Varför ska man ha räntefond?

Jag har allt mitt kapital fördelat i aktiefonder och på sparkonto, 80/20. Har dock funderat på att så småningom flytta över en del av innehavet i aktiefonderna till räntefonder för att sänka risknivån.

När jag ser på graferna över de räntefonder som brukar rekommenderas; AMF mix samt lång och Captor Iris så ser de inte så bra ut över 10 år.

Jag har läst tråden om Zinos räntetriangel, förstår egentligen inte grundprincipen, varför räntor är bra?

Ni som har räntefonder, vilka fördelar ser ni?

4 gillningar

Räntefonder år i huvudsak för att bevara kapital när börsen går dåligt för sparhorisont under 10 år och få viss avkastning över inflationen.

Titta på en annan tidsperiod med fonder med längre historik, tex AMF Råntefond Lång och Danske Invest Globalt index

De 15 åren från 1 januari 2000 till siste december 2014.

Grön = AMF räntefond
Lila = Danske globalt index

6 gillningar

Tack! Var kan man söka ut dessa grafer?

Avanza. Gäller bara att hitta fonder som går tillbaka långt och är hyfsat representativ för det man vill jämföra.

Danske invest globalt index är mig veterligen den svenska indexfond som går tillbaka längst.

Bland ränte/obligationsfonderna så är det AMF Lång och Storebrand Obligation typ.

1 gillning

Jag finner räntefonder ganska värdelösa om jag ska vara helt ärlig. Jag sålde av samtliga av mina inför 2024.

Poängen är att det ska vara som en krockkude vid börsfall samt att minska riskerna.

7 gillningar

Hur har du investerat i stället?

1 gillning

Tycker inte man behöver krångla till det jättemycket.

Spara 10+ år = 100% global index.
Spara 9 år = 90% global index 10% räntefonder.

Så kör de flesta och det är en bra strategi.

Jag kör 15 år 100% indexfonder och pengar som jag ska ha inom 15 år är jag mer försiktig med.

2 gillningar

Vad har du planerat att använda sparpengarna till om 15 år?

Det enda man kan spara till är ju pension när man har bostad och bil, så pension sparar jag till.

Sen sparar jag också med mål att spara i generationer, så mina barn kommer ärva stora belopp som de förhoppningsvis kan förvalta vidare och ta lite av vinsten av.

Har man 10 miljoner och det går upp 25% som globala indexfonderna gjorde förra året så kan man ju ta 5% av det och ha roligt med, samtidigt som man har kvar 12 miljoner, som exempel.

Viktigt att barnen inte blir bortskämda dock så de ska få slita för sina pengar sen när de är 30-40 kan de få ärva, då deras hjärnor är helt utvecklade och de förstår värdet av pengar.

8 gillningar

Sålde av räntefonderna och la allt i indexfonder istället.

2 gillningar

Har man 80/20 aktier/räntor, så spelar räntedelen ingen stor roll. Aktier&sparkonto är ett bra alternativ. Det kan vara tom bättre att ha sparkonto som aldrig svänger (”torrt krut”). Lite långa statspapper kan vara okej men gör ingen stor skillnad för att aktierna dominerar risktagandet iaf.

Har man typ 60/40 så är det nyttigt att ha långa obligationer i det långa loppet för att räntedelen med endast sparkonto och korta räntor kan underprestera rejält när räntorna faller.

Med större aktieandelar ska man undvika stora mängder företagsobligationer för att aktier representerar företagsrisk i sig och man vill inte ha double whammy. Statsobligationer med minst fem års löptid balanserar ofta på ett bra sätt.

5 gillningar

Jag har valt att skippa räntor helt och istället köra kris-/krock-/buffert på rullande fasträntekonton. Där finns totalt snart två årsutgifter nu.

9 gillningar

Menar du typ kontostege dvs ”CD ladder”?

Ingen aning vad det kan kallas, men ungefär en gång i månaden löser en bindningstid ut och de medlen (ca två månadsutgifter) binds om på ett nytt fasträntekonto.

——————
++ ——————
++++ ——————
++++++ ——————
etc.
++++++++++++ ——————
++++++++++++++ ——————
…så att ett alltid är tillgängligt om skiten träffar fläkten.

Tillägg: Ja, CD-ladder kallas det tydligen på änglisczh ser jag efter googling. :sweat_smile::+1:

4 gillningar

Du ritade ju en stege dvs ladder :arrow_up:. :wink:

Ett bra koncept som man änvänder mkt i US med bundna konton och obligationer. Kan dock kännas komplicerat för många.

• 1-5 årsuppgifter i sparkonto (+stege)
  • Kanske några årsuppgifter i långa (!) - obligationer, mestadels statspapper
  • Aktier

(Eller till och med sparkonton + fondrobot/blandfond som använder obligationer med hög kvalitet)

Förmögenhetsförvaltning är inte svårare är det.

3 gillningar

Snyggt!
Bind inte för länge bara det fanns ju en kille här som skulle binda 1-7 års löptid i en stege när räntan var 1 %. Inte sett till han på ett tag nu….

2 gillningar

Min plan är att inflationsjustera dessa årsutgifter och rulla dessa framför mig nu under FIRE samt att kombinera dem med ett egetsnickrat regelverk kring när de får nyttjas och i sin tur fyllas på om de tidigare nyttjats.

2 gillningar

För mig känns stege ointuitivt. En tidsaxel rullar normalt från vänster till höger i min värld. Så jag håller mig nog till min egen beskrivning och undviker amerikansk bakvändhet. :sweat_smile:

2 gillningar

När katten själv får bestämma blir det bred indexfond för långsiktiga investeringar och sparkonto på kortare sikt. Räntefonder har jag bara i PPM och tjänstepensioner; där går det ju inte att använda sparkonto.

Småspararguidens tumregel är en bra utgångspunkt:

1. Pengar du ska ha inom ett par år bör du ha på sparkonto.
  2. Pengar du ska ha om tio år eller mer bör du ha i en billig global aktiefond.
  3. På tidshorisonter däremellan är en kombination av sparkonto och billig global aktiefond ofta bäst.

Grunderna: Så ska du placera dina sparpengar

6 gillningar

Jag skippar räntefonder helt och mest troligt för alltid. Ser inte logiken med räntefonder :thinking:.

Jag har 90% aktiefonder (80% globalt/20% sverige) och 10% sparkonto, fasträntekonto.

2 gillningar