Val av räntefonder

Hej,

Jag fördelar mitt sparandet enligt fyra hinkar principen. I min buffert hink är 100% i sparkonto med insättningsgaranti. Dessutom äger jag hus, bil och har ett högt humankapital. Så jag har en stabil grund att stå på även om börsen rasar.

I min mellanrisk hink och högrisk hink så kör jag enbart räntefonder i räntedelen. Jag skippar bankkonto helt där. Jag tycker det är smidigt att ha allt i en portfölj. Det är inte i den delen jag skapar avkastning, så en procent hit och dit i return-free risk är helt ok för mig.

Min mellanrisk hink är följande:
50% LF Global Indexnära
10% SEB Sverige Indexnära
40% AMF Räntefond Mix

Min högrisk hink är följande:
60% SPP Aktifond Global
10% Handelsbanken Gl Småbolag
20% SEB Sverige
10% AMF Räntefond Mix

Så, nu till mina frågor:
I mellanrisk hinken har jag 40% i en räntefond. Är det olämpligt? Borde jag dela upp den i flera räntefonder? Varför? Vilka?

Jag har läst igenom Jans avsnitt om räntefonder men blir inte klokare… Han hade en period där Spiltan Räntefond fanns i alla portföljer och sen 2020 verkar Jan ha lagt räntefonder bakom sig och kör mest bankkonto och guld typ…

Finns det någon därute som är lika ”naiv” som jag och bara kör räntefonder i räntedelen?

Jag har tidigare haft Öhman Kort ränta. Vad tycker ni om den?

Jag gillar Danske invest globala realräntor. Den är dock väldigt dyr men borde ge ett hyffsat inflationsskydd.

Ja den är nog bra. Som du säger är den ganska dyr… Hur mycket av portföljen kör du i den? Har du bara den som räntefond, eller kör du fler?

Jag kopierar Optis upplägg lite kring räntor och jag har flera portföljer med olika fördelning.

Opti har följande tre sorters räntor:
Globala statsobligationer
Globala realräntor
Globala företagsobligationer. Både investment grade och High yield.

Jag använder mig av följande fonder för detta:
Amf räntefond mix
Danske invest globala realräntor
Simplicity global corporate bond A

Jag har mellan 5-15% i Danske Invest beroende på vilken portfölj som avses.

Låter vettigt! SKa kolla lite närmare på dessa eller liknande i samma kategori. Lite synd att de globala räntefonderna är så dyra. Jag gillar AMF mix, just för att den är global, robust vid börskrascher och till ett bra pris.

Ja det är tråkigt. Finns säkert etf:er till lägre pris.

Amf mix är dock min favorit också. Den är billig, global och mestadels “säkra” statsobligationer och bostadsobligationer med olika durationer.

1 gillning

Jag har tidigare skrivit och räknat på det. Spana in det jag skrev där, du kan se fördelningen längst till höger på bilderna. Det är också i paritet med vad Lysa och Opti erbjuder i form av ränteportföljer.

2 gillningar

Fin ränteportfölj där!

1 gillning

Grymt! Tack. Har tittat igenom det nu. Det är en fin ränteportfölj.

Som de nämner så vill jag inte ta risken i räntedelen med massa företagsobligationer. Räntor ska vara tråkiga och halvt döda :joy:

Jag kommer därför köra AMF räntefond Mix och Öhman Kort ränta. De var i stort sett opåverkade under Corona krisen. Avkastningen är låg, speciell för Öhman sen 2015, men då sjönk reporäntan till under nollan. Öhman har för övrigt minst AAA enligt deras hemsida. Se jämförelsen nedan mot Spiltan Räntefond som är tung i företagsobligationer.

Jag fimpar realräntorna helt. De är för dyra… Eventuellt lägger jag till en lång svensk räntefond. Men nu när räntorna är på väg uppåt så är väl långa räntor inte att föredra…

Hej,

Kan denna räntefond vara ett alternativ till Spiltan, Öhman och AMF räntefonder.

Holberg Likviditet A

Ränte - NOK obligationer, korta

Kan denna Norska räntefond vara ett alternativ till Spiltan, Öhman och AMF räntefonder.
Holberg Likviditet A
Låg risk 1
Avgift 0,25%
Avkastning 7,73 senaste året.

Den höga avkastingen senaste året handlar (sannolikt) bara om att marknadsvärden på innehaven sjönk kraftigt under 2020 (10% drawdown i mars) och att dessa nu till slut återhämtat sig. Tittar du på längre sikt så ser du en ganska volatil utveckling som avkastat mindre än 1% om året i snitt på 10 år. Med andra ord, du ska inte läsa in speciellt mycket i siffran 7.73%. I mitt tyckte ser det ganska uselt ut att ha <1% avkastning per år i ett decennium men samtidigt ha två perioder då man tappat närmare 10% på kort tid.

(sedan så har du Holberg Likviditet A som visar att det egentligen gått back närmare 10% på 10 år. Antar att denna är omräknad till SEK då NOK har tappat relativt SEK sedan 2012)

Lånar denna tråden.

Mina föräldrar har inte vetat hur var man ska spara utan helt gått på bankens ”råd(n)”

Dom sparar i generationsfonder men även i en räntefond. Catella avkastning för 0.72 i avgift. Ska man byta till tex spiltan räntefond Sverige (0.10) istället eller rent av säga till dom att sätta in pengarna på ett sparkonto med ränta?

Pappa (67) har gått i pension men har inte börjat plocka av dom än och fortsätter att spara
Mamma (63) jobbar fortfarande och tänker fortsätta jobba så länge hon kan. Minst +5 år

@janbolmeson vet att det varit efterfrågat tidigare också, tror väldigt många är intresserade av ett avsnitt om räntefonder. Det utgör en stor del av många sparandes och rekommenderas i i princip alla portföljer men väldigt få verkar ha förståelse för det.

Finns det någon räntefondförvaltare som du kan bjuda in?

Vi har ett avsnitt om räntefonder här:

På Patreon har vi haft ett besök av en ränteförvaltare. Jag ska se om vi kan bjuda in någon, men jag upplever inte att det finns någon klockren att bjuda in. Någon här kanske har ett tips?

Jag har funderat och kollat runt.

Mitt val av räntefonder har landat i AMF räntefonder. De är billiga, hög kvalitet och kör endast med investment grade bolag.

AMF Räntefond Mix och Kort har de säkra obligationerna med kreditvärdighet kring AAA

Sen kryddar jag med AMF Företagsobligationsfond och Räntefond Lång, med mer företag, men fortfarande investment grade.

I mellanrisk hinken (60%aktier och 40%räntefonder) kör jag därför följande i räntedelen:

10% AMF Räntefond kort
10% AMF Företagsobligationsfond
10% AMF Räntefond Lång
10% AMF Räntefond Mix

På 5 års sikt är min förhoppning att de slår sparkonto. Dessutom är det smidigt att ha allt på ett konto.

1 gillning

Oddsen vänder vid ungefär 3 år, så ja, du har dem på din sida i det vadet. :slight_smile:

Gillar också de fonderna. Skulle dock skippat företagsobligationsfonden, dessa beter sig ofta mer som aktiefonder.

2 gillningar

Ja precis.

Jag är lite kluven med Företagsobligationsfonden. Visst, de beter sig som aktier men svänger bara en bråkdel. Den ska inte innehålla high yield, om jag förstått det rätt. Haha dessutom är det så snyggt att det är fyra fonder med 10% var.

Men ja, jag kanske ökar Mix till 20%.

Ska fundera på det… Tack för tipset!

Jag har också en fråga om räntefonder men kanske med ett lite annat perspektiv.
Jag blir pensionär i september och har, bland annat en PF på Avanza. Som det är nu så kan den innehålla aktier o cash men när jag börjar ta ut pengar från den så får den endast innehålla fonder.
Så i rådande börsklimat har jag 45% cash som måste placeras innan september pga. pension.
Så med förutsättning att rådande börsklimat fortsätter, plus att jag naturligtvis inte vill se mitt kapital försvinna “för mycket”, vilka räntefonder klarar sig bäst, dvs sjunker minst i rådande börsklimat ?

Edit: Pensionsförsäkringen skall tas ut under 5 år.

Ok, så om jag förstår det rätt, så ska du placera dina cash i september och sen ha de där i 5 års tid medans de tas ut. Så spartiden får betraktas som mycket kort…

Nu är jag ingen expert. Men i rådande börsklimat, så är det väldigt osäkert med aktier på så kort sikt. Räntor är också osäkra, troligtvis kommer styrräntan gå upp framöver och det kan slå negativt på långa räntefonder.

Säkraste räntefonderna i dagens klimat, skulle i min mening vara korta räntefonder med statsobligationer. Risken för att den utvecklas dåligt vid eventuella ränteuppgångar är lägre än för en lång räntefond. Nackdelen med dessa är att de har låg/ingen avkastning…

Exempel på bra och stabila korta räntefonder:

• AMF Räntefonder Kort
  • Öhman kort ränta A
  • SEB Likviditetsfond
  • Swedbank Räntefond Kort A

Du skulle kunna kombinera det med långa räntefonder med statsobligationer, t.ex. AMF Räntefond Mix.

Summa summarum, så hade jag lagt dina 45% cash i följande:

• 30% AMF räntefond Kort
  • 15% AMF räntefond Mix

Som sagt, ingen expert eller rådgivare. Men så hade jag gjort :disguised_face:

1 gillning

1000 tack för input Tomas!
De 45% är ju inget skrivet i sten, jag kan ju öka dom för att skydda mot ytterligare nedgång eller minska om det vänder.

1 gillning