Varför ska man ha räntefond?

Vi äger inga räntefonder, däremot har vi ungefär 5 års levnadsomkostnader i US Treasury Bills som återköps med 6-månaders intervall. Vitsen är att undvika Sequence of Returns Risk under de första FIRE-åren då utgången är extra känslig för en börsnedgång, och då har analyser visat att det är bättre att äga korta räntebärande medel direkt istället för att investera i räntefonder eftersom man då är försäkrad mot en ränteuppgång. Om räntan är låg kanske det är bättre att äga långa räntebärande medel men eftersom de också kan gå ned i värde så är det inte stor vits som försäkring, då kan man äga aktier istället. Allteftersom de räntebärande medlen konsumeras så får man automatiskt större och större procentuellt aktieinnehav för att säkerställa att tillgångarna växer på lång sikt.

2 gillningar

Själv har jag i år exempelvis valt fasträntekonton som ger:

• Jan, feb 3,75% på 12 månader
  • mar 3,55% på 6 månader
  • apr 3,2% på 6 månader
  • maj, jun 3,1% på 6 månader
  • jul 3,05% på 12 månader

Och en fördel jag gillar jämfört med räntefonder är att jag i förväg vet exakt vilken avkastning jag kommer att få med fasträntekontona.

2 gillningar

Bond Nordic är 5,02% på ett år- - Dom 6mån räntorna du nämner där är dom inte beräknade på årsbasis? Aldrig hört om fastränte konto som ger 3,55% på 6mån. . skulle ge över 7% per år o med det skulle ingen ha fonder, ,

Alla räntesiffrorna är på årsbasis, 6/12 mån är bindningstiden. Och alla är med insättningsgaranti.

1 gillning

Jag har drygt 7 miljoner i räntefonder och ca en miljon på bankkonton. Det är ungefär 30% av mina investeringar.

Jag var i princip helt i aktier fram till Trump började tjafsa om tullar och då sålde jag mina pensionsfonder och stoppade in dem i räntefonder istället.

Jag vet att dessa pengar inte kommer växa i närheten lika mycket som mina aktier/fonder men det känns psykologiskt bra att ha en del av portföljen som är helt säker och kommer tuffa på uppåt även vid en Kinainvasion av Taiwan eller global recession eller någon annan svart svan.

Ser nästan fram emot nästa 30-procentiga börsnedgång så att jag kan passa på och handla aktier på rea för dessa pengar.

Vilka räntefonder har du valt?

Har nyligen skapat en egen Lysa på Swedbank med hjälp av deras Access-fonder. (Global 45%/Sverige 15%/Asien 10% och resterande 30% i deras bas ränta. Vet att den har en viss avgift men känner att räntor är väldigt komplicerat och tror och hoppas denna fonden ska hantera det skapligt. Ombalanserar kvartalsvis eller halvårsvis eller vid extrema rörelser.

Det ligger i så kallade 401k konton så jag har inte så mycket att välja på men typ money market fonder som ger drygt 4% per år.