Har bara sparande i 100% aktiefonder samt sparkonto. Mest pga att det känns krångligt med räntor (eller annat alternativ till aktie fonder).
Hur har ni fördelat ert sparande nu? I osäkra tider har ni mer räntor även för sparande 10+ år nu?
Förslag på räntor att komplettera med eller är det bra/enkelt att köra Lysa?
Många frågor i ett men hoppas funderingen går fram
Jag har delvis kortare sparhorisont men skippar räntefonder helt och har hellre en mindre del på fasträntekonton, om nu börsen ska störtdyka en dag och jag behöver slantarna.
Uppsidan med räntefonder framför sparkonto med bättre ränta ser jag som minimal, om en existerande.
Beror helt på vad syftet ska vara med räntorna i portföljen? Låg volatilitet och stabilitet? I så fall är korta räntefonder med låg kreditrisk lämpliga. T.ex Amf kort
Eller ska räntefonderna agera motpart och maximal diversfiering (låg korrelation till aktier)? I så fall vill man ha en lång räntefond. T.ex Captor Iris.
Jag fattar inte heller detta med räntefonder…trodde jag gjorde.
Tog beslut att satsa en del på fast sparkonto och en del på nedan ränte fond…men varför dyker den? Kan nån förklara vad är relationen med denna och vad som pågår, påverkas den makro ekonomiskt?
Om vi bortser från min buffert som ska ligga orörd för ev oväntade utgifter, så har jag 77% av mitt investerade kapital i aktiefonder samt 23% i räntefonder.
Men! Räntedelen jobbar inte med aktiefonderna dvs växeldrar med varandra, utan det är en summa jag parkerat i räntor som förhoppningsvis kan ge högre avkastning årligen än vanligt bankkonto.
Vill man ha räntedel som växeldrar med aktier rekommenderar jag Zinos räntetriangel-tråd. Mitt syfte är att få några extra slantar per år på räntorna, parkerade en summa där som jag är trygg med att avvara från övrig buffert under 1 år till att börja med.
Jag kör så här:
50% AMF Räntefond Kort
25% Storebrand FRN Företagsobligation
25% Spiltan Högräntefond
Skulle vara för att minska risken att förlora kapital tänker jag. Men ser inte riktigt meningen om jag ändå har en buffert på löpande fasträntekonto 3mån i taget så det är alltid något som går ut och är tillgängligt.
Stämmer, jag tog en summa från bufferten som jag känner mig hyfsat säker på att jag kan avvara i minst 1 år. Dvs ingen som helst koppling till min aktieportfölj som är det huvudsakliga sparandet.
Inget månadsspar i räntorna, utan tillfälligt parkerad summa där som förhoppningsvis kan ge lite bättre årlig avkastning än vanligt sparkonto.
Ja, när det gäller en lång räntefond (som ordet “obligation” i fondnamnet indikerar). En kort räntefond hade generellt istället påverkats positivt av stigande marknadsräntor.
Då är det bara korta räntefonder eller sparkonto som gäller tror jag. Men om du har lång sparhorisont och en bra buffert, så finns ju egentligen ingen anledning tycker jag.
Absolut! Själv resonerar jag tvärt om, att eftersom jag ändå behöver (och vill) göra en aktiv handling när ett fasträntekonto förfaller så har jag då möjlighet att välja det alternativ som för tillfället har den högsta räntan / mest attraktiva bindningstiden.
Har ändrat mitt sparande för tillfället för att fylla upp buffert om skiten träffar fläkten eller att kunna börja köpa in mig igen när/om börsen gått ner ordentligt.
Sparat 20.000kr/mån i indexfonder tidigare, nu blir det 7k i fonder och 13k fasträntekonto ett tag framöver.
Blir nog att hoppa över räntorna
Som en barista-fire, stay rich, 58 år, skulle det vara intressant att höra mer om hur du som är i Fire tänker kring allt nu. Ev. ombalansering aktiefonder/bankkonto, försäljning av andelar av global indexfond etc.