Varför ska man ha räntefond?

Om man senare vill flytta delar av sitt kapital till räntefonder. Vad ska man tänka på? Hur vet man vilka som är bra?

1 gillning

Samma som med aktiefonder. Average in. Köp billiga och breda fonder. Korta räntor kan man skippa, sparkonton är billigare och tryggare iallafall.

Köp fonder som har statsobligationer i ditt eget land och i trygga och civiliserade länder. Vill du ha företagsobligationer, köp bara Investment Grade dvs företag i gott skick.

Är räntorna jättelåga såsom typ 2011-2022, finns det inga skäl för att köpa räntefonder. Risken att förlora genom räntehöjningar är större än förmågan att tjäna pengar i långa loppet.

I mångt ovh mycket är 70/30 aktier/sparkonto bättre och enklare för majoriteten av småsparare än att köra 60/40 aktier/obligationer.

6 gillningar

Privat :+1:
Pensioner i fondlösning inför uttag så funkar det tyvärr inte.

2 gillningar

Exakt. Vi småspararna ofta glömmer att fonderna och institutionella investerarna MÅSTE investera i obligationer för att dom inte kan ha stora mängder pengar på sparkonton. Vi som privatpersoner har den möjligheten.

3 gillningar

Tack! Hamnar på min Pinterest-tavla för ekonomi! :blush:

1 gillning

När räntan är låg så kan man fortfarande tjäna på ombalanseringseffekt:

Källa: HIGH PROFITS AT LOW RATES: THE BENEFITS OF BOND CONVEXITY

I @Zino’s tråd diskuterade vi det här med att försöka tajma räntefonder och där kom vi fram till att man i så fall bör titta på realräntan (snarare än nominella räntan).

3 gillningar

IF the rates keep falling. AND you sell your bonds before the rates start rising again.

Jättespekulativt.

Såg du orden ”i långa loppet” i mitt inlägg? Nollränta är nollavkastning under durationen, no matter what. Och bond convexity är farligare ju lägre räntorna faller.

Låt oss inte smartassa om detta. Tror att medlem N******* försökte göra det för några år sen och matten har visat sin makt sen dess. :wink:

Och förresten, detta är inget ämne för en medelsvensson att bry sig om.

Poängen kvarstår dock att nominella räntan inte alls säger mycket om hur bra investering en räntefond är.

På 70-talet så låg nominella räntan på 6-10% på 10-åriga amerikanska statsobligationer, men inflationsjusterat så gick dom back flera procent varje år.

3 gillningar

Tillls räntan (och inflationen) vände nedåt igen. :wink:

Svårt. Därför tycker jag att en vanlig småsparare är ofta better off med lite mera aktievikt och mest avkastnande (men trygga) sparkontot som hen hittar som ränteinvestering. Good enough.

Fanns det räntefonder på 1970-talet?

Räntebärande obligationer fanns, ja.

Men fanns räntefonder som prissattes dagligen där priset på fondens obligationer dagligen rörde sig i motsatt riktning till om räntan steg/sjönk?

Prissättningsmodellen för räntefonder gör att det har helt andra egenskaper än “riskfri-ränta” med obligationer som behålls hela löptiden så man med räntan bara kan gå plus.

Jag håller med dig helt.
Sätt pengarna på ett bra sparkonto istället, räntefonder har nästan bara varit en besvikelse.

Vill du förklara varför du valt bort räntefonder? :hugs:

Dels tycker jag att det är som att se färg torka och dels innehåller de också volatila delar som inte alltid är i osynk med aktiemarknaden. För min del är uppsidan jämfört med fasträntekonton minimal och därmed försumbar. Jag är okej med en mer volatil aktiefondportfölj också. Så tänker jag.

3 gillningar

Jag kör Swedbank Robur Corp Bond Nordic A som balans mot min Global…upp 2,77% iår o det får jag svårt att klara med Fasträntor

1 gillning

Grattis! :partying_face:

Men under perioder när både räntor och aktier gått ner då? Hur gör du då? Eller hur ska du göra då, för visst jobbat du fortfarande? Och hur mycket är egentligen överavkastningen värd när du skattat båda tillgångsslagen och ser till verkliga tal?

Jag har bara räntefond i min IPS, som jag f.n. plockar ut. Detta för att alternativet med räntekonto inte finns utan det är antingen att ligga likvid eller att inneha aktier/fonder som gäller.

Jag tror spontant att jag kommer ha "ett års kostnader " i räntefonder …TILLS jag slutar jobba, , ,
Efter det blir det nog mer som du med ett antal löpande Fasträntekonton

Men för nu går den räntefonden rätt ok och hjälper mot ångesten som stora rörelser på börsen kan ha…

Jag har rätt svårt för just det där med vilken risk man villa ha sen.
Har jag pengar så jag klarar mig BEHÖVER jag inte ta några risker alls egentligen…men surt o missa “bra” börsår- – - men korkat att förlora massa pengar när man inte BEHÖVER mer. . svårt det där

1 gillning

Tjp- Ja men precis. Tips på räntefonder för horisont 1-5 år ?

1 gillning

Om jag bara skulle säga en så är det AMF Lång

Finns otroligt bra med information i denna tråden om du vill botanisera mera :sweat_smile:

2 gillningar

Aha, då är jag med på hur du tänker. :smiley:

Jag menar att det är skillnad på att ha räntefonder samtidigt som man har lön också, då är de kanske ångestdämpande. Men låt säga att vi då pratar om ett par hundra tusen och överavkastning inkl volatiliteten är kanske 1%. Då är det 2000 kronor det handlar om på årsbasis, om de nu går upp förstås. :rofl: