66)
5.10% Captor Iris
6,33% Captor Aster Global Credit A
6,33% Captor Aster Global Credit Short-Term A
10,39% SPP Global Företagsobligations Plus A
17,43% AMF Räntefond Mix
17,43% Amundi Global Agg (SEK hedged)

4 gillningar

Absolut. Därav att få hjälp av en rådgivare. :blush:

Så här tänker jag spontant en lördag kväll:

Komplement - lång räntefond med 10 års duration. Tesen är att när aktier går dåligt (kass ekonomisk situation) så kommer räntan sänkas och då ökar den fonden med 10 procent i värde för varje procent sänkning av räntan.

Den ska alltså komplettera aktierna i en lång portfölj.

Samma sak här - iris komplement och aster kombinationen är mer av diversifiering.

Här börjar man vikta ner komplementet och öka diversifiering av olika räntor. Så vi går från komplement till stabilitet.

Ännu mindre risk i räntorna och man sänker iris eftersom det är mindre aktier att komplettera och satsar på en bred stabilitetsbas. Men ändå med en nyans av avskagsning.

Återigen målet att sänka risken.

Det jag hade önskat är ett mellanläge med HY fonder i mitten istället för Iris, men HY fonder har ett dåligt rykte i Sverige så långa undviker dem (inkl jag i 25 år).